W skrócie:
? w reklamach Google można ustawić wyświetlanie reklamy lokalnie dla mieszkańców województwa, miasta lub promieniu kilku, kilkunastu lub kilkudziesięciu km od wskazanego za pomocą pinezki miejsca na mapie;
? w reklamach na Facebooku można ustawić wyświetlanie reklam dla wielu placówek i oddziałów jednocześnie. System pozwala też na bardzo dokładne targetowanie w odległości 1 km od wskazanego pinezką miejsca na mapie. Ma też możliwość targetowania po kodach pocztowych;
? reklama na portalu lokalnym to lepsza jakość grupy odbiorców oraz większa pewność, że to mieszkańcy są odbiorcami naszych komunikatów. Media lokalne są w oczach odbiorców wiarygodne i opiniotwórcze, a takie formaty łagodnej reklamy, jak m.in. artykuł sponsorowany świetnie się sprawdzają.
? sprawdź listę pomysłów, kiedy warto sięgnąć po reklamę lokalną na portalu.
Sposób 1. Kampania lokalna Google Ads
Reklamowanie firmy w Google wymaga znajomości ekosystemu reklamowego Google Ads, który na pierwszy rzut oka może wydawać się bardzo skomplikowany.
Promocja firmy w internecie dzięki Google Ads może jednak przynieść wielu klientów, dlatego praktycznie każdy przedsiębiorca na którymś etapie działań marketingowych decyduje się na ten krok.
Google Ads pozwala reklamodawcy wybrać lokalizacje, w których ma wyświetlać się reklama. Kampania lokalna może więc być wyświetlana m.in. dla użytkowników znajdujących się:
- tylko na terenie wybranego województwa np. warmińsko-mazurskiego,
- tylko na terenie wybranego miasta np. Elbląga,
- tylko w promieniu kilku, kilkunastu lub kilkudziesięciu kilometrów od danej lokalizacji.
Co ważne, Google Ads pozwala na kierowanie reklam na lokalizacje geograficzne poprzez:
- wykorzystanie lokalizacji fizycznej użytkowników - dzięki informacjom zbieranym z adresów IP oraz lokalizacji urządzenia (GPS, Wi-Fi, Bluetooth),
- wykorzystanie lokalizacji, którymi użytkownicy wyszukiwarki są zainteresowani - np. kiedy użytkownik dopisze do zapytania w wyszukiwarce nazwę miejscowości (przykład: pizza Elbląg),
- wykorzystanie połączenia obu powyższych możliwości.
W teorii brzmi to fantastycznie. Możemy dotrzeć z naszą reklamą do osób, które np. w promieniu 1 km od naszej firmy korzystają ze swoich smartfonów i komputerów i wyświetlić im swój baner reklamowy.
Minusem jest jednak to, że w praktyce ustawienie takiej kampanii wymaga doskonałej znajomości panelu reklamowego Google Ads. Nie wystarczy bowiem bazować na domyślnych ustawieniach, które podpowiada Google.
W rezultacie większość przedsiębiorców zleca prowadzenie tego typu lokalnych kampanii reklamowych specjalistom. Wówczas miesięczne koszty związane z wynagrodzeniem specjalisty i budżetem reklamowym sięga przeważnie kilka-kilkanaście tysięcy zł.
Plusy:
- dokładne targetowanie odbiorców poprzez lokalizację - nawet w promieniu 1 km od siedziby firmy,
- 3 rodzaje kampanii do wyboru: sieć wyszukiwania (reklamy tekstowe w wyszukiwarce), sieć reklamowa (display), kampanie wideo (YouTube),
- możliwość precyzyjnej kontroli słów kluczowych oraz stawki za kliknięcie w reklamę.
Minusy:
- jeśli robimy samemu - potrzeba specjalistycznej wiedzy i umiejętności konfiguracji wielu szczegółowych ustawień kampanii reklamowej w panelu Google Ads oraz czasu na regularną optymalizację,
- jeśli zlecamy - wysokie wynagrodzenie dobrego specjalisty, który potrafi prawidłowo ustawić kampanię lokalną i na bieżąco ją kontrolować,
- Twoje reklamy konkurują z innymi - jeśli masz za mały budżet reklamowy, źle napisane reklamy lub słabą stronę internetową, Twoje reklamy mogą się nie wyświetlać.
