Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Tak będzie wyglądała matura w 2025 roku

Trwa sezon studniówek, niebawem matura. Osoby przystępujące do egzaminu dojrzałości muszą przygotować się na spore zmiany.
Reklama

Zmiany na maturze dotyczą m.in. wymagań punktowych, nowych ról egzaminatorów oraz obowiązków dla wydawców podręczników.

Reklama

Granica 30 procent punktów

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację, która wydłuża o trzy lata (do roku szkolnego 2026/2027) odstąpienie od wymogu uzyskania co najmniej 30 proc. punktów na egzaminie z jednego wybranego przedmiotu rozszerzonego. Zmiana została po raz pierwszy wprowadzona z powodu pandemii COVID-19 i skutków zdalnego nauczania, a pierwotny termin obowiązywania progu przesunięto z roku szkolnego 2022/2023 na kolejne lata.

Jednak nie wszystkie egzaminy objęto tym ułatwieniem. Maturzyści nadal będą musieli uzyskać minimum 30 proc. punktów na poziomie podstawowym z takich przedmiotów jak:

  • język polski,

  • matematyka,

  • język obcy nowożytny,

  • oraz na egzaminach ustnych z języka polskiego i języka obcego.

Egzaminator-weryfikator

Jedną z ważniejszych zmian jest wprowadzenie funkcji egzaminatora-weryfikatora. Osoba na tym stanowisku będzie odpowiedzialna za ponowne sprawdzanie prac oraz wsparcie techniczne, szczególnie podczas egzaminów maturalnych z informatyki czy egzaminów zawodowych.

Dodatkowo absolwenci szkół dwujęzycznych będą musieli przystąpić do egzaminu z języka obcego na poziomie dwujęzycznym, a maturzyści zyskają możliwość wyboru języka obcego nowożytnego, którego wcześniej nie uczyli się w szkole.

Wydawcy podręczników mają takie obowiązki

Nowelizacja nakłada nowe obowiązki na wydawców:

  • graficzne oznaczenie treści wykraczających poza podstawę programową dla danego przedmiotu i etapu edukacyjnego,

  • zapewnienie cyfrowych wersji podręczników papierowych wydanych przed 1 stycznia 2020 roku przy ich kolejnym niezmienionym wydaniu.

To rozszerzenie wcześniejszego wymogu, który obejmował wyłącznie podręczniki dopuszczone po tej dacie.

Nowe zasady finansowania

Zmiany dotyczą również uczniów i ich mistrzów rzemiosła. Dotychczas aż 75 proc. środków finansowych było wypłacane po egzaminie ucznia, a jedynie 25 proc. za podjęcie szkolenia. Teraz proporcje odwrócono, aby zachęcić rzemieślników do rozpoczynania procesu kształcenia nowych uczniów.

