Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Kolej na prędkość powyżej 200 km/h na polskich torach

Szybsza podróż pociągiem z prędkością 250 km/h coraz bliżej. Minister Infrastruktury podpisał nowelizację rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Wyższe prędkości i bezpieczeństwo przejazdu zapewni także montaż nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym i modernizacja linii.
Kolej na prędkość powyżej 200 km/h na polskich torach

Autor: fot. pixabay/ilustracja do tekstu

 

Reklama

Najważniejszym aspektem nowelizacji rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji jest dostosowanie przepisów do planowanego wprowadzenia maksymalnej prędkości pociągów na poziomie 250 km/h.

– Nowelizacja rozporządzenia likwiduje ostatnią barierę prawną i umożliwia budowanie bezpiecznej, komfortowej i punktualnej kolei. Jest przekładem, że nowoczesnym rozwiązaniom technicznym powinny odpowiadać zmiany legislacyjne, które umożliwiają ich stosowanie w praktyce z korzyścią dla wszystkich pasażerów i klientów kolei

– powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.  

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, pociągi jadące z prędkością powyżej 160 km/h muszą być prowadzone z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS. To system kontroli oraz sygnalizacji kabinowej, który w przypadku ewentualnego błędu maszynisty automatycznie wymusza jazdę pociągu z dozwoloną prędkością lub uruchamia nagłe hamowanie. Istniała konieczność dostosowania przepisów określających warunki korzystania z systemu ERTMS/ETCS, również dla prędkości wyższych niż obecnie wykorzystywana maksymalna prędkość 200 km/h. W pierwszej kolejności prędkość powyżej 200 km/h będzie wprowadzana na Centralnej Magistrali Kolejowej łączącej Warszawę m.in. z Krakowem i Katowicami.

Nowelizacja rozporządzenia przewiduje także inne rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Wśród nich m.in. wprowadzenie bardziej przejrzystego, precyzyjnego i przyjaznego dla maszynisty systemu sygnalizowania na szlaku ograniczeń prędkości. Oprócz tego wszystkie wskaźniki (znaki dla maszynisty przy torach) na nowych, modernizowanych i remontowanych liniach kolejowych będą obowiązkowo wykonane z materiałów odblaskowych, w celu zapewnienia lepszej widoczności.

Przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury muszą dostosować przepisy wewnętrzne w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia.

Inwestycje dla szybszych podróży po Centralnej Magistrali Kolejowej

– Inwestycje kolejowe z Krajowego Programu Kolejowego zwiększają możliwości podróżowania pociągiem także dla mieszkańców województwa łódzkiego. Podróżujący koleją z Opoczna Południe już wygodnie i szybko mogą dojechać do stolicy, a po zakończeniu prac na Centralnej Magistrali Kolejowej podróże będą jeszcze sprawniejsze

– powiedział Karol Młynarczyk, wicewojewoda łódzki.

Obecnie modernizowana jest stacja techniczna w Idzikowicach. Widać już nowe tory, pale do konstrukcji sieci trakcyjnej, prace kablowe. Wymiana obejmuje ponad 18 km torów, 43 rozjazdy. Wybudowana zostanie nowa nastawnia wyposażona w komputerowe urządzenia sterowania. Pociągi docelowo będą mogły jechać 230/250 km/h.

– Przygotowujemy Centralną Magistralę Kolejową do przejazdu większej liczby pociągów z wyższą prędkością. Wymieniamy tory, rozjazdy i sieć trakcyjną na stacji w Idzikowicach, która po modernizacji będzie mogła obsłużyć większą liczbę pociągów. Wartość realizowanych obecnie inwestycji na linii łączącej Grodzisk Mazowiecki z Zawierciem to ok. 250 mln zł

– powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich linii Kolejowych SA.

Kończą się prace na stacji Opoczno Południe. Nowy peron i przejście podziemne zapewnia wygodniejszą obsługę podróżnych. Mieszkańcy województwa łódzkiego i świętokrzyskiego wygodnie dojadą koleją m.in. do Warszawy i Krakowa, a także Pragi lub Grodna. Szybsze podróże na szlaku Idzikowice – Opoczno Południe zapewni przebudowa 4 wiaduktów. Na jednym torze usunięto już stare konstrukcje. Wykonawca przygotowuje się do budowy nowych obiektów.

