Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Dyrektor portu w Elblągu: "Poradzimy sobie, tylko niech rząd zrobi swoje"

Arkadiusz Zgliński, Dyrektor spółki Zarządu Portu Morskiego w Elblągu jest naszym najnowszym gościem programu "Rozmowa Dnia". Tematem naszej rozmowy była przyszłość elbląskiego portu.
Dyrektor portu w Elblągu: "Poradzimy sobie, tylko niech rząd zrobi swoje"

W przestrzeni medialnej pojawiła się informacja, że port morski miałby być sprzedany niemieckiej spółce, czy to prawda?

Reklama

Oczywiście, że jest to nieprawda. To są fake newsy, jak widać ta spirala fałszywych informacji w dalszym ciągu się nakręca. Nigdy nie było, nie ma i jestem przekonany, że w przyszłości takich planów na sprzedaż elbląskiego portu w prywatne ręce. 

Czy port przynosi straty?

Są to już regularnie podawane fake newsy, tak aby wprowadzić dezinformację i wprowadzić w błąd mieszkańców Elbląga. My to za każdym razem dementujemy, gdyż miasto do tej pory zainwestowało ponad 109 mln zł w infrastrukturę portową, infrastrukturę terminali przeładunkowych, terminiala pasażerskiego, jak i nadbrzeży portowych zlokalizowanych w centrum miasta. Port już jest przygotowany do obsługi ładunków, o czym świadczą statystyki przeładunków. 

Czyli port jest przygotowany do wykorzystania pełnego potencjału ?(pomijając, że inwestycja rządowa nie jest jeszcze w pełni zakończona)

Do tej pory port jest przygotowany na tej zasadzie warunków technicznych i nawigacyjnych, które obecnie funkcjonują, czyli tory o głębokości 3,5 metra gwarantują nam dostęp jednostek o zanurzeniu maksymalnym do 2,2 metra. Jedyne, co jest nam w pełni potrzebne do szczęścia, do wykorzystania potencjału, który istnieje to jest pogłębienie toru wodnego na Rzece Elbląg i dla nas kompletnie niezrozumiałą sytuacją jest, że inwestycja budowy nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską nie zostaje przeprowadzona do końca (...)

Minister Andrzej Śliwka, który odpowiada za negocjacje z miastem zaatakował Pana, że zmienia Pan zdanie na temat portu pod wpływem władz Elbląga

Jako, że jesteśmy spółką, której głównym udziałowcem 100% jest Gmina Miiasto Elbląg jesteśmy narażeni na różnego rodzaju reakcje polityczne, my nie chcemy polemizować, opieramy się przede wszystkim na przepisach prawa. (...) My działamy zgodnie z przepisami prawa, jako spółka nie możemy zrobić inwestycji na cudzym terenie, gdyż działamy wtedy na szkodę spółki i to samo dotyczy miasta.

Czy port morski służy tylko jako parking dla tirów?

Oczywiście, że nie. Natomiast jak każde przedsiębiorstwo nastawione jest na maksymalizację zysków i przychodów. Niegospodarnością byłoby pozostawienie, chociaż metra kwadratowego, który nie byłby używany, który nie generowałby przychodów dla portu. Ja jako Dyrektor portu, który rozliczany jest z wyników  finansowych, staram się zagospodarować każdy metr kwadratowy i właśnie między innymi, aby nie mieć pustych powierzchni, zorganizowaliśmy usługę parkowania samochodów ciężarowych, które nie mają miejsca, gdzie zaparkować w mieście, a dla nas, dla portu generuje to przychody ponad 200 tysięcy zł rocznie.

Do 7 maja trwa głosowanie w sprawie przyszłości portu, samorząd zdecydował się poprosić o zabranie głosów mieszkańców, to dobra inicjatywa?

Bardzo dobra. Prezydent miasta - ktokolwiek by nim nie był , nie może decydować o losach naszych mieszkańców bez ich głosu. (...) W każdej takiej inicjatywie warto zapytać mieszkańców, jakie mają być losy ich małej ojczyzny. 

