Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Statek do przekopu - udane wodowanie URSY [FILM]

We wtorek, 19 września br. zwodowano kolejny statek specjalistyczny, który zasili flotę Urzędu Morskiego w Gdyni. Pogłębiarka dedykowana jest nowej, ponad dwudziestokilometrowej drodze wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską i powstaje w ramach programu wieloletniego, na podstawie którego realizowana jest cała inwestycja. Wykorzystywana będzie również do obsługi i utrzymania torów podejściowych do portów morskich do 18 m.
  • Źródło: Urząd Morski w Gdyni
Statek do przekopu - udane wodowanie URSY [FILM]

Autor: Urząd Morski w Gdyni

Posłuchaj artykułu

[FILM - Kasper Dudzik / Työvene OY]

-Administracja morska niebawem zyska nowoczesną, specjalistyczną jednostkę, która w wydatny sposób ułatwi utrzymywanie założonych parametrów torów wodnych, prowadzących do portów. Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli na dokonanie oszczędności w zakresie prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie, szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia – stwierdził Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury. 

Zakończył się bardzo ważny etap tego przedsięwzięcia, jednostka może już samodzielnie unosić się na wodzie i od teraz możemy nazywać ją statkiem. Umowę na budowę podpisano w marcu 2022 roku. Zakłada ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki. Wartość kontraktu to 116,5 mln zł.

- Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki,  a niecały rok później pogłębiarka, dla której wybraliśmy imię URSA, została zwodowana. Zaawansowanie prac aktualnie wynosi ponad 70%. Jednostka eksploatacyjnie powinna dołączyć do naszej floty do końca pierwszego kwartału 2024 roku – powiedział Wieslaw Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. 

Statek jest budowany przez fińską stocznię Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracuje również z firmami z Holandii. 

Kontrakt obejmuje także dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych. Dostawa tego sprzętu odbędzie się wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki. 

- Takiej pogłębiarki jak URSA nie można  zamówić jako gotowy produkt z katalogu internetowego. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji, bardzo spersonalizowana, jedyna w swoim rodzaju, spełniająca wysokie wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy. URSA jest wyjątkowa! – powiedział Juha Granqvist, dyrektor zarządzający Tyovene OY.

Parametry zamówionej jednostki: 
Przybliżona długość całkowita (z wyłączeniem połączenia dziobowego)               62,00m
Maksymalna szerokość, konstrukcyjna                                                                         12,0 m 
Maksymalna konstrukcyjna wartość zanurzenia                                                         3,9m
Pojemność ładowni na najwyższym poziomie przelewu                   powyżej 950 m³
Maksymalna głębokość pogłębiania poniżej linii wody                                                 18 m
Minimalna prędkość marszowa w stanie zanurzenia ładunkowego:                      8 węzłów

Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną przebiega etapami. 17 września ub. roku na Mierzei Wiślanej oddano do użytkowania Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Drugi etap, a mianowicie obudowa brzegów rzeki Elbląg jest zaawansowany obecnie w ponad 90 proc. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca tego roku. Całość prac w ramach tej części inwestycji zakończy się do końca 2023 r. W maju br. zakończono trzeci etap, czyli pogłębianie torów wodnych na Zalewie Wiślanym oraz wykonanie oznakowania nawigacyjnego.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama