Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama https://www.cmentarz.elblag.pl/

Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na tor wodny na rzece Elbląg

Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na roboty pogłębiarskie na rzece Elbląg. Jest to IV Etap „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.
  • Źródło: Urząd Morski w Gdyni
Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na tor wodny na rzece Elbląg

Autor: Urząd Morski w Gdyni

W ramach tego kontraktu, na rzece Elbląg wykonany zostanie tor wodny o długości 8,6 km i głębokości 5 m. W zadaniu wyszczególniono prace na odcinku 6,6 km od Zalewu Wiślanego w górę rzeki oraz 2 km pomiędzy punktami P1 i P2, tj. mniej więcej od zrzutu oczyszczalni ścieków do rozwidlenia rzeki i Kanału Jagiellońskiego . Na odcinku P1-P2 przeprowadzone zostaną badania i oczyszczanie dna z przeszkód ferromagnetycznych (np. złom, elementy żelbetowe, przeszkody wielkogabarytowe, historyczne pozostałości militarne). Wykonane też będzie na nim nowe oznakowanie nawigacyjne w postaci 8 pław: 4 walcowanych czerwonych po lewej stronie i 4 stożkowych zielonych po prawej stronie.

- Tor wodny na rzece Elbląg stanowi część drogi wodnej, a odcinek objęty niniejszym kontraktem składa się z brzegów, nowo obudowanych i wzmocnionych w ramach drugiego etapu, natomiast na odcinku od P1 do P2 brzegi nie są umocnione i zgodnie z decyzją środowiskową takie pozostaną. Planowane przedsięwzięcie obejmuje pogłębienie istniejącego toru. Podstawowa szerokość mierzona w dnie wyniesie 60 m, ze względu na zabudowę mieszkaniową wsi Nowakowo na odcinku około 900 m zostanie zawężona do 40m, a na ostatnich dwóch kilometrach wyniesie 20 m  – powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Łączna kubatura prac wyniesie ok. 1,5 mln m3. Po zbadaniu, wydobyty urobek zostanie przetransportowany i wbudowany w wyspę na Zalewie Wiślanym. Prace będą prowadzone zgodnie z decyzjami środowiskowymi, przewidującymi okresy, w których prace nie mogą być prowadzone. I tak, np. w okresie migracji zstępującej węgorza (1.09-30.11) prace czerpalne prowadzone będą wyłącznie od wschodu do zachodu słońca, a z uwagi na tarło ciosy, od kwietnia do połowy czerwca, wstrzymane całkowicie.

- Wykonawca zobowiązany będzie do przestrzegania Wytycznych Przyrodniczych Prowadzenia Robót Czerpalnych i Podczyszczeniowych, co m.in. oznacza konieczność minimalizowania rozprzestrzeniania się zawiesiny i przeciwdziałania temu zjawisku. Prowadzony będzie również monitoring ichtiologiczny, w tym pomiary zawartości tlenu w wodzie, monitoring czystości akwenu oraz nadzór ornitologiczny nad częścią lądową robót i miejscem odkładu urobku, tj. sztuczną wyspą  – dodała Barbara Olczyk, Zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Inwestycyjnych.

Prace będą prowadzone w sposób umożliwiający utrzymanie ciągłości żeglugi, a także zapewniający jej bezpieczeństwo. Zgodnie z podpisaną umową, powinny się one zakończyć do 20 listopada 2024 roku. Ich wykonawcą będzie Konsorcjum Firm FABE POLSKA Sp. z o.o. (Lider) i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. (Partner). Wartość kontraktu to 113 768 407,46 zł.

Dla przypomnienia:

I etap: Kanał Żeglugowy na Mierzei Wiślanej wraz z całą infrastrukturą portową oddany został do użytku we wrześnie 2022 roku;
II etap: zasadnicze prace zostały zakończone. Aktualnie trwa procedura odbiorowa. Do dokończenia pozostają prace pogłębiarskie, których realizacja uzależniona jest od panujących warunków atmosferycznych;
III etap: budowę toru wodnego o długości 8,2 km i głębokości 5 m na Zalewie Wiślanym wraz z nowym oznakowaniem nawigacyjnym zakończono w maju 2023 roku;
W ramach wieloletniego Programu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" budowana jest również pogłębiarka – URSA, jej wodowanie miało miejsce we wrześniu 2023 roku, a odbiór przewidywany w II kwartale 2024 roku.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Brawo Tusk 27.01.2024 20:49
Brawo! Bez szantażu i uprawiania polityki.

Pytanie mam 27.01.2024 20:43
Można bez szantażu Panie Śliwka?