A jakie jest Pana zdanie, port powinien pozostać komunalny, czy powinien zostać przejęty przez państwo?

Tak jak inne małe porty, a my jesteśmy w Związku Małych Portów, te porty zostały oddane samorządom, jeżeli nikt im nie przeszkadzał, jeżeli polityka się nie wtrącała w gospodarczość, to te porty doskonale sobie radziły. Należy pamiętać, że mają one utrudniony dostęp i za dostęp odpowiada Urząd Morski, który powinien wykonywać swoje ustawowe obowiązki, jeśli one nie są wykonane, to porty nie mogą maksymalizować swoich zysków. Uważam, że port powinien nadal należeć do miasta, sam oddałem głos. My doskonale sobie poradzimy, pod warunkiem że ustawowy obowiązek, czyli pogłębienie toru wodnego zostanie wykonany przez Skarb Państwa. 

Więcej w materiale filmowym

ŁN

 

 

 

 

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ElbPro 28.05.2023 13:36
Temu dyrektorowi tylko o stołek chodzi. Po za tym bez przebudowania nabrzeży nie da się nic pogłębiać. Czy port w Elblągu jest jest przebudowany by można było pogłębiać rzeką? Ci ludzie w tym Elblągu są oderwani od rzeczywistości.

Reklama
Manipulacja! 09.05.2023 18:56
Ale bzdury!

Ankieter telefoniczny 07.05.2023 05:18
Chcecie oddać Niemcą Zielona TAK Czerwona NIE

M_II 07.05.2023 14:32
Co to znaczy "Niemcą" ?

Nocna zmiana 07.05.2023 05:16
Niemiec wezmie i zrobi to co zresztą przemysłu co dostał od PO za grosze

fan 07.05.2023 04:58
Po co robił rozeznanie czy ludzie chcą w Niemieckie czy Polskie ręce .Tak by port skończył jak LOT który Tusk chciał oddać upadającym linia niemieckim z3 świeżo zakupionymi drimlajnerami

Reklama
KrzysztofP 07.05.2023 01:12
"jeżeli polityka się nie wtrącała w gospodarczość, to te porty doskonale sobie radziły"- wytłumaczcie mu że jeśli polityka by się nie wtrącała to mieszkańcy Elbląga musieliby płacić za węgiel po 4000zł ,albo zamarzać

Analfabeta 06.05.2023 23:19
Pisowskie trolle w natarciu.... Wy trolle mam do was pytanie: umiecie myśleć ? Jako ludzie nie jako partyjni urzędnicy pis.

Analfabeta 06.05.2023 23:19
Pisowskie trolle w natarciu.... Wy trolle mam do was pytanie: umiecie myśleć ? Jako ludzie nie jako partyjni urzędnicy pis.

Nick 06.05.2023 22:30
Spółka zarządzająca portem jest właściwa do tego aby działać i inwestować w swoją infrastrukturę portową w której skład wchodzi również akwen portowy, w Elblągu jest on na rzece (tj. kanał portowy z obrotnicą, baseny portowe). Spółka samorządowa miała rozbudowywać obrotnicę i pogłębić kanał portowy w uzgodnieniu z Urzędem Morskim. Urząd Morski realizuje z budżetu inwestycje dostępowe do główek portowych, wewnątrz portów – nie, wyjątek stanowią tylko te porty, gdzie nie ma spółek zarządzających (np. Frombork), jak jest spółka portowa to ona odpowiada za inwestycje w porcie w infrastrukturę portową, w Elblągu jest taka spółka – Zarząd Portu Morskiego w Elblągu i elbląski samorząd.

Wwa 06.05.2023 17:52
Pisowce w natarciu, nic z tego nie dostaniecie portu i nie będziecie tu mieli prezydenta, nawet w twoim Pasłęku Śliwka nie masz szans, wracaj do Sasina.

Reklama
Zdrowo rozsądkowo 06.05.2023 16:37
Port powinien być zarządzany przez państwo, to jest punkt strategiczny na mapie Polski, a w rękach takich nieudaczników jak towarzystwo ratuszowe na czele z Prezydentem nie ma szans na rozwój.

