Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Co słychać na budowie II etapu drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską?

W kwietniu minie rok od podpisania kontraktu na realizację drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Ten etap inwestycji polega na obudowie brzegów rzeki Elbląg, przebudowie kolizji teletechnicznych oraz energetycznych, a także wykonaniu odcinka drogi powiatowej i mostu obrotowego nad rzeką Elbląg.
Co słychać na budowie II etapu drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską?

Autor: materiały prasowe Budimex SA

- Nowe rozwiązanie infrastrukturalne będzie motorem rozwoju gospodarczego całego regionu. Przy tej okazji warto podkreślić, iż w tym roku oddamy do użytku ponad 400 km dróg szybkiego ruchu. Nowa droga wodna wpisuje się w szereg działań polepszających komunikację w Polsce, zarówno w ruchu lądowym, jak i wodnym – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

- Rządowa inwestycja, polegająca na stworzeniu nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do portu w Elblągu, zgodnie z uchwałą Rady Ministrów, zostanie zakończona w 2023 roku. Prace w ramach drugiego etapu obejmują, między innymi, nowe rozwiązanie drogowe z ponad stumetrowym mostem obrotowym, likwidującym barierę komunikacyjną w miejscowości Nowakowo – dodaje wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. 

Aktualnie w ramach inwestycji, wykonawca drugiego etapu, firma Budimex wykonuje roboty hydrotechniczne, takie jak: pogrążanie ścianki szczelnej, roboty rozbiórkowe istniejących umocnień wraz z robotami podczyszczeniowymi, roboty mikropalowe, rozpoczęto również roboty żelbetowe.

- Budowany jest nowy most obrotowy, który zastąpi obecną, trudną nawigacyjnie przeprawę w miejscowości Nowakowo. W ramach drugiego etapu inwestycji realizowana jest również obudowa brzegów rzeki Elbląg na długości około 10,5 km, ma ona pozwolić na powstanie nowej drogi wodnej. Kolejnym bardzo istotnym przedsięwzięciem jest budowa 1,5 km nowej drogi powiatowej, która będzie łączyła się z nowym mostem obrotowym – mówi Andrzej Małkiewicz, Naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji Urzędu Morskiego w Gdyni.

Zainstalowane zostały 4 zestawy do montażu ścianek szczelnych, które pracują z wody, oraz 3 zestawy działające z lądu. Mikropale instalowane są za pomocą 3 kotwiarek, w najbliższym czasie zostaną zmobilizowane 3 kolejne, które będą kotwiły ściankę z wody.

- Wykonujemy szereg prac na drugim etapie budowy Kanału Mierzei Wiślanej, m.in. roboty związane z budową nowego mostu w Nowakowie. Są to działania obejmujące instalację kleszczy na ściance szczelnej oraz przygotowywanie platform pod wzmocnienie podłoża, a także wykonanie pali CFA pod przyczółki mostowe. Realizujemy ponadto roboty związane z przyłączeniami, usuwaniem kolizji oraz prace wodociągowe i instalacje sanitarne – mówi  Bartosz Michalski, Kierownik Budowy Budimex SA.

Na budowie znajduje się około 12 jednostek pływających - pontonów obsługiwanych pchaczami. Pogrążonych zostanie ponad 9,5 tys. sztuk grodzic oraz wykonanych ponad 4,5 tys. mikropali, o łącznej długości ponad 163 km. 

- Nowakowo, na terenie którego realizowany jest drugi etap inwestycji, jako wyspa połączone jest z lądem stałym mostem pontonowym, który w okresie przed inwestycją stanowił przeszkodę nawigacyjną. Nowy, obrotowy  most o rozpiętości przęsła wynoszącej 103 metry, będzie obracał się wokół pionowej osi obrotu - czyli będzie odwodzony, a nie zwodzony. Most ma uwzględniać także rozwiązania drogowe. Jest on trzecim z mostów obrotowych budowanych w ramach całej inwestycji. Dwa pozostałe wykonało w ramach pierwszego etapu konsorcjum NDI/Besix. Południowym mogliśmy przejechać przez teren budowy do grudnia zeszłego roku, obecnie ruch odbywa się mostem Północnym – komentuje Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Wykonawcą drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest firma Budimex S.A. Wartość kontraktu wynosi ponad  574 mln zł, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące (umowę podpisano 20 kwietnia 2021 roku). 

Etap pierwszy, obejmujący prace na Zatoce Gdańskiej, Mierzei Wiślanej i Zalewie Wiślanym realizuje konsorcjum firm NDI/Besix. Inwestor, Urząd Morski w Gdyni jest aktualnie w trakcie przygotowania nowego przetargu na realizację trzeciego etapu – pogłębiania toru wodnego na Zalewie Wiślanym. Po zakończeniu całości, nowa droga wodna umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m.

Magdalena Kierzkowska, Rzecznik Prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: ArekTreść komentarza: Ten z brodą to czerwony z nadwagi trzeba mi windę zamocować,a kobiety za co za parzenie kawy?? Bo w teren to strach bo się zgubią A tak na marginesie, powinno jak w USA jedna sala i takie boksy by było widać że są na stanowiskach a nie pozamykają się w pokojachData dodania komentarza: 11.12.2024, 12:35Źródło komentarza: Policjanci z Elbląga z awansami [FOTO]Autor komentarza: ZniesmaczonyTreść komentarza: Szczególne utrudnienia to mają niepełnosprawni i matki z niemowlakami jak przyjeżdża 4 z oznaczeniem N (niskopodłogowy) a przyjeżdża rupieć!!! Dojechać np. na rehabilitację? Zapomnij! A głównie pod ten nieszczęsny ZKM umawia się godziny z ośrodkami by mieć pewność, że się dojedzie.. niestety..Data dodania komentarza: 11.12.2024, 11:35Źródło komentarza: Utrudnienia na liniach tramwajowychAutor komentarza: nukiTreść komentarza: dziad nie fachowiec syf kiła mogiła i jeszcze bardzo nie miłyData dodania komentarza: 11.12.2024, 09:20Źródło komentarza: Ratujemy szewca z Elbląga Pana MieczysławaAutor komentarza: MorałTreść komentarza: Nie wiesz, nie znasz, nie oceniają.Data dodania komentarza: 10.12.2024, 20:04Źródło komentarza: Tragiczny wypadek. Nie żyje 33-letnia kobietaAutor komentarza: .Treść komentarza: Piękna prosta tam jest, aby depnąć. Podłoże nie to i o… To jest przyczyna. Sam wygląd auta daje do myślenia. A wystarczy, że na prostej Gołutowo-Rychliki częściej stali :)Data dodania komentarza: 10.12.2024, 14:20Źródło komentarza: Tragiczny wypadek. Nie żyje 33-letnia kobietaAutor komentarza: Londyn czytaTreść komentarza: To że czekają na wsparcie... to nie znaczy że je dostaną.... Bo jak sam tytuł artykułu glosi .... To mogą być ... Czyli mogą ale nie muszą...Data dodania komentarza: 10.12.2024, 07:59Źródło komentarza: To mogą być dla nich radosne święta. 3 rodziny z Elbląga czekają na wsparcie
Reklama