Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Pierwsze asfalty na budowie przekopu [FILM Z LOTU PTAKA]

Powstaje nowa droga 501 na Mierzei Wiślanej. Pierwsze warstwy bitumiczne już zostały ułożone. Droga będzie przebiegać przez dwa nowe mosty – w ich rejonie oraz w podporach trwa wykonywanie zasilania, które pozwoli na naprzemienne zamykanie i otwieranie mostów. Dzięki temu zostanie zachowana ciągłość ruchu samochodowego. Intensywne prace toczą się też w obrębie Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego czy sztucznej wyspy.
 Pierwsze asfalty na budowie przekopu [FILM Z LOTU PTAKA]

Autor: fot. mat. prasowe NDI/Besix

 

- Prace na budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską idą zgodnie z harmonogramem. W kwietniu podpisaliśmy umowę na II etap tego przedsięwzięcia: możemy więc powiedzieć, że większość projektu jest w realizacji. W 2023 r. planujemy zakończyć tę inwestycję – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Po stronie wschodniej kanału żeglugowego właśnie ułożono warstwę podbudowy z betonu asfaltowego o grubości siedmiu centymetrów. Nawierzchnia została skropiona, by utrzymać szczepność międzywarstwową - tłumaczy Katarzyna Niemyska, Kierownik Robót Drogowych w konsorcjum NDI/Besix.

- W dalszej kolejności będzie układana warstwa wiążąca o grubości pięciu centymetrów. Przy układaniu mieszanek mineralno-asfaltowych ważna jest technologia ich zagęszczania. Także dzięki odpowiedniej pracy walców, możemy uzyskać takie zagęszczenie mieszanki, by droga miała właściwą nośność.
W ciągu budowanej drogi 501 powstają dwa nowe mosty.

Obecnie prowadzone są prace związane z montażem konstrukcji stalowej elementów mechaniki i hydrauliki mostu północnego. Na moście południowym wykonano zaś nawierzchnie na kapach chodnikowych i na jezdni. Zamontowano bariery energochłonne i balustrady oraz przeprowadzono próby szczelności instalacji hydraulicznych i zasilania. Aby mosty mogły się obracać, potrzebna będzie moc 100 kW. Tyle samo potrzeba do zasilania wszystkich odbiorów, które znajdują się w ich podporze.

- Postawiliśmy już stację transformatorową i podłączamy wszystkie odbiory oraz zasilanie ze złącza kablowego – mówi Dorota Serek, Kierownik Robót Elektrycznych i Telekomunikacyjnych w konsorcjum NDI/Besix.

- Jednocześnie budujemy kapitanat, w którym powstają instalacje elektryczne. Aktualnie montujemy instalację odgromową na elewacji budynku.
300 metrów przewiertu, 20 p.p.m.

Budowa przekopu Mierzei Wiślanej rozpoczęła się od usunięcia kolizji z sieciami elektroenergetycznymi i telekomunikacyjnymi. W tym celu wykonano dwa przewierty sterowane – jeden na części południowej, a drugi na północnej. 

- Najdłuższy przewiert miał ponad 300 metrów długości, a jego najgłębszy punkt był 20 metrów pod poziomem morza. W tym momencie prowadzone są prace zwiane z budową sieci kablowych zasilających i oświetleniowych - zgodnie z projektem powinniśmy wykonać ok. 30 kilometrów kabli. Wykonaliśmy już połowę zakresu, czyli 15 kilometrów – relacjonuje Dorota Serek.

- Obecnie zasadnicze siły skierowane są na pomyślne przeprowadzenie prób związanych z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mostu południowego. Harmonogram jest napięty, ponieważ przed rozpoczęciem pełni sezonu turystycznego chcielibyśmy przełożyć ruch na ten właśnie most i przystąpić do robót w ciągu drogi wojewódzkiej 501. Praktycznie na tym etapie wszystkie roboty są ważne ale kolejnym, bardzo istotnym elementem, jest falochron wschodni, osłaniający port zewnętrzny i na tym elemencie wykonawca mobilizuje siły dla sprostania założeniom harmonogramu. Pozostałe fronty też są niezmiernie interesujące – betonowane są kolejne elementy śluzy w zakresie płyty dennej i oczepów w kanale żeglugowym  w jego północnej i południowej części – mówi Andrzej Małkiewicz, Naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji Urzędu Morskiego w Gdyni. 

Asfalty i elektryka to nie wszystko, co w szybkim tempie powstaje na budowie. Intensywnie jest też na Zatoce Gdańskiej, gdzie kontynuowana jest produkcja betonowych elementów prefabrykowanych typu X-block plus. Trwają też prace narzutowe części morskiej – na grodzy falochronu zachodniego.
W kanale żeglugowym wykonano 100 procent betonu wyrównawczego i skuto wszystkie pale CFA. Zabetonowano też płytę denną bramy północnej, bramy południowej, ściany kieszeni śluzy na bramie południowej oraz płyty denne sekcji 2C, 2E, 2F, 2G, 3B, 4B. Zamontowano także zbrojenie płyty dennej sekcji 2A, a obecnie trwa montaż zbrojenia ścian w sekcjach 2E, 2F, 2G, 3B, 4B.

Poza tym wykonano ścianki na skrzydełkach na kanale południowy, trwa montaż kleszczy i ściągów oraz betonowany jest korek podwodny. Na przełomie maja i czerwca mają się zacząć prace narzutowe na kanale południowym, po stronie zachodniej. Część wschodnią i zachodnią północnego odcinka nabrzeża postojowego zabetonowano. Stan prac na wschodnim i zachodnim odcinku nabrzeża postojowego sięga 90 procent zaawansowania.
Po zimie w szybkim tempie powstaje też sztuczna wyspa. Zaawansowanie prac przy pogrążaniu ścianek szczelnych sięga 76 procent, a przy montażu ściągów 39 procent. Rozpoczęto już roboty związane z wykonaniem geotuby - wykonano odcinek o długości 250 metrów bieżących. 

Co w planach na przełom wiosny i lata?

M. in. profilowanie skarp na falochronie wschodnim oraz zachodnim i wbudowywanie elementów X-block plus. Poza tym dalsze wykonywanie płyt dennych, zbrojenie i betonowanie w rejonie śluzy oraz początek montażu konstrukcji stalowej bram. Rozpoczną się też prace narzutowe w kanale południowym. Do końca czerwca potrwają ostatnie prace przy obiektach kubaturowych. Na sztucznej wyspie rozpocznie się zaś układanie kamienia hydrotechnicznego.  Kontynuowane będę również prace elektryczne, teletechniczne i sanitarne.

Wykonawcą robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – część I” jest konsorcjum NDI/Besix. 

Magdalena Kierzkowska, Rzecznik Prasowy Urzędu Morskiego  w Gdyni


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: E.Treść komentarza: Tyle kamer i nic.nie pomogło.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 12:40Źródło komentarza: Widziałeś to? Policja w Elblągu szuka świadkówAutor komentarza: PatologiaTreść komentarza: Panie Prezydencie Missan.dlaczego policja w Elblągu jest tak bardzo slaba.przyjezdza na interwencję po 23 do rodziny patologicznej.ktora nadużywa alkohol.robia imprezy alkoholowe.policja przyjeżdża do nich nie wystawiając żadnego mandatu.odjezdza a ci sobie balanguja.uzywajac wulgarne słowa.krxtczac przy piciu nie dając sąsiadom spać.a jak im się zwraca uwagę to pijani pryskaja gazem łzawiącym na sasiadow.impreza pomimo.przybycia policji trwała do 02.30..widac policja pozwala tej patologii na takie numery skoro nie wypisują nawet mandatu.a ci się śmieją i z sąsiadów i z policji.niestety skoro tak się dzieje będziemy kierować ta sprawę do komendy wojewódzkiej policji w Olsztynie.ci.ludzie mieszkają na ul.kosciuszki.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 17:59Źródło komentarza: Niechlubny rekordzista zatrzymany na ZatorzuAutor komentarza: ElblazaninTreść komentarza: Nie dobrze się dzieje z pracą policji w Elblągu.patologia rodziny na ul Kościuszki urządza sobie uczty alkoholowe z nie cenzuralnymi slowami i zachowaniami huliganskimi po godz.23 .30 łamiąc tym samym ciszę nocną.inni przez nich nie mogą dość we własnym mieszkaniu spokojnie.a jak się im zwraca uwagę to używają bezczelnie gaz łzawiący do sąsiada.policja przyjechała na interwencję i odjechała a oni jeszcze do 2.30 mieli imprezę olewając policje.widaz że policja elbląska jest bezradna wobec patologii rodzin nadużywających alkohol.a gdzie są mandaty grzywny? Sprawa w końcu trafi do.komendy wojewódzkiej w Olsztynie.skoro Elbląg jest bezradnyData dodania komentarza: 4.12.2025, 14:20Źródło komentarza: Tu nie wjedziesz. Lista zamkniętych ulic w ElbląguAutor komentarza: SeniorkaTreść komentarza: Żeby opłacić miejsce na cmentarzu trzeba jechać z gotówką bo nie można on line na konto "Dębicy"Data dodania komentarza: 3.12.2025, 21:23Źródło komentarza: Nowa metoda dokonywania opłat w urzędzieAutor komentarza: DagmaraTreść komentarza: Grają na czasie odwlekająData dodania komentarza: 3.12.2025, 01:21Źródło komentarza: Pilny komunikat prokuratury w sprawie śmierci OliwieraAutor komentarza: DagmaraTreść komentarza: Osoby o zaburzeniu narcystycznym zawsze włączają osoby trzeba to się nazywa triangulacja . Ludzie bez empatii nie mają sprawnego przedniego płata czołowego , ponieważ sami w Dzieciństwie doznawali przemocyData dodania komentarza: 3.12.2025, 01:19Źródło komentarza: Pilny komunikat prokuratury w sprawie śmierci Oliwiera
Reklama