263 minuty dziennie na telewizję
Niemal 4,5 godziny Polacy spędzają średnio każdego dnia przed telewizorem. Pod tym względem zajmujemy 3. miejsce w Europie, zaraz za Rumunami i Węgrami. Czas spędzany na oglądaniu telewizji w ciągu ostatnich kilku lat utrzymuje się na w miarę stabilnym poziomie. Potwierdzają to wyniki badań Agencji Wavemaker, która analizowała, ile czasu dziennie poszczególne narody poświęcają telewizji. Statystyczny Polak ogląda ją średnio 263 minuty dziennie, choć osoby młode poświęcają na TV tylko 122 minuty – mowa tu o osobach w wieku od 13 do 29 lat. Dla porównania Rumuni oglądają telewizję średnio przez 330 minut dziennie, a w grupie wiekowej 13-29 lat, tak jak i młodzi Polacy, przez 122 minuty.
6,6 mln zarejestrowanych odbiorników telewizyjnych
Dziwić może przy tym fakt, że przy takim zainteresowaniu telewizją niewielu rodaków opłaca obowiązkowy abonament radiowo-telewizyjny. Według danych zaprezentowanych w 2018 roku przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji ponad 96 proc. gospodarstw domowych w Polsce ma choć jeden odbiornik telewizyjny, ale tylko połowa z nich jest zarejestrowana, co więcej nie wszyscy właściciele zarejestrowanych urządzeń opłacają abonament RTV. Pod względem liczbowym wygląda to w ten sposób, że na 13,5 mln gospodarstw domowych w Polsce dokładnie 96,4 proc. ma telewizory, ale na koniec grudnia 2018 roku zarejestrowanych było tylko 6,6 mln odbiorników w gospodarstwach domowych. Spośród nich 3,7 mln abonentów jest przy tym zwolnionych z wnoszenia opłat. Pozostała część, czyli 3,1 mln, powinna terminowo wnosić opłaty, ale opłaty uregulowało na koniec poprzedniego roku jedynie 994 637 zobowiązanych.
Ponad 20 proc. Polaków korzysta wyłącznie z tradycyjnej telewizji. Rośnie popularność telewizji naziemnej, ale 63 proc. gospodarstw domowych w Polsce dalej korzysta z kablowej lub satelitarnej. Do tego dochodzi dynamiczny rozwój internetowej telewizji oraz serwisów VOD lub SVOD.
Dlaczego wybieramy telewizję?
Zamiast iść na rower lub rolki, spacerować, grać w różne gry z rodziną czy spotykać się z przyjaciółmi na imprezach towarzyskich, wielu Polaków woli zasiąść przed ulubionym programem telewizyjnym, zobaczyć odcinek serialu czy film. Tak wysoka popularność telewizji w Polsce wynika przede wszystkim z naszej kultury spędzania wolnego czasu. Inaczej to wygląda chociażby w krajach basenu Morza Śródziemnego, np. w Hiszpanii, Grecji czy we Włoszech.
Spadek zainteresowania telewizją konwencjonalną
Tradycyjna telewizja sukcesywnie, z roku na rok, traci widzów, ale nie oznacza to, że przestają oni w ogóle zapoznawać się z treściami wideo. Wyraźnie widoczny jest spadek zainteresowania konwencjonalną telewizją wśród ludzi młodych. Rośnie za to udział w rynku nowego medium – wideo online.
Zbyt wczesne jest twierdzenie, że Polacy odwrócą się od telewizji. Ta ewoluuje razem z nowymi technologiami, a jej operatorzy dostosowują się do potrzeb osób, które na przykład nie mają w domu odbiornika telewizyjnego, za to posiadają komputery i urządzenia mobilne takie jak tablet. Telewizja na życzenie i telewizja internetowa mogą być postrzegane jako przyszłość tej rozrywki. Dziś można oglądać m.in. telewizję stabilnie w internecie dzięki korzystaniu z internetu światłowodowego UPC.
Z pewnością wielu Polaków ogląda telewizję inaczej niż wcześniej. Oprócz biernego przyglądania się treściom możemy w różnych serwisach społecznościowych komentować widziane treści i wymieniać się opiniami z innymi ludźmi, wchodząc z nimi w pewne interakcje. Młodzi, aby oglądać ulubione programy czy seriale lub filmy, często sięgają do serwisów z telewizją online, a nie do tradycyjnego telewizora.