Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Musieli płacić, nie wiedzieli za co. UOKiK prześwietli działania giganta telekomunikacyjnego

Narażanie klientów na opłaty bez ich wiedzy i niekompletne rozpatrywanie reklamacji są niedopuszczalne. Tak prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podsumował działania jednego z największych operatorów komórkowych, wobec którego wszczął właśnie postępowanie. Kara może być dotkliwa, i wynieść nawet 10 proc. ubiegłorocznego dochodu spółki.
Musieli płacić, nie wiedzieli za co. UOKiK prześwietli działania giganta telekomunikacyjnego

Autor: iStock

Jeden klik i płacisz

Klienci sieci komórkowej T-Mobile skarżyli się na mechanizm, który prowadził do przypadkowego uruchomienia płatnych serwisów. Usługi miały być świadczone przez inne podmioty, jednak rozliczane przez operatora. Wystarczyło jedno, przypadkowe kliknięcie na wyświetlaną reklamę, a do numeru telefonu automatycznie przypisywało się wymaganie opłaty. Konsumenci nie mieli świadomości, że ich rachunek został obciążony, ponieważ strony te nie wymagały jednoznacznego potwierdzenia woli aktywacji tego typu usług.

„Zgodnie z dobrym obyczajem, pobieranie dodatkowych opłat jest możliwe tylko na podstawie uprzedniej, wyraźnej woli konsumenta. Takim potwierdzeniem może być wpisanie hasła lub numeru PIN, odesłanie SMSa. Operator powinien stosować taki mechanizm uwierzytelniający, aby nie dochodziło do przypadkowej aktywacji. Niewystarczające jest w tym zakresie bazowanie jedynie na informacjach od kontrahentów prowadzących strony internetowe, na których dochodziło do rzekomych aktywacji.” – wyjaśnia prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Pojawił się również problem w zweryfikowaniu, za co właściwie opłata została naliczona. W billingu operator wskazywał jedynie niejednoznaczne hasła (inne opłaty - zakupy elektroniczne/usługi elektroniczne; usługi premium – direct billing), co uniemożliwiało klientom ustalenie konkretnych informacji o serwisach, z których rzekomo mieli korzystać. Spółka T-Mobile twierdzi, że aktywacja usługi każdorazowo wymaga kliknięcia przycisku „zamawiam i płacę”, jednak klienci zgodnie twierdzili, że takiej informacji nie widzieli. Urząd wszczął wobec sieci postępowanie, które wyjaśni, w jaki sposób przebiegał ten proces w rzeczywistości.

Będą zmiany w prawie

Tomasz Chróstny wskazuje również, że według relacji klientów, niewłaściwy był też sposób rozpatrywania reklamacji. T-Mobile miał naruszyć dobre obyczaje, decydując się na nieweryfikowanie okoliczności, w jakich doszło do aktywowania płatnych usług. Decyzją prezesa UOKiK, do obowiązujących przepisów o fakultatywnym obciążaniu rachunku zostały zgłoszone poprawki, których celem będzie uregulowanie poruszanych kwestii.

„Zgłoszone uwagi miały na celu wypracowanie rozwiązań, które uniemożliwią aktywację serwisów bez wyraźnej zgody konsumenta. Prezes urzędu zwrócił również uwagę na potrzebę zastrzeżenia, że świadczenie usługi direct billingu wymagać powinno uzyskania uprzedniej zgody abonenta.” – czytamy w wyjaśnieniu.

Jeżeli zastrzeżenia konsumentów znajdą potwierdzenie w toku postępowania, na sieć T-Mobile może zostać nałożona kara finansowa w wysokości nawet 10 proc. ubiegłorocznego obrotu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: FredekTreść komentarza: Ten " plac katedralny" to niezabudowane pierzeje ulic Rybackiej i Mostowej,nie rozumiem dlaczego władza lokalna nie realizuje ścisłej odbudowy tej historycznej dzielnicy.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 12:52Źródło komentarza: Remont placu katedralnego i koniec z parkowaniemAutor komentarza: ElblazanieTreść komentarza: Głupoty piszesz.to śliwka się zblaznil.my pamiętamy jak w ub.roku we wrześniu przyjechał jako wce min.rzadu PiSu i szantażował władze Elbląga.ze jak PiS nie dostanie udziałów w porcie elbląskim to miasto nie dostanie 100 mln na pogłębienie kanału.noey rząd już zapowiedział że miasto dostanie kasę bez problemu i bez żadnych warunków.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 12:29Źródło komentarza: Stypendium sportowe i poparcie. Sławomir Nitras w ElbląguAutor komentarza: PracownikTreść komentarza: Pracownikom zabrali internet w służbowych komputerach ograniczając pomoc w pracy lub zmuszają do używania własnego internetuData dodania komentarza: 19.04.2024, 12:28Źródło komentarza: Internet dla pacjentów w Wojewódzkim SzpitaluAutor komentarza: ElblazaninTreść komentarza: Wolimy miejscowego polityka z ega niż spadochroniarza z partii która przez ost.8 lat rozkradla Polaków na miliardy.niech ten śliwka wraca do swoich na nowogrodzka.jskie im doświadczenie w samorządzie?Data dodania komentarza: 19.04.2024, 12:26Źródło komentarza: Stypendium sportowe i poparcie. Sławomir Nitras w ElbląguAutor komentarza: JukonTreść komentarza: Ale czemu z pieniędzy miasta a nie parafii.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 12:00Źródło komentarza: Remont placu katedralnego i koniec z parkowaniemAutor komentarza: MieszkaniecSadowejTreść komentarza: Znowu. Ile razy można. Może miasto zmusi Szpital Miejski do naprawy ulicy przy Sadowej 63. To obiecano mieszkańcom.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 11:57Źródło komentarza: Remont placu katedralnego i koniec z parkowaniem
Reklama