Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Wybrano ostateczną koncepcję budowy Portu Centralnego

Dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich – to tylko kilka z elementów Portu Centralnego, który powstanie w Porcie Gdańsk. Zarząd Portu przedstawił koncepcję jednej z największych i najnowocześniejszych inwestycji morskich w Europie.
Wybrano ostateczną koncepcję budowy Portu Centralnego

Autor: fot. Ministerstwo Gospodarki Morskiej

 

Reklama

– 100 milionów ton przeładowanych towarów w polskich portach w 2018 roku to pięć minut na realizację zamierzeń. Dzisiaj Port Gdańsk otwiera ten proces. Mam nadzieję, że Port Centralny wyznaczy nowy kierunek rozwoju

– mówił podczas konferencji w Gdańsku minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

– Ta inwestycja to właściwie budowa nowego portu. Cały proces inwestycyjny Portu Centralnego musi być rzetelnie zrealizowany. Dlatego też dla naszego rządu niezwykle istotne jest uchwalenie specustawy dotyczącej portów. Ta ustawa realnie przyśpieszy realizację strategicznych inwestycji, takich jak Port Centralny w Gdańsku, Port Zewnętrzny w Gdyni oraz terminal kontenerowy w Świnoujściu

– podkreślał minister Gróbarczyk.

– Dziś o konkurencyjności decydują szlaki transportowe. Infrastruktura, którą mamy, na tę chwilę wystarcza, ale rola i znaczenie Portu Gdańsk, jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi, że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat musimy myśleć o nowoczesnej i wydajnej, głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym, innowacyjnym zapleczem

– mówił z kolei Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Za opracowanie koncepcji odpowiadało konsorcjum, składające się z Projmors Biura Projektów Budowlanych i Mostów Gdańsk. Wykonawcy pracowali niemal rok, podczas którego przygotowali 6 wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną.

Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie 9 terminali. Wybudowane zostaną 4 obrotnice i trzy tory podejściowe.

– Przewidujemy budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Zaplanowaliśmy trzyetapową budowę Portu Centralnego. Które terminale pojawią się najpierw – o tym zadecyduje rynek. Członkowie Zarządu wraz z Departamentem Handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze

– tłumaczył Marcin Osowski, Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. Infrastruktury.

Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 roku. By zrealizować budowę poszczególnych etapów, konieczne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane.

– Nad projektem pracowało ok. 60 osób różnych specjalności, 10 firm, w tym dwa instytuty naukowo-badawcze. Do tej pory wszelkie tego typu inwestycje morskie, jak port gazowy w Świnoujściu czy terminal DCT, miały określonego inwestora i przeznaczenie. Tutaj wszystko musieliśmy określić na podstawie wnikliwych analiz i prognoz, które obejmują kilkadziesiąt kolejnych lat

– wyjaśnił Krzysztof Postoła, Generalny Projektant Projmors.

Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Źródło: Ministerstwo Żeglugi i Gospodarki Morskiej


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

zx 23.06.2019 20:51
No więc czy warto topić miliard w utopię jak kanał przez mierzeję wiślaną a potem pogłębianie 17km z 2,3m do pięciu. do *portu* który dla tej inwestycji nie istnieje? Polska to bardzo bogaty kraj....

Reklama
Ygo 07.07.2019 11:29
Taak bo najlepiej zaorac żeby nic nie było. W Polsce malkontenci mają przyszłośc.

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: elblążaninTreść komentarza: hulajnoga 20km/h a rowerzyści jeżdżą jak chcą i po chodniku i po ulicyData dodania komentarza: 24.07.2025, 22:19Źródło komentarza: Wypadki na hulajnogach w Elblągu. Policja zabrała głosAutor komentarza: kukuTreść komentarza: chodzenie po chodniku dla pieszych stało się NIEBEZPIECZNE ze względu na szybką jazdę ,Czekamy na pierwszą ofiarę smiertelną wsrod pieszych.Data dodania komentarza: 24.07.2025, 08:36Źródło komentarza: Wypadki na hulajnogach w Elblągu. Policja zabrała głosAutor komentarza: ArbuTreść komentarza: Ehh żurekData dodania komentarza: 24.07.2025, 05:28Źródło komentarza: Nowy rząd Tuska z elblążaninem. Bez Bodnara i Leszczyny. Awans SikorskiegoAutor komentarza: ArbuTreść komentarza: Ehh żurekData dodania komentarza: 24.07.2025, 05:28Źródło komentarza: Nowy rząd Tuska z elblążaninem. Bez Bodnara i Leszczyny. Awans SikorskiegoAutor komentarza: dr hab inż. Aleksander TarnowskiTreść komentarza: Gdyby ktoś jechał po chodniku niemającym homologacji motocyklem crossowym to motocykl skończy na policyjnym parkingu a kierujący w areszcie i z wnioskiem do sądu. Wobec hulajnóg niespełniających definicji UTO wystarczy zacząc stosować obowiązujące prawo i problem się sam rozwiąże, ale to oczywiście jest zbyt duże wyzwanie jak na standardy nieudolności polskiej policji.Data dodania komentarza: 23.07.2025, 15:51Źródło komentarza: Wypadki na hulajnogach w Elblągu. Policja zabrała głosAutor komentarza: OnaTreść komentarza: Hmmm... Wojciechowski?Data dodania komentarza: 23.07.2025, 13:28Źródło komentarza: Rozpoznajesz go? Szukają go policjanci
Reklama