Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Przekop Mierzei tuż przed otwarciem. Zobacz film!

Do otwarcia, dla jednostek pływających, nowego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną pozostały ostatnie dni. Choć ruch statków byłby już możliwy, to konieczna jest jeszcze realizacja ostatnich prac wykończeniowych w rejonie portu osłonowego i porządkowych na terenie całej inwestycji. Wciąż trwają szkolenia z obsługi nadrzędnego systemu sterowania.
Przekop Mierzei tuż przed otwarciem. Zobacz film!

Autor: NDI/Besix

[FILM]

Przekop Mierzei Wiślanej to ogromne wyzwanie hydrotechniczne. Projekt zakładał budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej i kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego. To również nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, a także budowa tzw. sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni oraz generalny wykonawca, konsorcjum NDI/Besix zapewniają, że wszystko jest już prawie gotowe, by nowy kanał żeglugowy oddać do użytku. Ostatnie roboty, toczą się jeszcze w porcie osłonowym.

- Jesteśmy na finiszu, trwają odbiory, lada moment Wykonawca przekaże nam całość inwestycji. Wykonanie tej dość skomplikowanej budowli hydrotechnicznej zostanie zrealizowane zgodnie z założonym harmonogramem – powiedział dr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.  

By zminimalizować falowanie

Port osłonowy składa się z falochronu głównego, czyli wschodniego, który ma ponad kilometr długości oraz z falochronu osłonowego, zachodniego, który ma około 540 metrów. Falochron wschodni jest typową konstrukcją narzutową, dzięki czemu wchodząca do portu fala będzie tłumiona, rozbijana, żeby w kanale żeglugowym nie powstawało niebezpieczne falowanie. 

- Wszystkie roboty związane z narzutami kamiennymi i układaniem „x-blocków” dobiegają końca. Do zrobienia pozostały nam jeszcze prace porządkowe i drobne roboty związane z kosmetyką elementów żelbetowych, które będziemy wykonywali w drugiej połowie września – mówi Bartosz Zabłocki, kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix. -  Wszystkie roboty główne, zarówno w porcie osłonowym, jak i w kanale żeglugowym, są już wykonane w tak zaawansowanym stopniu, że może być wprowadzony ruch statków– podkreśla.

Przypomnijmy, do wykonania falochronów wykorzystano unikatową w skali świata technologię - prefabrykowane elementy „x-block plus”. Wcześniej użyto ich jedynie na zaporze wodnej Afsluitdijk – Tamie Osłonowej, będącej główną tamą i groblą w Holandii.

- Na naszej budowie wykorzystaliśmy trzy rodzaje „x-blocków plus”. Np. na falochronie wschodnim „X-block plus” o wielkości 1 m3 został wbudowany od strony wewnętrznej, a „x-block plus” o wielkości 3 m3 i 4 m3 od strony zewnętrznej – mówi Tomasz Brodnicki, majster robót hydrotechnicznych. 

Każdy taki element ma swój własny numer. Na podstawie tych numerów i współrzędnych koparka montuje „x-blocki” tak, jak klocki. 

- Kończymy już układanie „x-blocków” na falochronie wschodnim. Na falochronie zachodnim cała konstrukcja narzutowa też jest wykonana w 100 procentach – podkreśla Tomasz Brodnicki.

Ostatnie próby systemu sterowania

 Jedynie roboty wykończeniowe i porządkowe pozostały już także w rejonie kanału, gdzie właśnie zakończono montaż wyposażenia hydrotechnicznego. Ostatnie porządki trwają również na tzw. sztucznej wyspie. Tam z sukcesem zakończono pogrążanie ścianek szczelnych, montaż ściągów stalowych, roboty czerpalne oraz prace związane z zasypem grodzy, z geotubą i z wykonaniem kamienia hydrotechnicznego na zakresie pasa technicznego. Ukończono profilowanie kamienia hydrotechnicznego.

Od dawna jest też gotowy budynek Kapitanatu Portu Nowy Świat, skąd będzie prowadzony generalny nadzór nad przeprawą śluzową, bezpieczeństwem żeglugi, ochroną środowiska i przeciwpożarową.