Sposób 2. Reklama lokalna na Facebooku
Jak wypromować firmę na Facebooku? W podobny sposób, jak w Google Ads. Facebook również posiada swój ekosystem reklamowy, w którym możemy ustawić reklamę lokalną w promieniu nawet 1 km od siedziby naszej firmy.
Promocję lokalną na Facebooku możemy zrobić w Menedżerze Reklam z wykorzystaniem m.in. specjalnie do tego przygotowanego celu: Ruch w firmie.
Wówczas algorytm reklamowy Facebooka będzie starał się wyświetlić reklamę tym użytkownikom, które z największym prawdopodobieństwem odwiedzą Twoje placówki (jeśli chcesz reklamować się np. na wiele lokalizacji swoich sklepów).
Żeby jednak móc korzystać z tego celu reklamowego, jako administrator swojej firmy (oraz strony) na Facebooku, musisz w Menedżerze Firmy dodać odpowiednie informacje w pozycji Lokalizacje firmy.
Wówczas będziesz mógł:
- zamieścić w reklamach informacje lokalne dotyczące poszczególnych oddziałów,
- tworzyć reklamy z przyciskiem “Jak dojechać”, aby odbiorcy po kliknięciu zobaczyli mapę z zaznaczoną lokalizacją najbliższego oddziału,
- wyświetlać reklamy osobom znajdującym się w określonej odległości od firmy.
Oczywiście to nie jedyne rozwiązanie na reklamę lokalną.
Możemy wybrać każdy inny cel reklamowy i podczas konfiguracji ustawień zestawów reklamowych określić lokalizację grupy odbiorców naszej kampanii.
Możesz więc zawęzić wyświetlanie reklamy np. do samego Elbląga (funkcja “Tylko ta miejscowość”).
Możesz też wyświetlać reklamę w promieniu 1-80 km od wybranej lokalizacji (w trybie “Upuść pinezkę”).
Za mało precyzyjnie? Proszę bardzo. Kliknij w link znajdujący się pod mapą “Dodaj lokalizacje zbiorcze”, żeby zyskać dostęp do dodatkowych opcji targetowania, takich, jak m.in. adresy czy kody pocztowe.
I tu ciekawostka: właśnie znalazłeś funkcję targetowania po kodach pocztowych, której nie ma Google Ads (a przynajmniej nie udostępnia jej dla lokalizacji w Polsce)!
Plusy:
- wiele możliwości targetowania po lokalizacjach,
- każdy cel kampanii można wykorzystać do reklamy lokalnej firmy,
- możliwość tworzenia szybkich lokalnych kampanii reklamowych poprzez przycisk “Promuj post”,
- możliwość tworzenia kampanii z wykorzystaniem tzw. “mikro budżetów” np. 5 zł dziennie.
Minusy:
- zaawansowane targetowanie po lokalizacjach dostępne jest w Menedżerze Firmy - rozbudowanym narzędziu do konfiguracji reklam na Facebooku. Jego obsługa jest czasochłonna i wymaga sporo pracy,
- zlecając prowadzenie kampanii specjaliście musimy liczyć się z dodatkowymi kosztami związanymi z wynagrodzeniem,
- źle ustawiona kampania np. ze zbyt wąskim targetowaniem może przynieść 0 wyników, a budżet reklamowy zostanie wydany,
- jesteś zdany na łaskę i niełaskę algorytmu reklamowego i konkurujesz z innymi reklamodawcami, w tym również ogólnopolskimi.
Sposób 3. Reklama na portalach
Reklama na portalu to często niedoceniana przez wielu przedsiębiorców forma promocji.
Upatrują oni swoje szanse w reklamie w Google lub na Facebooku tłumacząc, że tam są wszyscy - przecież każdy korzysta z wyszukiwarki, prawie każdy ma konto na Facebooku.
Ale czy na pewno są tam klienci lokalnej firmy? I jeśli już są, to jaką mam szansę na przebicie się ze swoją reklamą przez pozostałych konkurentów, nie tylko lokalnych?
