"Na tym skrzyżowaniu powinno być rondo" - takie stwierdzenie najczęściej słyszymy od elblążan, gdy poruszamy temat skrzyżowania ulic 12 Lutego – Nowowiejska – Królewiecka – Płk. Stanisława Dąbka, do którego elbląscy kierowcy mają bardzo dużo zastrzeżeń.
Najwięcej uwag elblążan dotyczy czasu trwania zielonego światła, zwłaszcza od strony ulicy Nowowiejskiej - "jadąc ulicą Nowowiejską przez skrzyżowanie do Teatralnej na zielonym świetle przejadą zaledwie 3 samochody, a czeka się na nie kilka minut" - mówi nam jeden z kierowców.
Jak zatem działa tu sygnalizacja? -"założenia przyjęte przy projektowaniu sygnalizacji świetlnej przewidywały priorytet dla komunikacji zbiorowej, w szczególności taboru tramwajowego. Priorytet dla tramwajów polega na tym, że po najechaniu taboru na pętlę detekcyjną (wykrywanie taboru) przerywane jest działanie programu głównego i uruchamiana jest specjalna faza umożliwiająca przejazd przez skrzyżowanie dla linii tramwajowej nr 2 (bez oczekiwania)" - informuje nas Departament Zarządu Dróg UM w Elblągu.
To nie jedyny jednak problem, który zgłosili nam kierowcy. Jeden z mieszkańców Elbląga wysłał nam zdjęcie, na którym widać, że mimo zielonego światła dla jadących ulicą Teatralną w kierunku ulicy Nowowiejskiej nie ma możliwości przejazdu... przez stojące na środku skrzyżowania pojazdy.

"Sytuacja przedstawiona na zdjęciu powstała prawdopodobnie z przejazdu linii tramwajowej nr 2 w godzinach szczytu ruchu drogowego, gdzie pojazdy wjechały na skrzyżowanie przed przerwaniem normalnego cyklu przez tramwaj i zostały zatrzymane bezpośrednio przed przejazdem tramwajowym, powodując spiętrzenie ilości pojazdów" - odpowiadają nam drogowcy.
Urzędnicy wyjaśniają, że po zakończeniu tego cyklu praca całej sygnalizacji wraca do normalnego działania i przypominają, że linia tramwajowa nr 2 jeździ z natężeniem od 2 do 4 przejazdów w ciągu godziny w dwóch kierunkach.
Urząd Miasta w Elblągu nadmienia, że skrzyżowanie posiada złożony charakter o największym natężeniem ruchu w mieście. Tramwaj linii nr 2 przejeżdżając przez skrzyżowanie aż trzykrotnie przecina powierzchnię jezdni.
"Ponadto program działający na skrzyżowaniu działa prawidłowo zgodnie z obowiązującymi przepisami w sposób zapewniający bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu" - dodają urzędnicy z Departamentu Zarządu Dróg Urzędu Miejskiego w Elblągu.
W nadesłanej do naszej wiadomości od Urzędu Miasta dodatkowo czytamy, że w związku ze zgłoszeniami od mieszkańców Elbląga Departament Zarządu Dróg Urzędu Miejskiego w Elblągu podejmie starania w celu zoptymalizowania funkcjonowania sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu przy zachowaniu priorytetów dla tramwajów. W przypadku, gdy w wyniku analiz będzie to możliwe, wdrażanie skorygowanych rozwiązań nastąpi w zależności od środków finansowych miasta.
Łukasz Nosarzewski
Napisz komentarz
Komentarze