Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Poselska interwencja w sprawie komunikacji miejskiej w Elblągu

Dziś, 2 lutego do Elbląga przyjechał poseł Kacper Płażyński. Powodem poselskiej wizyty były liczne skargi elblążan na transport publiczny w Elblągu.

Autor: fot. Łukasz Nosarzewski

"Decyzją władz Elbląga z dniem 1 stycznia 2021 roku znacząco zmniejszyła swoją atrakcyjność. Od czasu uruchomienia w Elblągu moich dyżurów poselskich, ta kwestia jest najczęściej poruszanym przez mieszkańców problemów" - wskazywał poseł Kacper Płażyński.

Poseł zwrócił się do Prezydenta Witolda Wróblewskiego o informację, jakie skutki przyniosły wprowadzone w rozkładzie jazdy zmiany i jakie są plany na jej poprawę.

"Tym razem nie udało nam się spotkać z Panem Prezydentem, liczymy, że po przesłaniu wyjaśnień spotkamy się i znajdziemy rozwiązanie, które sprawi, że korzystanie z transportu publicznego w Elblągu będzie dalej atrakcyjne" - dodawał poseł Kacper Płażyński.

W piśmie do Prezydenta Elbląga czytamy:

"Mając na uwadze powyższe, działając w oparciu o art. 19 i 20 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora zwracam się z prośbą o udzielenie informacji i o odpowiedź na pytania odnośnie funkcjonowania komunikacji miejskiej w Elblągu oraz jej rozkładu jazdy.

Mieszkańcy zwrócili uwagę na problemy wynikłe z likwidacji kilku linii autobusowych, w tym głównie nr 6, 8 oraz 9. Jedna z mieszkanek Zatorza oznajmiła, iż po likwidacji linii nr 6, z powodu koniecznej przesiadki, dojazd na cmentarz Dębica zajmuje jej teraz dwa razy więcej czasu niż przed zmianą rozkładu. Inny z mieszkańców zakomunikował, że po likwidacji linii nr 9 dojazd z Zawady na dworzec kolejowy zajmuje mu aż 45 minut, poprzednio jako że trasa dziewiątki przebiegała jedynie przez główną arterię Elbląga, można było nią dotrzeć na dworzec w 20 minut. Podobne uwagi zgłoszono w związku z usunięciem linii nr 8, co spowodowało brak szybkiego bezpośredniego połączenia pomiędzy osiedlami Zawada i Zatorze. Podobnych zgłoszeń odnośnie problemów związanych z likwidacją, bądź zmianą przebiegu tras linii komunikacji miejskiej jest więcej. Stąd pierwsze pytanie: czy miasto planuje odtworzenie wymienionych linii lub skorygowanie obecnie funkcjonujących w taki sposób, aby ich trasy zbliżone były do tych przed zmianami?

Kolejnym podnoszonym problemem jest częstotliwość kursowania autobusów i tramwajów, a konkretnie taka organizacja rozkładu jazdy, iż pojazdy danej linii przyjeżdżają jeden po drugim, by na następne przychodziło oczekiwać nawet do 40 minut, a to z kolei, jak zauważają mieszkańcy Elbląga, przekłada się na przepełnienie środków komunikacji miejskiej w godzinach szczytu. Zauważmy, że dzieje się tak w trakcie trwania epidemii. Mieszkańcy Elbląga wskazują, iż w związku z ową sytuacją należałoby raczej tworzyć większe składy, dołączając wagony tramwajowe. Stąd drugie pytanie: z czego wynikają opisane błędy w rozkładzie jazdy? Czy miasto ma możliwość łączenia dwóch wagonów tramwajowych, aby kursowały jako jeden pojazd?

Zauważmy, że skutkiem opisanych problemów jest przesiadanie się elblążan do samochodów. Skłania ku temu także zniesienie od 1 stycznia 2022 roku ulgi na bilety dla pasażerów posiadających przy sobie dowód rejestracyjny swojego samochodu. Mieszkańcy informują, iż zniesienie tej ulgi przesądza o rezygnacji z poruszania się transportem publicznym. Jest to więc powodowanie trendu przeciwnego kształtowaniu świadomości ekologicznej, promocji korzystania z przyjaznych środowisku form transportu. Stąd pytanie kolejne: dlaczego Miasto zdecydowało się na zniesienie tej ulgi? Jakie działania przewiduje Miasto oraz Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu w celu zwiększenia atrakcyjności transportu publicznego i zmiany przyzwyczajeń kierowców? Czy planowane są zmiany cen biletów?

