Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Ważne zmiany dla kierowców już od grudnia!

3 września 2020 r. w Dzienniku Ustaw opublikowana została ustawa z 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1517) wprowadzająca szereg ułatwień dla właścicieli pojazdów i kierujących pojazdami oraz uproszczeń w procedurach związanych z rejestracją pojazdów. Rządowy projekt przedłożony przez Ministra Infrastruktury powstał we współpracy z Ministrem Cyfryzacji, jako tzw. pakiet deregulacyjny.
Reklama
Ważne zmiany dla kierowców już od grudnia!

Autor: Ilustracja do tekstu

 

Reklama

Prawo jazdy on-line

Kierujący pojazdami posiadający polskie prawo jazdy będą zwolnieni od 5 grudnia 2020 r. z obowiązku posiadania przy sobie i okazywania dokumentu podczas kontroli drogowej na terytorium Polski. Dane i uprawnienia kierowcy będą podczas kontroli drogowej sprawdzane w centralnej ewidencji kierowców. Zmiana ta stanowi kolejne ułatwienie dla obywateli. Już teraz, dzięki działaniom obecnego rządu, kierowcy nie muszą posiadać przy sobie dowodu rejestracyjnego i potwierdzenia polisy OC. Informację o zwolnieniu z obowiązku posiadania przy sobie prawa jazdy od 5 grudnia 2020 r.  Minister Cyfryzacji ogłosił w komunikacie opublikowanym m.in. w Biuletynie Informacji Publicznej.

Koniec z wymianą dowodu rejestracyjnego, kiedy skończy się miejsce na pieczątki
W sytuacji, w której w dotychczasowym dowodzie rejestracyjnym wypełnione zostały wszystkie rubryki przeznaczone do wpisania terminu następnego badania technicznego, nie trzeba już będzie wymieniać dowodu rejestracyjnego pojazdu. Takie rozwiązanie to znaczna oszczędność czasu i pieniędzy dla właścicieli pojazdów. Nowe rozwiązanie będzie obowiązywało od 4 grudnia 2020 r.

Karta pojazdu i nalepki kontrolne nie będą już wydawane

Kolejnym uproszczeniem w procedurze rejestracji pojazdów jest zniesienie obowiązku wydawania karty pojazdu oraz nalepki kontrolnej i jej wtórnika. Dzięki temu właściciele pojazdów oszczędzą, np. podczas rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy w sumie 94,5 zł (karta pojazdu - 75 zł i nalepka kontrolna – 18,5 zł i łącznie 1 zł opłaty ewidencyjnej). Wydawanie karty pojazdu nie będzie konieczne, bo organy rejestrujące pojazdy oraz organy kontroli ruchu drogowego mają dostęp do centralnej ewidencji pojazdów. Właściciel może ponadto sprawdzić historię pojazdu on-line. Data wejścia w życie tych przepisów to 4 września 2022 r.

Pojazd zarejestruje starosta w miejscu czasowego zamieszkania
Nowelizacja ustawy wprowadza możliwość rejestracji pojazdu lub czasowej rejestracji na wniosek właściciela, również przez starostę właściwego ze względu na miejsce czasowego zamieszkania, a także czasowej rejestracji pojazdu na wniosek właściciela w przypadku konieczności przejazdu z miejsca jego zakupu lub odbioru, również przez starostę właściwego dla miejsca zakupu lub odbioru pojazdu. Data wejścia w życie – 4 grudnia 2020 r.

Będzie można zachować dotychczasowe tablice rejestracyjne

Ustawa wprowadza możliwość zachowania, na wniosek właściciela pojazdu, dotychczasowego numeru rejestracyjnego nabytego pojazdu. Opłata za najczęściej wydawane tablice  samochodowe to 80 zł, dzięki pozostawieniu dotychczasowego numeru rejestracyjnego nie będzie trzeba jej ponosić, jak również nie trzeba będzie ponosić opłaty za nalepkę kontrolną - w sumie razem z opłatą ewidencyjną da to oszczędności 99,50 zł. O terminie wejścia w życie tego rozwiązania poinformuje minister właściwy ds. cyfryzacji w komunikacie.

Dealer zarejestruje nowy pojazd

Nowością jest wprowadzenie możliwości załatwienia formalności związanych z rejestracją nowego pojazdu samochodowego, motoroweru lub przyczepy przez salon sprzedaży autoryzowany przez producenta. Rozwiązanie to ułatwi proces rejestracji, zaoszczędzi czas nabywcy, a także umożliwi mu odbiór już zarejestrowanego pojazdu z salonu sprzedaży, w przypadku zlecenia wniosku o rejestrację przez salon sprzedaży drogą elektroniczną. Rejestracja nowego pojazdu przez dealera będzie możliwa od 4 czerwca 2021 r.

