1. Sposób montażu
2. Wyświetlacz
3. Funkcje i sposób działania
Na rynku powszechnie dostępne są niedrogie radioodtwarzacze bliżej niezidentyfikowanych firm. Kuszą one ceną, jednak eksperci radzą poważnie rozważyć ten zakup: kiepskie wykonanie, słabe brzmienie i niska jakość mogą okazać się chybioną inwestycją.
Sposób montażu
Pierwszą kwestią, którą należy sprawdzić, jest montaż odtwarzacza. Radia samochodowe dobierać powinniśmy z uwzględnieniem wielkości otworu w kokpicie. Najpopularniejsze są tzw. 1 DIN, o wymiarach 50 x 180 x 160 mm lub 2 DIN - z dużym, dotykowym wyświetlaczem i możliwością odtwarzania płyt. Jeśli miejsce po oryginalnym odtwarzaczu jest niestandardowe, można dokupić specjalną ramkę. Podłączenie do instalacji elektrycznej odbywa się za pomocą tzw. kości ISO, w które zazwyczaj wyposażony jest samochód.
Wyświetlacz
Radia samochodowe powinny być dopasowane do stylistyki wnętrza pojazdu. Mimo że dla niektórych wygląd to kwestia drugorzędna, warto dowiedzieć się, jaki kolor podświetlenia zastosowano w danym modelu. Może być ono jednokolorowe lub wielobarwne. Warto zwrócić uwagę także na to, czy odbiornik ma panel dotykowy czy wyposażony jest w przyciski. Przekłada się to mocno na komfort i wygodę korzystania. Standardowy właściwie jest RDS - funkcja odpowiedzialna za wyświetlanie nazwy stacji, jej profilu lub tytułu granego utworu.
Funkcje i sposób działania
Najlepsze radia samochodowe są po prostu funkcjonalne. Starsze modele najczęściej oferowały możliwość korzystania z radia oraz płyt CD. Nowsze wyposażone są już w port USB, pozwalający odtwarzać muzykę w formacie mp3 z nośnika, a także w Bluetooth. Warto wykorzystać te dwie ostatnie opcje, aby zyskać wygodę i możliwość odtwarzania muzyki czy audiobooków z sieci lub z innego urządzenia. Jakość dźwięki w dużej mierze zależy od zainstalowanych w samochodzie głośników, jednak nowoczesne odtwarzacze często wyposażone są w opcje takie jak: regulacja basów, możliwość wzmocnienia lub wyciszenia niskich tonów czy korektorów dźwięku służący definiowaniu ustawień fabrycznych (np. rock, jazz, pop) albo indywidualnych.