Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Czarny piątek w Elblągu. Na co uważać, podczas szału wyprzedaży?

26 listopada to dzień wielkich wyprzedaży. Wiele ze sklepów rozciąga Black Friday na wiele dni, a klienci mają więcej czasu i okazji na zakupowe „polowanie”. W ferworze wyprzedaży konsumenci zapominają, aby dokonywać zakupów z zachowaniem rozsądku a przez to często wpadają w pułapki. Na co uważać, podczas szału wyprzedaży? O tym rozmawiamy z Pawłem Rodziewiczem, Miejskim Rzecznikiem Praw Konsumentów w Elblągu.
Czarny piątek w Elblągu. Na co uważać, podczas szału wyprzedaży?

Autor: Na zdjęciu Paweł Rodziewicz, Miejski Rzecznik Praw Konsumentów w Elblągu/fot. Łukasz Nosarzewski

 

Czarny Piątek – tak Amerykanie nazwali ostatni pracujący dzień tygodnia po Święcie Dziękczynienia. Black Friday stał się początkiem świątecznego okresu zakupowego. Nazwa pochodzi z policyjnego slangu, a odnosi się do często spotykanych za oceanem szturmów na placówki handlowe, podczas których muszą interweniować służby.

Black Friday zazwyczaj wypada w ostatni piątek listopada, a w tym roku jest to 26 listopada. W USA ta komercyjna tradycja narodziła się na początku XX wieku, a z czasem zaczęła rozprzestrzeniać się po całym świecie. Dotarła także do Polski i wydaje się, że klienci sklepów – zarówno stacjonarnych jak i wirtualnych ten dzień polubili.

ŁN: Superokazje oznaczają zazwyczaj dla konsumentów wiele haczyków i pułapek. Na co uważać podczas zakupów podczas Black Friday?

Black Friday jest swoistym świętem promocji, które przybyło do nas z USA i zadomowiło się w Polsce w przeciągu ostatnich kilku lat. Rzeczywiście w tym dniu, a czasem nawet w okresie nieco dłuższym, bowiem coraz częściej przedsiębiorcy organizują Black Week lub nawet Black Month, można u nich nabyć towary i usługi po cenach promocyjnych. Jednakże, nie każda oferta jest tak bardzo promocyjna, jak mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać. Niektórzy przedsiębiorcy, a także zwykli oszuści, próbują wykorzystać fakt, że dość często w „zakupowym szale” czujność przeciętnego konsumenta bywa mocno obniżona. Najczęstszym przykładem nieuczciwej praktyki stosowanej przez przedsiębiorców jest fikcyjna obniżka ceny.

Polega to na wcześniejszym, nierzadko stopniowym, podwyższaniu ceny tylko po to, aby ją w tym okresie obniżyć sprawiając wrażenie promocji. Oferty też mogą przybierać skomplikowaną i nie do końca jasną dla konsumenta formę, np. „Piąty towar w cenie czwartego*, **, ***” Czasem dopiero przy kasie dowiadujemy się, że „-50%” dotyczy ceny drugiego lub towaru tego samego rodzaju, choć w opisie „promocji” na półce nic takiego nie znaleźliśmy. Największą ostrożność powinniśmy zachować jednak dokonując zakupów przez Internet. Ilość internetowych oszustw rośnie z każdym rokiem, a Black Friday jest idealnym momentem na przedstawienie „superokazji”, która będzie jedynie sposobem na zdobycie naszych pieniędzy lub wyłudzenie danych, również takich, które pozwolą oszustom uzyskać dostęp do naszego konta bankowego. W obu przypadkach zalecam zachowanie zdrowego rozsądku i spokoju. Jeżeli ktoś próbuje nas pospieszać lub w inny sposób rozpraszać przy podejmowaniu decyzji zakupowej, najprawdopodobniej chce przed nami coś ukryć. Zastanówmy się przez chwilę, czy rzeczywiście jest to coś, co chcemy nabyć.

Porównajmy ceny z cenami innych przedsiębiorców. Przy zakupach przez Internet należy pamiętać o zweryfikowaniu podmiotu z którym zawieramy umowę. Na samym wstępie dobrze jest sprawdzić, czy sklep posiada certyfikat SSL. Symbol zamkniętej kłódki przed adresem strony internetowej, a także na prefiks https:// Szanujący się oraz swoich klientów sprzedawca zawsze podaje swoje dane rejestrowe. Zapoznajmy się dokładnie z regulaminem sklepu internetowego. Bardzo ryzykownym jest dokonywanie płatności na rzecz podmiotu, którego nie jesteśmy w stanie dokładnie zidentyfikować. 

ŁN: Jak sprawdzić, czy promocyjna cena produktu rzeczywiście jest opłacalna?