Będzie można czasowo wycofać z ruchu samochód osobowy

Nowym rozwiązaniem, które zakładają przygotowane w MI przepisy, jest rozszerzenie katalogu pojazdów wycofanych czasowo z ruchu o samochody osobowe.  Będzie to jednak dotyczyło sytuacji uszkodzonych, a nie chwilowo nieużywanych samochodów. W przypadku konieczności naprawy samochodu (np. po wypadku)  wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji będzie można wycofać pojazd z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy i nie częściej niż po upływie 3 lat od daty poprzedniego wycofania z ruchu. Przywrócenie do ruchu będzie wiązało się przeprowadzeniem dodatkowego badania technicznego pojazdu po naprawie. Ta zmiana pozwoli właścicielowi naprawianego i czasowo wycofanego z użytku samochodu ograniczyć koszty ubezpieczenia pojazdu. Obecnie czasowo można wycofać z ruchu samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t, ciągniki samochodowe, pojazdy specjalne oraz autobusy. O terminie wejścia w życie tego rozwiązania poinformuje minister właściwy ds. cyfryzacji w komunikacie.

Przepisy ustawy umożliwią zwrot zatrzymanego elektronicznie przez organ kontroli ruchu drogowego dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) przez stację kontroli pojazdów. Rozwiązanie to wyeliminuje konieczność zwracania się kierowcy o zwrot dokumentu np. do urzędu lub też jednostki organu, który zatrzymał dokument. Data wejścia w życie – 4 października 2020 r.

Dużym ułatwieniem dla właścicieli pojazdów będzie wprowadzenie powiązania czasowej rejestracji pojazdu w celu wywozu za granicę z wyrejestrowaniem pojazdu z urzędu. Rozwiązanie to wejdzie w życie 4 grudnia 2020 r.

Jeśli od ostatniej rejestracji pojazdu na terytorium RP nie nastąpiła zmiana własności, od 4 grudnia 2020 r. nie będzie obowiązku przedkładania do rejestracji dowodu własności pojazdu. Do wniosku o rejestrację wystarczy dowód rejestracyjny z aktualnymi badaniami technicznymi, nie trzeba już będzie dostarczać  do urzędu umowy kupna pojazdu.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

mm263 13.09.2020 15:02
Dowodu osobistego nie musimy mieć przy sobie,dowodu rejestracyjnego też,a teraz i prawa jazdy.To jak policja,w przypadku kontroli pojazdu na drodze,ustali dane kierującego?Bo jednak nie zawsze auto prowadzi właściciel.

Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: .Treść komentarza: Mieszkańcy bloku zadzwonili wcześniej już po policję… która przyjechała dopiero po ponad 40 minutach a kobieta leżała na chodniku wstajac przy tym „rzekomym bohaterze” uderzyła głową o ulicę i wtedy ją rozcięłaData dodania komentarza: 25.06.2025, 23:37Źródło komentarza: Zareagował, gdy inni przechodzili i przejeżdżali obojętnieAutor komentarza: OmgTreść komentarza: Ciekawe co robili mieszkańcy tego patologcznego budynku ze nie mogli pomocData dodania komentarza: 25.06.2025, 21:46Źródło komentarza: Zareagował, gdy inni przechodzili i przejeżdżali obojętnieAutor komentarza: niktTreść komentarza: Brak słów 3 słownie trzy leżaki i hotelowa pływalnia tak w mikro skali wygląda niszczenie czegoś co dawniej było było chlubą regionu piąty co do wielkości obiekt otwarty basenowy w Europie zamienił się w przydomową sadzawkę brawo!!!!!!!!Data dodania komentarza: 25.06.2025, 17:35Źródło komentarza: Basen w Elblągu gotowy. Jest data otwarciaAutor komentarza: EmiliaTreść komentarza: Brawo !!!Data dodania komentarza: 25.06.2025, 07:45Źródło komentarza: Jeden dzień, trzy jubileusze – uroczystość w SP 1 w Elblągu [WIDEO]Autor komentarza: GorgTreść komentarza: Czy linia P-13 warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów oznacza konieczność ustąpienia pierwszeństwa? Jak interpretować linię warunkowego zatrzymania P-13 gdy wcześniej nie ma znaku A-7 Zdarza się, że wskutek błędnego oznakowania dróg w rejonie skrzyżowania lub niedbałości służb wykonujących prace związane z ich oznakowaniem, dochodzi do poważnych wypadków. Kto powinien ponosić konsekwencje wadliwego oznakowania dróg gdy z tego powodu dojdzie do wypadku? Linia P-13 "linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów" wyznacza miejsce do zatrzymania pojazdu w celu ustąpienia pierwszeństwa wynikającego ze znaku A-7 "ustąp pierwszeństwa". Tak mówią przepisy Jeśli więc znak A-7 został usunięty ze skrzyżowania w związku ze zmianą organizacji ruchu, a linia P-13 pozostała, to nie oznacza ona miejsca zatrzymania w celu ustąpienia pierwszeństwa ani konieczności ustąpienia pierwszeństwa, gdyż jej znaczenie ściśle związane jest ze znakiem A-7. Jeśli znaku A-7 nie ma, to i konieczności ustąpienia pierwszeństwa nie ma. Jednak... (!) Należy mieć świadomość, że obecność znaków poziomych na jezdni takich jak linie krawędziowe, linie segregujące wyznaczające pasy ruchu, linie warunkowego lub bezwzględnego zatrzymania, są informacją dla kierujących o przebiegu drogi z pierwszeństwem. Dlatego w sytuacji gdy na jezdni, którą się poruszam, jest znak P-13, ale wcześniej na wlocie drogi nie ma znaku A-7, będę przewidywał, iż nadjeżdżający z mojej lewej lub prawej strony może, szukając odpowiedzi kto ma pierwszeństwo, zasugerować się widocznym znakiem P-13 ufając, iż jego obecność jest zasadna i uzna, że ma pierwszeństwo. Moja szczególna ostrożność i stosowanie zasady ograniczonego zaufania w odniesieniu do błędnego oznakowania na wlocie skrzyżowania może zapobiec kolizji. Obecność znaku poziomego związanego ze znakiem pionowym, którego z jakiegoś powodu nie ma, powinna zmobilizować każdego kierującego do wzmożonej uwagi i rozważnego zachowania w miejscu, w którym niekompletne lub błędne oznakowanie stwarza zagrożenie w ruchu drogowym. Za organizację ruchu na drodze i jej oznakowanie odpowiada zarządca drogi. Jeśli w skutek złego oznakowania drogi, a o takim tu rozprawiamy, dojdzie do kolizji, to odpowiedzialność lub współodpowiedzialność za skutkujące zdarzenia będzie ponosił zarządca drogi - pod warunkiem, że poszkodowany będzie się tego domagał. Kto ustala reguły? Sposób stosowania znaków drogowych reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych. Niestety, w wielu przypadkach zdaje się, że zarządcy dróg (osoby projektujące oznakowanie w danych miejscach) nie stosują się do przytoczonego wyżej Rozporządzenia lub zwyczajnie nie wiedzą o jego istnieniu. Warto więc znać przepisy odnośnie warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych, aby uniknąć niesłusznie przypisywanej winy w kolizji drogowej, w sytuacji gdy oznakowanie np. na skrzyżowaniu było nieprawidłowe. Poznaj te przepisy DZ.U. 220 8.1 Oznakowanie poziome skrzyżowań składa się z oznakowania: wlotów i wylotów powierzchni, na której przecinają się tory jazdy pojazdów Oznakowanie poziome stosuje się przede wszystkim na skrzyżowaniach leżących w ciągach dróg z pierwszeństwem przejazdu, wyznaczając na ich powierzchni pasy ruchu wzdłuż drogi z pierwszeństwem. (...) Na skrzyżowaniach dróg równorzędnych, powierzchni nie znakuje się. Wloty dróg na skrzyżowaniach znakuje się zgodnie z zasadami określonymi w pkt. 7.6 DZ.U. 220 7.6 (...) Oznakowanie wlotów wykonuje się według jednakowych zasad, (...) DZ.U. 220 7.6.2.2 Na wlotach dróg podporządkowanych stosuje się linie warunkowego lub bezwzględnego zatrzymania według zasad określonych w punktach 4.2.3 i 4.2.4. § 89.3 Znak P-13 "linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów" - wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu w celu ustąpienia pierwszeństwa wynikającego ze znaku pionowego A-7. DZ.U. 220 4.2.4 Znak P-13 "linia warunkowego zatrzymania z trójkątów" stosuje się, jeżeli zachodzi potrzeba wyznaczenia miejsca zatrzymania pojazdów na wlocie drogi podporządkowanej, na której zastosowano znak A-7 " ustąp pierwszeństwa".Data dodania komentarza: 25.06.2025, 04:20Źródło komentarza: Kto ma tu pierwszeństwo? Kierowcy pytają, policja odpowiadaAutor komentarza: GorgTreść komentarza: Znak P-13 to linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów. Wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu w celu ustąpienia pierwszeństwa, które wynika ze znaku pionowego A-7 (ustąp pierwszeństwa). Znak P-13 zawsze współwystępuje ze znakiem A-7. Brak znaku A-7 to błąd w oznakowaniu, przez który powstają błędne interpretacje. Należy na zawrotce postawić znak A-7 bo go brakuje i nie jeździć na pamięć! Oznakowanie może się zmienić !Data dodania komentarza: 25.06.2025, 04:09Źródło komentarza: Kto ma tu pierwszeństwo? Kierowcy pytają, policja odpowiada
Reklama