Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Odwołany lot lub wycieczka - jak odzyskać pieniądze? Poznaj swoje prawa

Sezon turystyczny w pełni. Niestety przez pandemię spowodowaną koronawirusem niektóre z naszych urlopowych planów mogą zostać nagle pokrzyżowane. Sprawdź, jak dochodzić swoich praw w przypadku anulowanego lotu lub unieważnionej wycieczki turystycznej.

Autor: fot. iStock

Chargeback

Chargeback, czyli obciążenie zwrotne, to jeden z najskuteczniejszych sposobów odzyskiwania pieniędzy, zarówno od linii lotniczych za niezrealizowany lot, jak i od hotelu lub biura turystycznego za odwołane wczasy. Należy pamiętać, że z tej usługi możemy skorzystać tylko, gdy transakcji dokonaliśmy przy użyciu karty płatniczej. W przypadku niezrealizowania zakupionej przez nas usługi, za którą zapłaciliśmy w ten sposób, czy nieotrzymania zamówionego towaru, sprawę musimy zgłosić w banku, który taką kartę nam wydał. Cały proces reklamacji odbywa się pomiędzy bankiem i agentem rozliczeniowym. My, jako właściciele karty płatniczej, co do zasady nie bierzemy udziału w tym procesie.

Voucher czy pieniądze?

W przypadku odwołanego lotu, pasażer ma prawo do zwrotu pieniędzy za bilet, jeśli nie życzy sobie skorzystać z lotu alternatywnego oferowanego przez linię lotniczą lub jeżeli takiego lotu mu nie zaoferowano. W związku z pandemią i słabą sytuacją linii lotniczych, podmioty bardzo często oferują swoim pasażerom jedynie vouchery, które mogą zostać wykorzystane podczas dokonywania nowej rezerwacji. Polityka ta jest jednak niezgodna z prawodawstwem europejskim. Dodatkowo takie vouchery często nie dają pasażerom żadnej gwarancji. Oznacza to, że jeśli linie lotnicze ogłoszą upadłość, pasażerowie tracą w tym momencie swoje pieniądze. Prawnie linie lotnicze, nawet w trakcie pandemii COVID-19, zobowiązane są do zwrotu kosztów w ciągu 7 dni od dnia odwołania lotu. Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego, w przypadku całkowitego anulowania lotu, przewoźnik jest zobowiązany zapewnić pasażerom jedną z opcji do wyboru:

  • zwrot pełnego kosztu biletu w terminie 7 dni (w przypadku, gdy pasażer decyduje się odstąpić od umowy),
  • zmianę planu podróży, czyli alternatywny lot w najwcześniejszym możliwym terminie albo lot w innym terminie dogodnym dla pasażera (w miarę dostępności wolnych miejsc) na tej samej trasie, w takich samych lub podobnych warunkach  przewozu (w tym również za pośrednictwem innej linii lotniczej lub innym środkiem transportu),
  • dodatkowo, pasażerom przysługuje odszkodowanie w wysokości od 250 euro w przypadku lotów do 1500 km, przez 400 euro w przypadku lotów na dystansie 1500-3500 km, aż po 600 euro dla lotów dalszych.

Oczywiście są pewne haczyki. Pasażer nie ma prawa do zwrotu kosztów za odwołany lot, jeśli:

  • o odwołaniu lotu został poinformowany co najmniej dwa tygodnie przed planowanym terminem i otrzymał propozycję lotu alternatywnego, z którego skorzystał, 
  • odwołanie zostało ogłoszone między 14 a 7 dniami przed planowaną datą odlotu, a pasażerowi zaoferowano nowy lot odlatujący nie więcej niż 2 godziny przed planowanym czasem oraz przylatujący do miejsca docelowego nie później niż 4 godziny po planowanym oryginalnym czasie przylotu,
  • linia lotnicza poinformowała pasażera o odwołaniu na mniej niż 7 dni przed odlotem i zaoferowała nowy lot odlatujący nie więcej niż godzinę przed planowanym odlotem oraz przylatujący nie później niż dwie godziny po planowanym oryginalnym czasie przylotu.

Rzecznik Praw Pasażerów

O prawa pasażerów w Polsce dba Rzecznik Praw Pasażerów. Wniosek do niego może złożyć każdy poszkodowany pasażer linii lotniczych. Szczególnie, gdy próba rozwiązania sporu z przewoźnikiem (np. poprzez złożenie reklamacji) zakończyła się niepowodzeniem. Należy pamiętać, że taki wniosek należy złożyć przed upływem roku od daty lotu.

Z uwagi na bardzo dużą liczbę wniosków składanych do Rzecznika, liczoną w tysiącach i ograniczone zasoby kadrowe do ich rozpatrywania, informujemy, że czas oczekiwania na rozpatrzenie wniosków jest wydłużony. Wnioski są rozpatrywane zgodnie z kolejnością wpływu. Aktualnie rozpatrywane są wnioski złożone w grudniu 2019r. i styczniu 2020r.” – czytamy w komunikacie z 30 lipca zamieszczonym na oficjalnej stronie Rzecznika Praw Pasażerów.

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny

Zabezpieczeniem dla turystów korzystających z wypoczynku organizowanego przez biura podróży jest Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Fundusz ten daje pewność, że w sytuacji niewypłacalności danego biura, klient wróci do kraju bezpiecznie, a także odzyska 100 proc. kosztów wykupionej wycieczki. Dotyczy to również wakacji odwołanych z powodu COVID-19. Tu forma płatności nie ma żadnego znaczenia. Zabezpieczeniem na wypadek niewypłacalności objęty będzie każdy klient niezależnie od tego, w jaki sposób zapłacił za wczasy.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: MegTreść komentarza: Każdy obiecuje, a jak się dorwie do koryta, to ludzi ma w d.... Trzeba zacząć rozliczać z obietnic wyborczych !Data dodania komentarza: 14.12.2024, 19:39Źródło komentarza: Za Tuska jest lepiej? Tak Polacy oceniają rok jego władzy [SONDAŻ]Autor komentarza: Arel12Treść komentarza: Odioto a co mają Niemcy??? A z drugiej strony to zobacz idioto ile inwestycji o 40%firm są zależni od handlu z Niemcami.Ty dasz im pracę o utrzymanie rodzin jak się Niemcy wycofają z fabrykami??? Wystarczy że opuszcza NATO czy fabryki to cała Polska północna bez pracyData dodania komentarza: 14.12.2024, 18:57Źródło komentarza: Protestowali pod LidlemAutor komentarza: heheTreść komentarza: A po wszystkim po karpia w dobrej cenie do środeczka :)Data dodania komentarza: 14.12.2024, 14:16Źródło komentarza: Protestowali pod LidlemAutor komentarza: kto pyta nie błądziTreść komentarza: Inwestycja inwestycją, ale to nie jest tak, że wszystkie zgody środowiskowe inwestor uzyskał za czasów rządu PiS? Tak tylko pytamData dodania komentarza: 14.12.2024, 14:12Źródło komentarza: Protestowali pod LidlemAutor komentarza: polityczne xDTreść komentarza: A gaśnice mieli ? :DData dodania komentarza: 14.12.2024, 14:09Źródło komentarza: Protestowali pod LidlemAutor komentarza: LOLTreść komentarza: Pogonić moherowe baby,wielka mi pikieta parę bab, które pewnie nie bardzo wiedzą o co chodziData dodania komentarza: 14.12.2024, 14:08Źródło komentarza: Protestowali pod Lidlem
Reklama