W odpowiedzi na nasze pytania czytamy, że Gmina Miasto Elbląg, w ramach realizacji dokumentacji projektowej pn. „Budowa ciągu pieszo – rowerowego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 504 ul. Królewieckiej w Elblągu”, uzyskała decyzję Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego (nr PKWE-OŚ.7120.115.2022z dnia 10.01.2023 r.) w sprawie wydania zezwolenia na usunięcie 101 szt. drzew znajdujących się w pasie drogowym ul. Królewieckiej w Elblągu, które kolidują z planowaną inwestycją.
W ramach powyższej decyzji umorzono postępowanie w części dotyczącej wydania zezwolenia na usunięcie 17 drzew, a uzyskano zezwolenie na usunięcie 84 sztuk drzew.
"Pojawiająca się wśród mieszkańców i w przestrzeni medialnej liczba planowanych drzew do wycinki w ilości 185 sztuk jest błędna i może wynikać z sumowania drzew planowanych do wycinki z drzewami, na które ostatecznie wydana została decyzja (101 + 84)" - informuje nas Urząd Miasta.
"Rozwiązania projektowe budowy drogi pieszo-rowerowej przyjęto przy założeniu zminimalizowania ilości drzew do wycinki, przy zachowaniu parametrów technicznych elementów drogi wynikających z obowiązujących przepisów. W ramach ww. decyzji uzależniono udzielenie zezwolenia na usunięcie drzew od wykonania nasadzeń zastępczych inną zielenią ozdobną w ilości 93 szt. drzew. Co istotne - zaplanowane do usunięcia drzewa, kolidujące z projektowaną drogą dla pieszych i rowerów, zlokalizowane są w ciągu całego projektowanego odcinka drogi pieszo-rowerowej o długości około 6,6 km, tj. od ul. Płk Stanisława Dąbka do granicy administracyjnej miasta Elbląg, są to dwa odcinki:
- odcinek zlokalizowany w centrum miasta, a więc ul. Królewiecka, od ul. Płk Stanisława Dąbka do al. Józefa Piłsudskiego (tu pierwotnie założono w projekcie wycinkę 10 sztuk drzew kolidujących z inwestycją) oraz dcinek ul. Królewieckiej, od ul. Fromborskiej do granicy miasta (wycinka 74 sztuk drzew)" - dodaje UM w Elblągu.
Jak poinformował nas elbląski ratusz - realizacja inwestycji uzależniona jest od pozyskania dofinasowania, natomiast pierwszym planowanym etapem będzie wykonanie połączenia ul. Fromborskiej z osiedlem „Dąbrowa”. Przypominamy, że właśnie to zadanie i ten konkretny odcinek był wielokrotnie zgłaszany przez mieszkańców jako ważny element infrastruktury stanowiący bezpieczne połączenie pomiędzy centrum miasta a rozbudowywanym osiedlem „Dąbrowa” dla niechronionych uczestników ruchu.
Przy projektowaniu ciągu pieszo-rowerowego w sposób szczególny potraktowany został odcinek planowany do późniejszej realizacji, a więc ul. Królewiecka, od ul. Płk Stanisława Dąbka do al. Józefa Piłsudskiego. Na tym ruchliwym odcinku do pogodzenia jest kilka interesów uczestników ruchu, a więc kierowców z zabezpieczeniem im miejsc do parkowania, pieszych i rowerzystów oraz zachowanie istniejącego tam starodrzewia.
W związku z tym:
- zaplanowano jednocześnie miejsca parkingowe przy jezdni, pomiędzy drzewami (tak chwili obecnej parkują tam pojazdy mieszkańców).
- ciąg pieszo-rowerowy zaprojektowany został po śladzie obecnego chodnika (z niewielkimi odchyleniami)
- dla drzew tworzących na tej ulicy aleję (przy jednostce wojskowej) zaplanowano łącznie 31 wysepek, dzięki którym drzewa nie zostaną wycięte (* w załączeniu fragment projektu z wysepkami).
Dodatkowo: W trakcie robót budowlanych, wspólne z wykonawcą, na bieżąco weryfikowana będzie konieczność wycinki owych 10 drzew na tym odcinku i w przypadku kiedy będzie techniczna możliwość ich pozostawienia nie będą one usuwane. Możliwe są tutaj - miejscowe zwężenia ciągu pieszo-rowerowego lub drobne korekty w samym jego przebiegu.
Zakres opracowanej na zlecenie Miasta dokumentacji projektowej obejmuje: budowę dróg pieszo-rowerowych, budowę oświetlenia, budowę kanału technologicznego, odcinkową przebudowę nawierzchni ul. Królewieckiej, budowę miejsc postojowych, budowę dwóch kładek przez cieki wodne. Na obecną chwilę z uwagi na brak możliwości zabezpieczenia środków finansowych nie rozpoczęto realizacji przedmiotowej inwestycji.
Urząd Miasta w Elblągu informuje, że realizację inwestycji zaplanowano do wykonania wspólnie z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Olsztynie w ramach zadania pn.: „Kompleksowa budowa sieci dróg rowerowych w województwie warmińsko – mazurskim”. Zadanie stanowi część przedsięwzięcia, które zgłoszono do realizacji przy wsparciu ze środków z Unii Europejskiej. Warunkiem rozpoczęcia inwestycji jest podjęcie skutecznych działań przez Rząd, które umożliwią uruchomienie wypłaty środków z funduszów unijnych.

ŁN


![Raperzy dla elblążanina. Zobacz teledysk [WIDEO] Raperzy dla elblążanina. Zobacz teledysk [WIDEO]](https://static2.expresselblag.pl/data/articles/sm-4x3-raperzy-dla-elblazanina-zobacz-teledysk-wideo-1766078453.jpg)








![Jarmark Bożonarodzeniowy w Elblągu. Co się będzie działo? [PROGRAM] Jarmark Bożonarodzeniowy w Elblągu. Co się będzie działo? [PROGRAM]](https://static2.expresselblag.pl/data/articles/sm-4x3-jarmark-bozonarodzeniowy-w-elblagu-co-sie-bedzie-dzialo-program-1763919684.jpg)
Napisz komentarz
Komentarze