Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Przekop Mierzei Wiślanej. Serce tej inwestycji już prawie gotowe [NAJNOWSZE ZDJĘCIA]

Trwają rozruchy urządzeń i instalacji obiektów kubaturowych na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej. Jednym z najważniejszych z nich jest Kapitanat Portu Nowy Świat. To tu znajduje się serce całej przeprawy, czyli nadrzędny system sterowania ruchem statków.
Przekop Mierzei Wiślanej. Serce tej inwestycji już prawie gotowe [NAJNOWSZE ZDJĘCIA]

Autor: fot. materiały prasowe NDI/BESIX

– Prace na budowie Kanału Żeglugowego realizowane są sprawnie. Z optymizmem patrzymy na terminowe zakończenie robót na Mierzei Wiślanej. Pozostałe części inwestycji nabierają rozpędu. Trwa obudowa brzegów rzeki Elbląg, budowa mostu w Nowakowie, natomiast na pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym został już ogłoszony przetarg – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. 

Budowa Przekopu Mierzei Wiślanej to sposób na wytyczenie nowej drogi wodnej, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańska. Ale aby taki ruch statków był możliwy i jednocześnie nie ograniczał ruchu samochodowego, niezbędne jest wybudowanie m. in. kanału żeglugowego ze śluzą, mostów obrotowych i przestrzeni, z której tym wszystkim będzie można zarządzać, czyli kapitanatu.

- W kompetencjach Kapitanatu Portu Nowy Świat będą generalny nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi, ochroną środowiska, ochroną przeciwpożarową oraz kontrola nad przeprawą śluzową - mówi Paweł Perkowski, koordynator ds. Kapitanatu Nowy Świat z Urzędu Morskiego w Gdyni, inwestora całego przedsięwzięcia. - Dodatkowymi specyficznymi zadaniami będzie obsługa bram śluzy, mostów obrotowych i regulacja ruchu kołowego w obrębie kapitanatu i przeprawy śluzowej.

Aby to wszystko było możliwe i bezpieczne, konieczne było wykorzystanie najwyższej klasy wyposażenia stacji operatorskiej nadrzędnego systemu sterowania. 

Oczywiście system nie będzie działał bez odpowiednich specjalistów. W kapitanacie pracować będzie kapitan, jego zastępca, oficerowie inspekcyjni, oficerowie kierujący ruchem portowym i bosmani.

Co ciekawe, rekrutacja na oficerów i bosmanów do pracy w przyszłym kapitanacie już trwa.

Jak to będzie działać? 

System sterowania można podzielić na trzy bloki funkcjonalne. Pierwszy to stanowisko odpowiedzialne za samą przeprawę - służące sterowaniu i monitorowaniu procesów zachodzących w momencie przepływania statków przez kanał. Chodzi o obrót mostów, otwieranie i zamykaniem bram śluzy południowej i północnej, sterowanie rogatkami, sygnalizatorami, szlabanami, tablicami zmiennych treści, itp.
- Stanowisko to składa się m. in. z monitorów wielogabarytowych dotykowych i paneli awaryjnych, które w momencie ewentualnej usterki pozwolą otworzyć lub zamknąć dany most czy stertować bramami śluzy – wyjaśnia Łukasz Biernat, koordynator robót branżowych w konsorcjum NDI/Besix, które jest generalnym wykonawcą tej inwestycji.

Drugim blokiem jest stanowisko rezerwowe - dla przeprawy części południowej, czyli wejścia do rzeki Elbląg. W razie awarii będzie ono umożliwiało sterowanie mostem w Nowakowie. 

- Trzecim blokiem funkcjonalnym jest stanowisko ochrony obiektu – obsługuje system sygnalizacji pożaru czy włamania i napadu, kontroli dostępu, a także prawie 100 kamer systemu telewizji dozorowej i ochrony perymetrycznej – mówi Łukasz Biernat.
Jak pozostałe prace? 

Sporo dzieje się także w innych obszarach inwestycji.

- Obecnie na ukończeniu mamy roboty od mostu południowego do Zalewu Wiślanego. Wykonane są oczepy żelbetowe, droga techniczna wraz z nawierzchnią z kostki. Kończymy montowanie elementów wyposażenia hydrotechnicznego – wylicza Wojciech Deputat, kierownik robót drogowych z konsorcjum NDI/Besix. 

Poza tym od strony zachodniej zakończono prace związane z wykonaniem narzutu kamiennego, a od strony wschodniej tego typu prace są już na ukończeniu.

- W najbliższym czasie planowane jest rozpoczęcie robót ziemnych związanych z wykopami o rzędnej 2,5 do poziomu spodu kanału żeglugowego. Dla wykonania tych robót istotne były sprawy środowiskowe – podkreśla Wojciech Deputat.

Co dla zwierząt?

W ramach inwestycji prowadzony jest stały monitoring przyrodniczy i realizowanych jest wiele działań w trosce o środowisko. M. in. w najwęższym miejscu kanału żeglugowego zostały zlokalizowane cztery pochylnie, tworzące dwa niezależne przejścia dla zwierząt. 

- Pochylnie, po dwie na każdym brzegu, położne vis a vis, mają szerokość 5 metrów i długość 22 metrów – mówi Dorota Słabek, naczelnik wydziału oddziaływania inwestycji na środowisko w Urzędzie Morskim w Gdyni. - Aby ułatwić zwierzętom wydostanie się z kanału, nawierzchnie pochylni zostaną wykonane z geokraty, wypełnionej żwirem i otoczakami, a następnie będą obsiane trawą. Nasadzona zostanie także zieleń naprowadzająca do pochylni.
Poza tym wzdłuż kanału zostaną wydzielone rejony o największym zaciemnieniu w porze nocnej, natomiast wzdłuż mierzei nasadzone zostaną pasy zieleni średniej bez oświetlenia. Samo oświetlenie kanału żeglugowego, układu drogowego i dróg technologicznych w jego pobliżu będzie miało możliwe najcieplejszą barwę, tak by zminimalizować efekt bariery dla ptaków i nietoperzy. 