Mieszkańcy Elbląga zwrócili również uwagę, iż rozkład jazdy autobusów odjeżdżających z dworca kolejowego nie jest skoordynowany z rozkładem jazdy PKP. Mieszkańcy dojeżdżający do Elbląga transportem kolejowym nie mogąc zdążyć na przesiadkę do autobusu zmuszeni są dojeżdżać do pracy taksówkami. Czy miasto planuje bieżącą konsolidację rozkładu komunikacji miejskiej w Elblągu z rozkładem jazdy PKP?

Poza odpowiedzią na powyższe pytania uprzejmie proszę o udostępnienie:

- danych na temat wpływu wprowadzonych zmian w transporcie publicznym na wybór sposobu przemieszczania się elblążan w ostatnich latach, w szczególności w roku 2021;

- analizy skutków zmian wprowadzonych w funkcjonowaniu elbląskiej komunikacji miejskiej;

- informację w jakiej obecnie kondycji finansowej znajduje się Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu.

Dodatkowo proszę o odpowiedź czy miasto planuje przeprowadzenie szerszych konsultacje z mieszkańcami na temat ewentualnych zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej i jej rozkładu jazdy? Wiem, że miasto w porozumieniu z mieszkańcami dokonywało w ciągu 2021 roku korekt w rozkładzie jazdy. Niestety zdają się być niewystarczające."

Łukasz Nosarzewski



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Tu jest Polska a nie polin. 06.02.2022 20:27
Tu będziecie wypisywać żale? A do ku... nędzy zabrakło odwagi zrobić petycje, zebrać podpisy i walczyć z urzędasami. Tchórze i tyle. Do kierowcy czy motorniczego to ryja macie.

H.Marciniak 05.02.2022 21:18
Z Zawady nie dojedziesz do Mrowki.13 i 19 z Hetmanskiej skrecaja w strone Malborskiej.Co za geniusz to wymyslil.Narobiliscie bajzlu.

Pasażer 03.02.2022 18:18
A przystanki od roku(po zmianie rozkładu) stoją sobie puste np ten na Pl.Grunwaldzkim na przeciwko Elzamu ani żywego ducha bo żaden autobus nie jedzie stamtąd bezpośrednio na Zawadę. .Wszyscy ludzie nie mając wyboru pędzą do tramwaju ,który nie dość że rzadko jeździ to w godzinach szczytu jest pełny na maksa jeden ścisk i tłok.(ludzie z pracy,uczniowie) a tylko jeden malutki wagonik niestety... Po tych zmianach rozkładu jazdy i likwidacji wielu autobusów nr.8.9.6.jest makabra a autobus 11- stka beztrosko od roku dzień w dzień buja się z pustym przebiegiem trasa Nowakowo - Ogólna nad Jarem i spowrotem bo po tej wspaniałej zmianie nie jeździ już przez środek miasta do centrum.Na pytania mieszkańców jak dojechać jednym ciągiem z jednego końca miasteczka Elbląg na drugi , zkm ma wciąż tą samą odpowiedź-przesiadki..przesiadki...przesiadki.. A bilecik jest tylko.45 minutowy.Taka sytuacja...

pathfinder 03.02.2022 09:38
Ktoś kiedyś powiedział że Tramwaje Elbląskie są nie do ruszenia....chyba był w błędzie!! Po tym co się dzieje w mieście i nie tylko na stołkach (nieroby), widać że po oszczędnościach PM komunikacja miejska w Elblągu chyli się ku upadkowi. Jest to powolny proces dla niektórych nie widoczny. Pozdrawiam wszystkich wytrwałych .