- Po uzyskanych decyzjach o pozwoleniu na użytkowanie wszystkich obiektów, mam na myśli mosty, bramy śluz, budynek Kapitanatu, przystąpiono do prób i testów związanych z działaniem nadrzędnego systemu sterowania. Jest to system bardzo wyrafinowany, który pozwala w sposób bezpieczny prowadzić i kontrolować przeprawę. Ma on elementy, które w momencie ewentualnej awarii systemu sterowania, pozwoli kontynuować przeprawę. Te wszystkie sprawy wciąż są testowane – mówi Andrzej Małkiewicz, Zastępca Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu z Urzędu Morskiego w Gdyni. 

Prace na Mierzei Wiślanej rozpoczęły się w październiku 2019 roku. Realizacja pierwszego etapu tej inwestycji zakończy się w tym miesiącu. Po zakończeniu całości inwestycji, kanał żeglugowy pozwoli przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany jednostkom o zanurzeniu do 4,5 metrów, długości do 100 metrów i szerokości do 20 metrów.

Magdalena Kierzkowska Rzecznik Prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni

 

 

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ewika 08.09.2022 14:32
Bardzo brzydko zachowuje się władza nie zapraszając Prezydenta miasta oraz władz portu Elbląg na otwarcie przekopu. Przecież tak naprawdę to Elbląg ma najwięcej zyskać na tym przekopie i dobrze że tak się stało bo nie jesteśmy już zależni od tego mordercy zza wschodniej granicy. Tak bardzo głośno mówią że to wszystko co robią to dla ludzi a zachowują się jak dzieci w piaskownicy. Nie jest ważne z jakiej partii jest Prezydent, on reprezentuje miasto i nie można w ten sposób zadzierać nocha i pokazywać że co tak naprawdę niski poziom i nic więcej! Wstydze się za Was!

Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: HMChTreść komentarza: Dobromir, puknij się w czoło. Ile osób musi zginąć na drodze Rychliki - Rejsyty, by dostosować prędkość? Jak masz problem to zwolnij do 30km/h. Co tu ma do rzeczy uskok (5 cm), kot, plama oleju czy łoś? Samochód nie łapie pobocza - to kierowca...Data dodania komentarza: 13.12.2025, 20:43Źródło komentarza: Tragiczny finał nocnej jazdy. Dwie osoby nie żyjąAutor komentarza: DobromirTreść komentarza: Ile jeszcze osób musi zginąć na drodze Rychliki - Rejsyty aby władze gminny rychliki zajęli się remontem pobocza gdzie spad ma 4-5cm i gdy samochód złapie pobocza nie ma szans na uratowanieData dodania komentarza: 13.12.2025, 17:23Źródło komentarza: Tragiczny finał nocnej jazdy. Dwie osoby nie żyjąAutor komentarza: IoTreść komentarza: Słabo wystrojone miasto za to najbardziej zadłużone w województwie warmińsko mazurskim. BrawoData dodania komentarza: 13.12.2025, 11:13Źródło komentarza: Czy Elbląg jest ładnie przystrojony na święta? [SONDA-WIDEO]Autor komentarza: ElblazankaTreść komentarza: Proszę zwrócić uwagę na choinkii zawieszone wysoko na lampach przy ul. Ogólnej. Czy nikt nie widzi, że zostały zawieszone odwrotnie, tj. czubkiem w dół? Teraz gdy są podświetlane, dziwnie wyglądają, delikatnie mówiąc. Czy tego nikt z decydentów nie widzi? Czy to za duży problem w ich poprawieniu. Prezydenta proszę przyjrzeć się odrobinę gdyż miasto i bez tego jest krytykowane zwłaszcza pr#ez przyjezdnych, bardziej się przyglądających.Data dodania komentarza: 13.12.2025, 10:24Źródło komentarza: Czy Elbląg jest ładnie przystrojony na święta? [SONDA-WIDEO]Autor komentarza: ElblążankaTreść komentarza: A na ul. Ogólnej, na lampach, od lat wiszą odwrócone choinki. Dziwnie to wygląda, zwłaszcza teraz, gdy włączane są światełka. Czy to nikomu nie pr,eszkadza? Czy tak miało być? Słyszę wiele głosów krytyki, przykre, że nikt z tym nic nie robi.Data dodania komentarza: 13.12.2025, 10:15Źródło komentarza: Czy Elbląg jest ładnie przystrojony na święta? [SONDA-WIDEO]Autor komentarza: BasiaTreść komentarza: Elblag jest bardzo ładnie przystrojony 🤩Data dodania komentarza: 13.12.2025, 09:13Źródło komentarza: Czy Elbląg jest ładnie przystrojony na święta? [SONDA-WIDEO]
Reklama