Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Drogówka przypomina - dziś wchodzą w życie nowe przepisy!

6 grudnia 2019 r. wchodzą w życie przepisy dotyczące „korytarza życia” oraz jazdy zgodnie z zasadą zamka błyskawicznego – tzw. jazdy na suwak, wprowadzone ustawą z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. poz. 2202).
Drogówka przypomina - dziś wchodzą w życie nowe przepisy!

 

Reklama

Korytarz życia

Obowiązek tworzenia korytarza życia dotyczy kierowców poruszających się drogami o co najmniej dwóch pasach ruchu w jednym kierunku. W sytuacji wymagającej utworzenia korytarza życia kierujący pojazdami powinni umożliwić swobodny przejazd pojazdom służb ratowniczych poprzez odpowiednie usytuowanie.

Zgodnie z przyjętą zasadą kierujący pojazdami, poruszający się lewym pasem będą musieli zjechać do lewej krawędzi pasa, a pozostali do prawej krawędzi. Sprawne utworzenie korytarza życia będzie szczególnie ważne na drogach wielopasmowych, ponieważ dla służb ratowniczych liczy się każda sekunda. Im szybciej kierujący pojazdami zrobią dla nich miejsce, tym większa szansa na uratowanie życia.

Niezwykle ważnym jest fakt wyznaczenia miejsca na korytarz życia, który w przypadku kilku pasów ruchu zawsze będzie występować po lewej stronie (tj. pomiędzy lewym pasem ruchu i pasem z nim sąsiadującym). Tym samym kierowca nie będzie musiał się zastanawiać, z której strony nadjedzie pojazd uprzywilejowany.

Nowe przepisy zabraniają również pojazdom innym niż uprzywilejowane korzystania z utworzonego korytarza życia. Wyjątkiem są pojazdy zarządców dróg lub pomocy drogowej biorący udział w akcji ratowniczej.

Jazda na suwak

Przepisy dot. "jazdy na suwak” precyzują sposób zachowania kierowców w sytuacji występowania zatoru na drodze, przy jednoczesnym zanikaniu pasa ruchu lub występującej na nim przeszkodzie.

Zgodnie z nowymi przepisami (art. 22 ust. 4a i 4b ustawy – Prawo o ruchu drogowym) w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z kilkoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie ma możliwości kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu nie będzie miał (jak dotychczas) obowiązku ustępowania pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu (mającym kontynuację), na który zamierza wjechać.

Przepis art. 22 ust. 4a ustawy wskazuje, że w takiej wyjątkowej sytuacji drogowej kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu (mającym kontynuację) jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu, umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na pas sąsiedni, na którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.

Przywołany wyżej przepis należy czytać zgodnie z intencją ustawodawcy, który miał na celu przede wszystkim zapewnienie większej płynności ruchu na całym przekroju (szerokości) jezdni. Tym samym należy uznać, że kierujący pojazdem znajdujący się na pasie, na którym z różnych względów (zanikanie, przeszkoda) nie można kontynuować jazdy, jest w uprzywilejowanej sytuacji i powinien zostać „wpuszczony” przez kierującego jadącego sąsiednim pasem na pas ruchu, na którym kontynuowanie jazdy jest możliwe. Jednocześnie należy wskazać, że dla stosowania nowej zasady (art. 22 ust. 4a i 4b ustawy — Prawo o ruchu drogowym) muszą zaistnieć jednocześnie dwa warunki:

po pierwsze, musi występować znaczne zmniejszenie prędkości, a więc zazwyczaj będzie to spowolnienie „zatorem drogowym”, w którym pojazdy stoją lub poruszają się z niewielką prędkością. Przyczyną zatoru drogowego może być zarówno duże natężenie ruchu, jak również kolizja, bądź awaria pojazdu, itp.,

Warto podkreślić, że zasada „jazdy na suwak” nie znajduje zastosowania w przypadku istotnego zmniejszenia prędkości pojazdów względem prędkości dopuszczalnej, gdy ta zmniejszona prędkość będzie nadal wyższa, niż w przypadku zatoru drogowego (np. przypadek spowolnienia ruchu z 90 km/h do 40 km/h). Co istotne, zasada „jazdy na suwak” nie będzie miała zastosowania również w przypadku dojeżdżania do końca pasa włączania (np. na autostradzie), jeżeli nie występuje zator drogowy.

po drugie, miejsce wjazdu zostało wyraźnie określone jako miejsce (końcowy odcinek pasa ruchu) bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu. Chodzi o to, aby uniknąć próby zmiany pasa ruchu jednocześnie przez kilku kierowców w kilku miejscach, co nie sprzyja niewątpliwie płynności ruchu.

Ustawodawca nową regulacją - przy zachowaniu powyższych warunków - daje niejako „gwarancję”, że kierowca na pasie ruchu, który się kończy, nie musi szukać wcześniej możliwości zmiany pasa ruchu, ponieważ dojeżdżając do samego końca zostanie płynnie wpuszczony na sąsiedni pas. Stosowanie naprzemiennej zasady zapewni równomierne kontynuowanie jazdy kierowcom z dwóch lub trzech pasów ruchu. Należy wyraźnie podkreślić, że przepis nie stanowi zalecenia, tylko wprost reguluje jakie obowiązki spoczywają na kierujących pojazdami. Mimo nowych regulacji nie można zapominać o tym, że kierujący zmieniający pas ruchu w takiej sytuacji nie został zwolniony z obowiązku zachowania szczególnej ostrożności (art. 22 ust. 1 ustawy), dlatego też uwzględniając różne okoliczności, manewr zmiany pasa ruchu powinien być wykonany z zachowaniem warunków bezpieczeństwa.

KGP


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Juki 07.12.2019 16:06
Pomysł, żeby to poukładać niby ok, ale efekt będzie taki, że kierowcy jużw ogóle się będą miotać... przecież niektórzy to już potrafią takie akcje odwalać z pchaniem się przed maskę to ostatnio gdyby nie to, że w yanosiku wideorejestrator włączyłem to ja bym oberwał, bo ktoś jeździć nie umie...

Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: JATreść komentarza: A WERSJI DO KOSZA NA ODPADY KPO NIE PRZEWIDZIALO?Data dodania komentarza: 23.08.2025, 20:38Źródło komentarza: Nowe fotoradary już pstrykają. Przy każdej pogodzie śledzą kilka pasów ruchu [LISTA]Autor komentarza: ElblazaninTreść komentarza: Katastrofa gdzie z ta stara cyganicaData dodania komentarza: 23.08.2025, 15:16Źródło komentarza: Elbląskie Święto Chleba trwa. Na scenie Kayah [FOTO]Autor komentarza: NiedźwiedźTreść komentarza: https://www.expresselblag.pl/artykul/23832,potracenie-kobiety-na-marymonckiej - tu jest nie ma za co xDData dodania komentarza: 23.08.2025, 13:03Źródło komentarza: Elbląskie Święto Chleba. Co się będzie działo w sobotę?Autor komentarza: MiśTreść komentarza: Gdzie się podział artykuł o kierowcy Audi który potrącił rowerzystkę czyżby został usunięty bez podania przyczyny?Data dodania komentarza: 23.08.2025, 11:46Źródło komentarza: Elbląskie Święto Chleba. Co się będzie działo w sobotę?Autor komentarza: p.Treść komentarza: Jeśli Pani jechała w kierunku Bażantarnia - miasto to którą stroną pasa się poruszała jeśli auto rozbite od strony pasażera. Może to i Pani jechała nie swoją drogą. Dużo zdrowia dla KobietyData dodania komentarza: 22.08.2025, 21:22Źródło komentarza: Potrącenie kobiety na MarymonckiejAutor komentarza: SJPTreść komentarza: Z wielkiej litery zapisuje się pełną nazwę jednostki, w tym przypadku gdyby po obydwu nazwach departamentów były dopiski Urzędu Miejskiego w Elblągu i dopiero wtedy byłaby to pełna nazwa każdego z departamentów. mam nadzieję że pomogłem :)Data dodania komentarza: 22.08.2025, 09:40Źródło komentarza: Prezydent Elbląga zwołał sztab kryzysowy!
Reklama