Reklama firmy lokalnej na portalu ma tę przewagę, że trafia bezpośrednio do Twojego docelowego klienta.
Promowanie firmy w internecie na portalu lokalnym to wyższa skuteczność dotarcia do odbiorców.
Reklama w lokalnym portalu nie podlega ocenie zaawansowanych algorytmów.
W porównaniu np. do Facebooka, baner reklamowy na portalu lokalnym nie podlega ocenie algorytmu, który decyduje, czy wyświetli Twoją reklamę lokalną dla mieszkańca Elbląga, czy też zamiast niej pokaże mu np. reklamę butów znanego w całym kraju sklepu online.
Jeśli taka reklama butów ma więcej polubień i interakcji, a Twoja mniej, to wówczas reklama z butami wyświetli się odbiorcy, a Twoja nie. Tak w dużym skrócie działa algorytm Facebooka.
Ale to nie wszystko.
Media lokalne odbierane są jako rzetelne źródło informacji w sprawach bliskich mieszkańcom. To właśnie portale internetowe, w tym regionalne portale informacyjne, uznawane są za jedne z najbardziej opiniotwórczych miejsc w internecie.
Zaufanie jakim odbiorcy darzą swoje lokalne media dodatkowo wzmacnia wiarygodność przekazu reklamowego i ma ogromny wpływ na klienta.
To stwarza rewelacyjne warunki do tego, aby opublikować na łamach portalu lokalnego np. artykuł sponsorowany, czy baner reklamowy.
Dlatego reklama regionalna na portalu będzie dobra, jeśli chcesz:
- mieć większą pewność, że dotrzesz do dużej liczby lokalnych odbiorców,
- poprawić pozycjonowanie swojej firmy w internecie poprzez zamieszczenie linku do swojej strony w artykule sponsorowanym,
- zwiększyć świadomość klientów o istnieniu Twojej firmy np. poprzez reklamę banerową,
- wytłumaczyć krok po kroku, w jaki sposób działa Twój produkt lub usługa,
- zwiększyć ruch w sklepie stacjonarnym poprzez np. opublikowanie informacji o zniżce lub promocji tylko dla mieszkańców,
- poinformować mieszkańców o nowym miejscu np. “Już wkrótce wielkie otwarcie”.
Plusy:
- większa gwarancja dotarcia do prawdziwych lokalnych odbiorców,
- brak konieczności samodzielnej konfiguracji kampani,
- niższe koszty miesięczne,
- wiele rodzajów banerów reklamowych i miejsc reklamowych do wyboru,
- możliwość pozyskiwania linków zewnętrznych w ramach artykułów sponsorowanych (wzmocnienie pozycjonowania),
- brak algorytmów reklamowych.
Minusy:
- musisz zweryfikować, czy portal, na którym chcesz się reklamować ma dużą miesięczną liczbę użytkowników,
- baner - Twoja reklama może być rzadko klikana, jeśli wybierzesz mały baner na dole strony,
- artykuł sponsorowany - jeśli nie przyłożysz się do jego jakości, nie spełni swojej roli. Zadbaj o to, aby treść była przydatna dla Twoich odbiorców. Link ma być tylko dodatkiem.
Reklama na portalu. Tak to robimy w ExpressElblag.pl i Truso.tv
Jeśli interesuje Cię reklama lokalna w Elblągu, możesz porozmawiać z nami na temat reklamy lokalnej w postaci baneru lub artykułu sponsorowanego.
Wyróżnia nas skuteczność:
- 642 058 - miesięczna liczba odsłon portalu www.expresselblag.pl,
- 45 000 - lajki na Facebooku,
- 232 000 - zasięg Express Elbląg na Facebooku.
Oferujemy też wsparcie doświadczonego dziennikarza w napisaniu artykułu sponsorowanego oraz pomoc naszego zespołu projektantów graficznych przy tworzeniu banerów reklamowych.
Zwiększ sprzedaż i osiągnij sukces. Skontaktuj się z nami:
Anna Misiewicz
Reklama
tel. 577 353 223