Ich wnętrza będą funkcjonalne, dostosowane do współczesnych standardów obsługi podróżnych, a także do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. Polskie Koleje Państwowe S.A. zobowiązały się do przebudowy dworców w Pasłęku i Gronowie Elbląskim w lipcu br., gdy podpisały porozumienia z samorządami, które zobowiązały się do wynajęcia przestrzeni w budynkach.
W Gronowie Elbląskim gmina zamierza wynająć przeszło 300 mkw. powierzchni dworca i planuje na nich uruchomienie m.in. świetlicy, salki terapii zajęciowej, pomieszczenia miejskiego ośrodka pomocy społecznej lub punktu obsługi mieszkańca. Z kolei w Pasłęku na ponad 500 mkw. wynajętych przez miasto znajdą się m.in. centrum usług społecznych i świetlica środowiskowa.
Dzięki przebudowie dworce staną się bardziej przyjazne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne oraz wprowadzonych zostanie szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dostęp do zajmowanych przez samorządy pomieszczeń na piętrach zapewnią windy.
Zbliżająca się modernizacja obiektów stawia również na ekologię i poprawę bezpieczeństwa na dworcu oraz w jego najbliższym otoczeniu. W celu optymalizacji zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej zamontowany zostanie system BMS (Building Management System) zarządzający wszystkimi instalacjami i urządzeniami na dworcu. Z kolei poprzez montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych – zwiększy się bezpieczeństwo osób i samego budynku.
Metamorfozę przejdzie także najbliższe otoczenie dworców. W ramach prac planowana jest budowa nowych chodników i parkingów dla samochodów osobowych, a także montaż nowych elementów małej architektury oraz uporządkowanie zieleni.
Przebudowy dworców kolejowych w Pasłęku i Gronowie Elbląskim finansowane są ze środków własnych Polskich Kolei Państwowych S.A. Inwestycje podzielone zostały na dwa etapy. Za opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej zakładającej kompleksową przebudowę obiektów wraz z placem przydworcowym dla obu dworców odpowiedzialna jest firma Maple sp. z o.o. z Katowic. Następnie, po zakończeniu powyższych prac, PKP S.A. ogłoszą postępowania na wybór wykonawców robót budowlanych. Wstępnie planowany termin zakończenia obu inwestycji to 2026 rok.













Napisz komentarz
Komentarze