Pod nadzorem ornitologa przygotowano też 57 budek dla ptaków i 100 dla nietoperzy.

Jak się ma sztuczna wyspa?

Ukłonem w stronę ptactwa jest też oczywiście budowa sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Docelowo będzie ona miała 181 hektarów. Dotąd wykonano tam zdecydowaną większość prac związanych z pogrążaniem ścianek szczelnych czy montażem ściągów. Trwają też roboty czerpalne oraz zasypywanie grobli wyspy. Odbywa się układanie kamienia na pasie technicznym i narzutu z kamienia hydrotechnicznego na skarpie. Wkrótce zostanie wykonana połowa cięcia ścianki szczelnej.

I co dalej?

Mimo coraz trudniejszych warunków atmosferycznych, generalny wykonawca nadal ma ambitne plany. W najbliższych miesiącach są to prace na Zatoce Gdańskiej, tj. zakończenie zasypywania grodzy na Falochronie Zachodnim, kontynuacja prac narzutowych i robót żelbetowych na obu falochronach czy wykonywanie podłoża i warstwy wyrównawczej z betonu i nadbudowy także na obu falochronach.
W rejonie śluzy w dalszym ciągu będą wykonywane oczepy na ścianach. Przewidziano też montaż elementów konstrukcji stalowej bram oraz mechaniki, a także wyposażenia hydrotechnicznego.

Rozpoczęły się również próbne obciążenie Mostu Północnego. Przypomnijmy, Most Południowy został oddany do użytku już na początku lata.
Budowa kanału na Mierzei Wiślanej – pierwszej części całej inwestycji, ma zakończyć się w 2022 roku. Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów.

Wykonawcą robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – część I” jest konsorcjum NDI/Besix. Trwają również prace na drugiej części, obejmującej obudowę brzegów rzeki Elbląg i budowę mostu obrotowego w Nowakowie. Ich wykonawcą jest Budimex S.A. Natomiast w zakresie trzeciej części, scalającej całą inwestycję, a mianowicie pogłębienia toru wodnego na Zalewie Wiślanym trwa właśnie postepowanie przetargowe. Inwestorem całości jest Urząd Morski w Gdyni.

Magdalena Kierzkowska, Rzecznik Prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: E.Treść komentarza: Tyle kamer i nic.nie pomogło.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 12:40Źródło komentarza: Widziałeś to? Policja w Elblągu szuka świadkówAutor komentarza: PatologiaTreść komentarza: Panie Prezydencie Missan.dlaczego policja w Elblągu jest tak bardzo slaba.przyjezdza na interwencję po 23 do rodziny patologicznej.ktora nadużywa alkohol.robia imprezy alkoholowe.policja przyjeżdża do nich nie wystawiając żadnego mandatu.odjezdza a ci sobie balanguja.uzywajac wulgarne słowa.krxtczac przy piciu nie dając sąsiadom spać.a jak im się zwraca uwagę to pijani pryskaja gazem łzawiącym na sasiadow.impreza pomimo.przybycia policji trwała do 02.30..widac policja pozwala tej patologii na takie numery skoro nie wypisują nawet mandatu.a ci się śmieją i z sąsiadów i z policji.niestety skoro tak się dzieje będziemy kierować ta sprawę do komendy wojewódzkiej policji w Olsztynie.ci.ludzie mieszkają na ul.kosciuszki.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 17:59Źródło komentarza: Niechlubny rekordzista zatrzymany na ZatorzuAutor komentarza: ElblazaninTreść komentarza: Nie dobrze się dzieje z pracą policji w Elblągu.patologia rodziny na ul Kościuszki urządza sobie uczty alkoholowe z nie cenzuralnymi slowami i zachowaniami huliganskimi po godz.23 .30 łamiąc tym samym ciszę nocną.inni przez nich nie mogą dość we własnym mieszkaniu spokojnie.a jak się im zwraca uwagę to używają bezczelnie gaz łzawiący do sąsiada.policja przyjechała na interwencję i odjechała a oni jeszcze do 2.30 mieli imprezę olewając policje.widaz że policja elbląska jest bezradna wobec patologii rodzin nadużywających alkohol.a gdzie są mandaty grzywny? Sprawa w końcu trafi do.komendy wojewódzkiej w Olsztynie.skoro Elbląg jest bezradnyData dodania komentarza: 4.12.2025, 14:20Źródło komentarza: Tu nie wjedziesz. Lista zamkniętych ulic w ElbląguAutor komentarza: SeniorkaTreść komentarza: Żeby opłacić miejsce na cmentarzu trzeba jechać z gotówką bo nie można on line na konto "Dębicy"Data dodania komentarza: 3.12.2025, 21:23Źródło komentarza: Nowa metoda dokonywania opłat w urzędzieAutor komentarza: DagmaraTreść komentarza: Grają na czasie odwlekająData dodania komentarza: 3.12.2025, 01:21Źródło komentarza: Pilny komunikat prokuratury w sprawie śmierci OliwieraAutor komentarza: DagmaraTreść komentarza: Osoby o zaburzeniu narcystycznym zawsze włączają osoby trzeba to się nazywa triangulacja . Ludzie bez empatii nie mają sprawnego przedniego płata czołowego , ponieważ sami w Dzieciństwie doznawali przemocyData dodania komentarza: 3.12.2025, 01:19Źródło komentarza: Pilny komunikat prokuratury w sprawie śmierci Oliwiera
Reklama