Obecnie jesteśmy w dużo lepszej sytuacji niż 10-15 lat temu. Niemal każdy z nas ma przy sobie telefon komórkowy lub inne urządzenie posiadające zdalny dostęp do Internetu i tym samym również do wielu serwisów porównujących ceny. Porównywarka cen umożliwia zestawienie cen tego samego produktu w wielu sklepach jednocześnie. Dzięki tej funkcjonalności portal pomaga znaleźć sprzedawcę, który oferuje pożądany towar w najniższej cenie. Oczywiście najlepiej takie rozpoznanie cenowe zrobić odpowiednio wcześniej. 

ŁN: Cena promocyjna czy regularna oznacza takie same prawa dla konsumenta?

Nie ma żadnego znaczenia czy kupujemy towar w cenie promocyjnej czy regularnej. W obu przypadkach przysługują nam takie same prawa. Towary przecenione możemy reklamować na tych samych zasadach, jeśli okażą się wadliwe. Reklamację z tytułu rękojmi składamy do sprzedawcy. Jeśli produkt jest objęty gwarancją, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi. To my decydujemy o tym do kogo kierujemy naszą reklamację. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, w której towar sprzedawany jest w promocyjnej cenie ze względu na wadę, o której jesteśmy poinformowani. Taka wada nie może być przedmiotem reklamacji. Należy pamiętać również o możliwości zwrotu towaru jeśli zakup dokonywany był na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy. Mamy na to 14 dni i nie musimy wskazywać żadnego powodu. W przypadku zakupów dokonywanych w lokalu przedsiębiorcy, czyli np. w sklepie, możliwość odstąpienia od umowy jest uzależniona wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Warto o to zapytać przed dokonaniem płatności przy kasie.

ŁN: Co zrobić gdy kasjer żąda wyższej ceny niż widnieje na metce czy półce?

Jeśli okaże się, że cena przy kasie jest wyższa od tej umieszczonej na towarze lub na półce wystawowej, mamy prawo domagać się umożliwienia nabycia tej rzeczy po niższej cenie. Czasami się zdarza, że różnicę widać dopiero na paragonie, już po dokonaniu płatności. Mamy wtedy prawo domagać się od sprzedawcy zwrotu nadpłaconej kwoty. 

Z Pawłem Rodziewiczem, Miejskim Rzecznikiem Praw Konsumentów w Elblągu rozmawiał Łukasz Nosarzewski


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: ArekTreść komentarza: Ten z brodą to czerwony z nadwagi trzeba mi windę zamocować,a kobiety za co za parzenie kawy?? Bo w teren to strach bo się zgubią A tak na marginesie, powinno jak w USA jedna sala i takie boksy by było widać że są na stanowiskach a nie pozamykają się w pokojachData dodania komentarza: 11.12.2024, 12:35Źródło komentarza: Policjanci z Elbląga z awansami [FOTO]Autor komentarza: ZniesmaczonyTreść komentarza: Szczególne utrudnienia to mają niepełnosprawni i matki z niemowlakami jak przyjeżdża 4 z oznaczeniem N (niskopodłogowy) a przyjeżdża rupieć!!! Dojechać np. na rehabilitację? Zapomnij! A głównie pod ten nieszczęsny ZKM umawia się godziny z ośrodkami by mieć pewność, że się dojedzie.. niestety..Data dodania komentarza: 11.12.2024, 11:35Źródło komentarza: Utrudnienia na liniach tramwajowychAutor komentarza: nukiTreść komentarza: dziad nie fachowiec syf kiła mogiła i jeszcze bardzo nie miłyData dodania komentarza: 11.12.2024, 09:20Źródło komentarza: Ratujemy szewca z Elbląga Pana MieczysławaAutor komentarza: MorałTreść komentarza: Nie wiesz, nie znasz, nie oceniają.Data dodania komentarza: 10.12.2024, 20:04Źródło komentarza: Tragiczny wypadek. Nie żyje 33-letnia kobietaAutor komentarza: .Treść komentarza: Piękna prosta tam jest, aby depnąć. Podłoże nie to i o… To jest przyczyna. Sam wygląd auta daje do myślenia. A wystarczy, że na prostej Gołutowo-Rychliki częściej stali :)Data dodania komentarza: 10.12.2024, 14:20Źródło komentarza: Tragiczny wypadek. Nie żyje 33-letnia kobietaAutor komentarza: Londyn czytaTreść komentarza: To że czekają na wsparcie... to nie znaczy że je dostaną.... Bo jak sam tytuł artykułu glosi .... To mogą być ... Czyli mogą ale nie muszą...Data dodania komentarza: 10.12.2024, 07:59Źródło komentarza: To mogą być dla nich radosne święta. 3 rodziny z Elbląga czekają na wsparcie
Reklama