W internecie kupuje połowa z nas
Badania pokazują, że co drugi Polak robi zakupy w sieci przynajmniej raz w roku. Część tej liczby korzysta z e-sklepów aż dwa razy w miesiącu.
Najchętniej kupują w internecie osoby w wieku 25-34 lat, najrzadziej te po 50 roku życia. Większe zainteresowanie e-handlem przejawiają kobiety. Wśród klientów dominują osoby ze średnim wykształceniem i ze średniej wielkości miast.
Przeciętnie wydajemy jednorazowo na zakupy w sieci średnio od 100 do 250 zł. Najchętniej kupowane są elektronika oraz obuwie. W dalszej kolejności: odzież, dodatki, książki czy płyty.
Dlaczego e-sklepy
Handel internetowy ma wiele zalet, których brakuje tradycyjnemu. Przede wszystkim e-sklepy dają nam dostęp do ogromnego wyboru towarów. Można bez końca przeglądać modele telefonów czy fasony butów. W tradycyjnym handlu jesteśmy skazani na jeden sklep lub wędrówki po galeriach handlowych, podczas gdy w internecie różne sklepy dzieli jedno kliknięcie.
E-handel to często także tańsze zakupy. Pomagają w tym porównywarki cen, dzięki którym można zobaczyć koszt tego samego towaru w różnych sklepach. Zawsze znajdziemy też jakąś atrakcyjną promocję.
Najlepiej kurier
Oczywiście za minus można uznać fakt, że nie dostajemy towaru „do ręki” od razu po zakupie. Trzeba na niego zaczekać i dopłacić za dostawę. Jednym z priorytetów sklepów internetowych jest jednak jak najtańsza wysyłka. Kupując towar o wyższej wartości, możemy też za nią w ogóle nie płacić.
Jeśli chodzi o metodę dostawy, większość z nas preferuje tanie wysyłki kurierskie. Mniejszym zainteresowaniem cieszy się poczta, nawet stosunkowo szybka paczka priorytetowa.
Jak kupujemy
W przypadku najczęściej kupowanej w sieci elektroniki, z e-sklepów korzystamy na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest przeglądanie ofert sprzedaży w internecie natomiast dokonywanie zakupu w sklepach tradycyjnych. Dzięki temu możemy w sieci dokładnie zapoznać się z opisami produktów, obejrzeć zdjęcia czy przeczytać opinie klientów. Następnie udajemy się do stacjonarnego sklepu, by dostać towar od razu. Drugi sposób jest odwrotny - oglądamy produkty w sklepach tradycyjnych, a kupujemy online. Pozwala to obejrzeć i dotknąć produkt przed kupieniem go taniej online.
Wygląda na to, że robienie zakupów w sieci weszło nam już w krew. E-handel wciąż się udoskonala, a sprzedawcy nieustannie zabiegają o nasze portfele, więc popularność sklepów internetowych na pewno będzie tylko rosnąć.