Nowe systemy na Centralnej Magistrali Kolejowej

Zwiększenie prędkości przejazdu pociągów na Centralnej Magistrali Kolejowej zapewni budowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 i GSM-R. To nowe systemy sterowania ruchem kolejowym i łączności. Dzięki nim zarządzanie ruchem będzie sprawniejsze, zwiększy się przepustowość - możliwość przejazdu większej liczby pociągów.

GSM-R (Global System for Mobile Communications-Railways) jest przeznaczonym dla kolei systemem łączności bezprzewodowej. Został dostosowany do specyfiki pracy związanej z eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz zarządzaniem ruchem pociągów.  Umożliwia szybszą i dokładniejszą wymianę informacji pomiędzy personelem kolejowym, a także zapewni niezbędną transmisję danych dla potrzeb innych systemów.

Do 2023 roku PLK planują wdrożyć system GSM-R na prawie 14 tys. linii kolejowych.

GSM-R posiada funkcje, które umożliwiają wdrożenie systemu ERTMS/ETCS poziomu 2, jako podstawowego systemu bezpiecznej kontroli jazdy pociągów. ETCS poziomu 2 opiera się na tzw. „sygnalizacji tor – pojazd”, która pozwala na zobrazowanie sytuacji panującej na linii kolejowej. Zezwolenie na jazdę oraz bieżąca sytuacja na trasie przejazdu, jest przesyłana za pomocą systemu GSM-R do wyposażonej w komputer pokładowy lokomotywy. System nie tylko przekazuje dane maszyniście, ale także „kontroluje” jego pracę i w przypadku zignorowania komunikatu oraz ostrzeżeń, automatycznie dostosowuje prędkość pociągu do panujących warunków.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Tak to wygląda 06.05.2019 11:37
Chyba specjalnie szczujecie czytelników w Elblągu aby pokazać, w jakiej czarnej d... dziurze znajduje się obecnie to całkiem sympatyczne miasto. Poza przekopem Mierzei Wislanej, w której mglista wizję wielu nie wierzy oraz spornym portem wszystko co nowe i dobre zdaje się omijać Elbląg szerokim łukiem.

Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: enedueTreść komentarza: Skoro tak twierdzisz to sam nią bądź!Data dodania komentarza: 26.07.2025, 09:37Źródło komentarza: Wypadki na hulajnogach w Elblągu. Policja zabrała głosAutor komentarza: elblążaninTreść komentarza: hulajnoga 20km/h a rowerzyści jeżdżą jak chcą i po chodniku i po ulicyData dodania komentarza: 24.07.2025, 22:19Źródło komentarza: Wypadki na hulajnogach w Elblągu. Policja zabrała głosAutor komentarza: kukuTreść komentarza: chodzenie po chodniku dla pieszych stało się NIEBEZPIECZNE ze względu na szybką jazdę ,Czekamy na pierwszą ofiarę smiertelną wsrod pieszych.Data dodania komentarza: 24.07.2025, 08:36Źródło komentarza: Wypadki na hulajnogach w Elblągu. Policja zabrała głosAutor komentarza: ArbuTreść komentarza: Ehh żurekData dodania komentarza: 24.07.2025, 05:28Źródło komentarza: Nowy rząd Tuska z elblążaninem. Bez Bodnara i Leszczyny. Awans SikorskiegoAutor komentarza: ArbuTreść komentarza: Ehh żurekData dodania komentarza: 24.07.2025, 05:28Źródło komentarza: Nowy rząd Tuska z elblążaninem. Bez Bodnara i Leszczyny. Awans SikorskiegoAutor komentarza: dr hab inż. Aleksander TarnowskiTreść komentarza: Gdyby ktoś jechał po chodniku niemającym homologacji motocyklem crossowym to motocykl skończy na policyjnym parkingu a kierujący w areszcie i z wnioskiem do sądu. Wobec hulajnóg niespełniających definicji UTO wystarczy zacząc stosować obowiązujące prawo i problem się sam rozwiąże, ale to oczywiście jest zbyt duże wyzwanie jak na standardy nieudolności polskiej policji.Data dodania komentarza: 23.07.2025, 15:51Źródło komentarza: Wypadki na hulajnogach w Elblągu. Policja zabrała głos
Reklama