Kierowca 03.02.2022 08:34
Jestem kierowca komunikacji w Elblagu i to prawda ze teraz jest mnie pasażeròw niż kiedyś jest to porażka te linie

ken 03.02.2022 02:49
Zkm załatwił elblążan na amen. Nie ma czym dojechać do pracy, nie ma czym wrócić. Dostać się na halę elzam nie ma jak. 13 i 19 bez sensu jeżdżą puste przez Zatorze!!! Po co? Pracownicy szpitala jeżdżą wszystkim ,tylko nie waszymi gównianymi autobusikami, bo inaczej tego nie można nazwać. W czasach pandemii wozić ludzi takimi popierdółkami? Jak wam nie wstyd? Elbląska komunikacja po rewolucji to totalne dno. Zupełne lekceważenie Elblążan!!! Ten który za to odpowiada powinien nas przeprosić za ten rok męczarni i zrobić wszystko aby powrócił stary rozklad!!! Nie pozdrawiam.

J 02.02.2022 21:16
Za 8 nie ma żadnej alternatywy (proszę sprawdzić i porównać cała trasę). Co niektóre autobusy jeżdżą co 1 - 1,5 godz. tak jak np. 13.

Dfh 02.02.2022 21:01
13 to koszmar. Nie można dojechać na 7 do pracy, bo jest autobus o 6.02 przy Piłsudskiego. Wrócić też nie ma jak 13. Zwiekszyc częstotliwość 13

Alicja 02.02.2022 18:42
Po godzinie 16 tej w tramwaju nr 1 jechało 46 osób !!!Może ktoś będzie się śmiać,ale policzyłam.Jeździ jeden stary wagon,który ledwie dyszy.O jakiej pandemii my mówimy?Dlaczego to takiego tramwaju nie wsiądzie policja,albo straż miejska???

Bat 02.02.2022 16:35
Odpowiedź na powyższe pytania jest następująca. Bo w ZKM pracują idioci.

Tu jest Polska a nie polin! 02.02.2022 16:32
Won gudłaje i szabesgoje! Won z bandą czworga i lewactwem! Te gnidy pchają nas do wojny z Rosją. Nie mam zamiaru ginąć za banderowską Ukrainę. Tffffuuuuuu!

Psy 02.02.2022 16:11
Patrząc na zwiększoną aktywność pisowców mozna wnioskowac ze szykują się do wcześniejszych wyborów. Swoją drogą Płażyński zainteresował się Elblągiem, czyli ma w tym interes.

Truso 07.02.2022 09:41
Wreszcie ktoś się zainteresował naszym miastem,wreszcie.

Emmm 02.02.2022 15:48
Od jakiegoś czasu nasz wódz miasta nic nie robi, po za tym tylko żeby sobie zrobić podwyżkę. Elblazanie się nie liczą dla tego pana, czy chodzą pieszo czy też jeżdżą taksówkami... Z tego co się stało z komunikacją po zmianach rozkladu, mogę tylko powiedzieć że jest totalna porażka!!! Z nad Jaru dostać się np... Hetmańska trzeba czekać 30 min na tramwaj a o innych ulicach nie wspomnę, chcąc jechać na cmentarz Dębica tracę 40min jadąc autobusem 23 , autobus jest przepełniony ludzie wchodzą sobie na głowę. Przecież mamy covid, jadąc tramwaje jest to samo. Wieczorami z 2 zmiany nie ma się czym dostać, idziesz pieszo jak nie masz auta. Jest totalne DNO jeżeli chodzi o rządzących, nie każdy z nas ma auto i zarabia tyle ile Wróblewski ludzie żyją z emerytury i rety, może czas pomyśleć o nich, a nie tylko o swoje tylki które chcą tylko więcej i więcej....

heh 02.02.2022 18:49
prawda, tak właśnie jest jak piszesz

Anon 02.02.2022 14:58
Won do siebie, wystarczy nam tu naszych politykierów!

taka prawda 02.02.2022 18:51
nie won , jest burdel w komunikacji, jeśli władza Ega nie potrafi rządzić to niech inni pomogą rozwiązać problem

Anon 03.02.2022 07:53
Nie potrzebujemy jakiegoś gamonia z Gdańska, tylko my mieszkańcy załatwimy to sami, przy następnych wyborach. Zrozumiał?

Truso 07.02.2022 09:45
Sam jesteś gamoniem,dla mnie może być i z Gdańska,jak miejscowi wypięli się na nas to w czym problem?Ktoś go tu wezwał,bo Krasulski to totalny nierób.

Reklama
Reklama