Truso 28.01.2024 12:01
Pan Śliwka nie szantażował tylko proponował,gdyby ktoś miał rozum- to wszyscy byliby zadowoleni,zdejmij klapki z oczu i zacznij myśleć,to nie boli.

Truso 27.01.2024 18:59
Wszystko jest cacy,tylko co dalej?Miasto Elbląg jest biedne i nie wyłoży nic na rozwój infrastruktury portowej.Poprzednia ekipa proponowała 100 mln NLP ,na początek,na rozwój infrastruktury portowej,w zamian za udział skarbu państwa w zyskach z portu a więc i własności.Czy mądrym było rezygnacja z tak poważnej kwoty?Osobiście uważam że to bezmyślność i zwykła złośliwość,na której tracimy wszyscy.Sen o IV porcie RP prysnął niczym bańka mydlana,szkoda- to była szansa na rozwój umierającego ośrodka,jakim jest Elbląg.

Heniek 27.01.2024 20:26
Masz dużo racji, jednak gdyby Elbląg oddał część udziałów portu na rzecz Skarbu Państwa, pozbawiając się tym samym części dochodu z portu, to czy miasto byłoby stać na utrzymywanie dróg rozjeżdżanych przez TIRy? Przecież towar do i z portu trzeba jakoś przywieźć i wywieźć na lądzie.

Truso 27.01.2024 21:18
Duże porty RP też tak mają- 49% udziału miasta,a rwszta te 51 % to skarb państwa z małym udziałem akcjonariatu pracowniczego.Nie słyszałeś o tym że duży może więcej?Jakoś te miasta z portami nie narzekają.Nie dajmy sobą manipulować przez ludzi maluczkich,złośliwych i miernych w swoich poczynaniach,wystarczy trochę pomyśleć,aby uświadomić że sami wybieramy tych szkodników,w moim przypadku- mam czyste sumienie.

Heniek 27.01.2024 22:48
Duże porty RP przyjmują kontenerowce o zanurzeniu 15m i więcej. Trzeba tu mieć na względzie skalę o jakiej mówimy. Port rzeczny w Elblągu nigdy nie będzie porównywalny w kwestiach przepustowości z portami morskimi. Tym samym dochody portu nie będą porównywalne. Do Truso - takie inwestycje powinny być dokładnie skalkulowane. Powinny być przedstawione założenia do kalkulacji, warianty i warunki opłacalności. Tego nie widzimy. Nie wiadomo nawet jakiego typu towary miałby przyjmować Elbląg. Wszystko to jest wróżeniem z fusów. Gdyby Elbląg miał przepustowość Gdańskiego Terminala Kontenerowego to oczywiście te 49% miasta było by dla Elbląg złotym interesem, ale tak nie będzie, bo Elbląg nie jest miastem nadmorskim, duże jednostki tu nie wpłyną.

Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: PiotrTreść komentarza: Gdzie mozna sie zapisywac na takie spotkanie?Data dodania komentarza: 7.12.2025, 18:45Źródło komentarza: Biznes przy jednym stole – elbląscy przedsiębiorcy rozmawiali o wyzwaniach i szansachAutor komentarza: choryTreść komentarza: Pytanie, jak mają się poruszać osoby niepełnosprawne, osoby po operacjach, które muszą jechać na zmianę opatrunku a samochód jest jedynym środkiem komunikacji? Czy organizator przewidział procedurę ?Data dodania komentarza: 6.12.2025, 19:17Źródło komentarza: Tu nie wjedziesz. Lista zamkniętych ulic w ElbląguAutor komentarza: DawidTreść komentarza: Było to w październiku a mamy grudzień dopiero poszukujecie . 🫣Data dodania komentarza: 6.12.2025, 12:41Źródło komentarza: Widziałeś to? Policja w Elblągu szuka świadkówAutor komentarza: ElblążankaTreść komentarza: Po co wszystko ciągle przeliczać na pieniądzeData dodania komentarza: 5.12.2025, 23:21Źródło komentarza: Świąteczny Elbląg na żywo w całej Polsce. Sobotnia atrakcja na jarmarkuAutor komentarza: 1505 tedTreść komentarza: Jak można prosić redakcję rozumiem sens reklam kwestia utrzymania, ale pod filmem który publikuje Policja to już przesada. Wiele osób przewinie dalej ,co nie pomoże w rozpoznaniu. Przemyślcie proszę.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 17:22Źródło komentarza: Znasz ich? Są poszukiwani przez policję. Zobacz nagranie [WIDEO]Autor komentarza: E.Treść komentarza: Tyle kamer i nic.nie pomogło.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 12:40Źródło komentarza: Widziałeś to? Policja w Elblągu szuka świadków
Reklama