Argo 06.05.2023 16:27
Albo duży port państwowy albomalutki samorządowy.

Rr 06.05.2023 14:34
Port w Elblągu to nie tylko "dobro elblaga ale całego regionu ,powinien być państwowy bo tor za nasze podatki budowany a dyrektorek ewidentnie o stołek się trzesie

Dx14 06.05.2023 13:01
Poradzą sobie jak dotychczas. Czyli wcale. Gość nie bardzo wie co mówi. To ma być port pełnomorski a nie zaścianek do przekrętów.

viki 06.05.2023 11:40
Dotychczasowe inwestycje 109 mln przez 30 lat SZAŁ.

Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: KikiTreść komentarza: Nie ma co ,utymyrzywć za podatników pieniądze.Kamieniołomy,niech na swoje utrzymanie pracuje.Data dodania komentarza: 5.06.2025, 08:40Źródło komentarza: Molestowanie dziewczynek w klubie. Jest akt oskarżenia!Autor komentarza: KomentarzTreść komentarza: "posiadał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych" jak mnie to bawi gości widać nie bardzo się przejoł może nawet nie wie że mu zabrali , ciekawe jest tylko to za jaki czas znowu siądzie za kółkoData dodania komentarza: 4.06.2025, 14:34Źródło komentarza: Honda z ulicy Kościuszki na policyjny parking. Kierowcy grozi do 5 latAutor komentarza: KosmitaTreść komentarza: Przepraszam, że znów przynudzam, ale naszły mnie jeszcze inne wątpliwości. Czy odnośnie nawy stadionu ktoś się pytał kibiców Elbląga, co oni na ten temat myślą? A jeśli oni nie lubią się z tymi z Krakowa? Czy ktoś wziął pod uwagę ewentualne rozróby w mieście z tego powodu? A co, jeśli nazwa stadionu da powód Krakowiakom do żądania swojej własności względem tej nieruchomości od Elbląga? Tak więc wybrana nazwa jest zdecydowanie nieprzemyślaną sprawą. W związku z tym chcę zaproponować całkowicie neutralną nazwę dla tego obiektu, niech będzie to Stadion E.T. Uważam, że ślicznie to wymyśliłem.Data dodania komentarza: 4.06.2025, 12:48Źródło komentarza: Poznaliśmy zwycięską nazwę stadionuAutor komentarza: KosmitaTreść komentarza: Tak, osmagać takiego nahajką i trzy dni po betonie ciągać. Tak dla przykładu oczywiście.Data dodania komentarza: 4.06.2025, 07:24Źródło komentarza: Elblążanin posiadał ponad 6 kg amfetaminyAutor komentarza: KosmitaTreść komentarza: Pani Karolino R, coś mi tu się nie zgadza. Zgodnie z obowiązującą wykładnią historyczną w tej materii, to Kraków założył niejaki IMĆ KRAK a to się nijak ma do KRAKUSA. Tak, tu musi być coś nieźle pokręcone, sprawę zdecydowanie trzeba wyprostować. Może jakaś poważna notka historyczna względem tego KRAKUSA, z jakąś ryciną lub innym obrazkiem prezentującym jego OSOBĘ.Data dodania komentarza: 4.06.2025, 07:21Źródło komentarza: Poznaliśmy zwycięską nazwę stadionuAutor komentarza: Karolina RTreść komentarza: Do Kosmita: już tłumaczę, skąd nazwa ulicy Krakusa w Elblągu: Krakusa Jej przedłużeniem jest ul. Matejki. Po raz pierwszy przed 1924 r. obdarzono ją mianem Browarna (Brauereistrasse). Obecne miano otrzymała po 1945 r. na cześć założyciela Krakowa. Przy tej ulicy znajduje się dawny stadion miejski, działa też Zarząd Zieleni Miejskiej.Data dodania komentarza: 3.06.2025, 21:54Źródło komentarza: Poznaliśmy zwycięską nazwę stadionu
Reklama