Co więcej, w nowelizacji uwzględniono możliwość wniesienia na egzaminy urządzeń monitorujących stan zdrowia.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: OmgTreść komentarza: Ciekawe co robili mieszkańcy tego patologcznego budynku ze nie mogli pomocData dodania komentarza: 25.06.2025, 21:46Źródło komentarza: Zareagował, gdy inni przechodzili i przejeżdżali obojętnieAutor komentarza: niktTreść komentarza: Brak słów 3 słownie trzy leżaki i hotelowa pływalnia tak w mikro skali wygląda niszczenie czegoś co dawniej było było chlubą regionu piąty co do wielkości obiekt otwarty basenowy w Europie zamienił się w przydomową sadzawkę brawo!!!!!!!!Data dodania komentarza: 25.06.2025, 17:35Źródło komentarza: Basen w Elblągu gotowy. Jest data otwarciaAutor komentarza: EmiliaTreść komentarza: Brawo !!!Data dodania komentarza: 25.06.2025, 07:45Źródło komentarza: Jeden dzień, trzy jubileusze – uroczystość w SP 1 w Elblągu [WIDEO]Autor komentarza: GorgTreść komentarza: Czy linia P-13 warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów oznacza konieczność ustąpienia pierwszeństwa? Jak interpretować linię warunkowego zatrzymania P-13 gdy wcześniej nie ma znaku A-7 Zdarza się, że wskutek błędnego oznakowania dróg w rejonie skrzyżowania lub niedbałości służb wykonujących prace związane z ich oznakowaniem, dochodzi do poważnych wypadków. Kto powinien ponosić konsekwencje wadliwego oznakowania dróg gdy z tego powodu dojdzie do wypadku? Linia P-13 "linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów" wyznacza miejsce do zatrzymania pojazdu w celu ustąpienia pierwszeństwa wynikającego ze znaku A-7 "ustąp pierwszeństwa". Tak mówią przepisy Jeśli więc znak A-7 został usunięty ze skrzyżowania w związku ze zmianą organizacji ruchu, a linia P-13 pozostała, to nie oznacza ona miejsca zatrzymania w celu ustąpienia pierwszeństwa ani konieczności ustąpienia pierwszeństwa, gdyż jej znaczenie ściśle związane jest ze znakiem A-7. Jeśli znaku A-7 nie ma, to i konieczności ustąpienia pierwszeństwa nie ma. Jednak... (!) Należy mieć świadomość, że obecność znaków poziomych na jezdni takich jak linie krawędziowe, linie segregujące wyznaczające pasy ruchu, linie warunkowego lub bezwzględnego zatrzymania, są informacją dla kierujących o przebiegu drogi z pierwszeństwem. Dlatego w sytuacji gdy na jezdni, którą się poruszam, jest znak P-13, ale wcześniej na wlocie drogi nie ma znaku A-7, będę przewidywał, iż nadjeżdżający z mojej lewej lub prawej strony może, szukając odpowiedzi kto ma pierwszeństwo, zasugerować się widocznym znakiem P-13 ufając, iż jego obecność jest zasadna i uzna, że ma pierwszeństwo. Moja szczególna ostrożność i stosowanie zasady ograniczonego zaufania w odniesieniu do błędnego oznakowania na wlocie skrzyżowania może zapobiec kolizji. Obecność znaku poziomego związanego ze znakiem pionowym, którego z jakiegoś powodu nie ma, powinna zmobilizować każdego kierującego do wzmożonej uwagi i rozważnego zachowania w miejscu, w którym niekompletne lub błędne oznakowanie stwarza zagrożenie w ruchu drogowym. Za organizację ruchu na drodze i jej oznakowanie odpowiada zarządca drogi. Jeśli w skutek złego oznakowania drogi, a o takim tu rozprawiamy, dojdzie do kolizji, to odpowiedzialność lub współodpowiedzialność za skutkujące zdarzenia będzie ponosił zarządca drogi - pod warunkiem, że poszkodowany będzie się tego domagał. Kto ustala reguły? Sposób stosowania znaków drogowych reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych. Niestety, w wielu przypadkach zdaje się, że zarządcy dróg (osoby projektujące oznakowanie w danych miejscach) nie stosują się do przytoczonego wyżej Rozporządzenia lub zwyczajnie nie wiedzą o jego istnieniu. Warto więc znać przepisy odnośnie warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych, aby uniknąć niesłusznie przypisywanej winy w kolizji drogowej, w sytuacji gdy oznakowanie np. na skrzyżowaniu było nieprawidłowe. Poznaj te przepisy DZ.U. 220 8.1 Oznakowanie poziome skrzyżowań składa się z oznakowania: wlotów i wylotów powierzchni, na której przecinają się tory jazdy pojazdów Oznakowanie poziome stosuje się przede wszystkim na skrzyżowaniach leżących w ciągach dróg z pierwszeństwem przejazdu, wyznaczając na ich powierzchni pasy ruchu wzdłuż drogi z pierwszeństwem. (...) Na skrzyżowaniach dróg równorzędnych, powierzchni nie znakuje się. Wloty dróg na skrzyżowaniach znakuje się zgodnie z zasadami określonymi w pkt. 7.6 DZ.U. 220 7.6 (...) Oznakowanie wlotów wykonuje się według jednakowych zasad, (...) DZ.U. 220 7.6.2.2 Na wlotach dróg podporządkowanych stosuje się linie warunkowego lub bezwzględnego zatrzymania według zasad określonych w punktach 4.2.3 i 4.2.4. § 89.3 Znak P-13 "linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów" - wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu w celu ustąpienia pierwszeństwa wynikającego ze znaku pionowego A-7. DZ.U. 220 4.2.4 Znak P-13 "linia warunkowego zatrzymania z trójkątów" stosuje się, jeżeli zachodzi potrzeba wyznaczenia miejsca zatrzymania pojazdów na wlocie drogi podporządkowanej, na której zastosowano znak A-7 " ustąp pierwszeństwa".Data dodania komentarza: 25.06.2025, 04:20Źródło komentarza: Kto ma tu pierwszeństwo? Kierowcy pytają, policja odpowiadaAutor komentarza: GorgTreść komentarza: Znak P-13 to linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów. Wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu w celu ustąpienia pierwszeństwa, które wynika ze znaku pionowego A-7 (ustąp pierwszeństwa). Znak P-13 zawsze współwystępuje ze znakiem A-7. Brak znaku A-7 to błąd w oznakowaniu, przez który powstają błędne interpretacje. Należy na zawrotce postawić znak A-7 bo go brakuje i nie jeździć na pamięć! Oznakowanie może się zmienić !Data dodania komentarza: 25.06.2025, 04:09Źródło komentarza: Kto ma tu pierwszeństwo? Kierowcy pytają, policja odpowiadaAutor komentarza: Piotr31Treść komentarza: A jak wygląda dojazd na rynek?Data dodania komentarza: 24.06.2025, 21:06Źródło komentarza: Ruszyła przebudowa torowiska. Uwaga na zmiany! [WIDEO]
Reklama