Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Koronawirus przekopowi nie straszny. Trwa realizacja inwestycji [ZDJĘCIA I FILM]

Trwają prace przy inwestycji „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Aktualnie toczą się roboty kafarowe, polegające na pogrążaniu ścianki szczelnej nabrzeża południowego. Trwają tam także roboty pogłębiarskie i prace zasypowe. W miejscu gdzie powstaje Kanał Żeglugowy trwają wykopy, a urobek z nich jest transportowany i hałdowany w południowej części przekopu. Zostanie on bowiem wykorzystany do budowy obwiedni sztucznej wyspy.
Koronawirus przekopowi nie straszny. Trwa realizacja inwestycji [ZDJĘCIA I FILM]

Autor: fot. NDI/Besix

 

[WIDEO]

– Zakończyliśmy już budowę drogi dojazdowej do tymczasowego nabrzeża przeładunkowego

– mówi Dominik Wróblewski kierownik budowy konsorcjum NDI/Besix.

To tu będą dostarczane drogą morską i rozładowywane transporty materiału koniecznego do realizacji projektu. Wykonujemy też prace związane z umocnieniem powstałej grobli. Wbiliśmy już pale pod podpory mostów południowego i północnego.

Na budowie wykonano kolejne prace elektryczne i techniczne. Zakończono przewierty, aby usunąć kolizje w części południowej inwestycji. Wkrótce rozpocznie się usuwanie kolizji z liniami średniego napięcia. Rozbudowywana jest sieć dla potrzeb zasilania placu budowy.

– Rozpoczynamy roboty kafarowe przy falochronie zachodnim

– mówi Jacek Szymański dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix.

Pogłębiamy też basen wodny. W tym trudnym czasie staramy się, przede wszystkim dbając o bezpieczeństwo naszych pracowników i podwykonawców, zapewnić im wszystkie możliwe środki ochrony i kontynuować zaplanowane roboty. Mamy środki dezynfekujące, środki ochrony osobistej. Pracujemy w dwóch zespołach, zmianowo, tydzień na tydzień. Na budowie pracuje aktualnie około 150 osób, 40 jednostek sprzętowych. Zatrudniamy około 30 firm podwykonawczych, a zdecydowana większość pochodzi z regionu.

– Prace na budowie trwają. Tak jak we wszystkich innych aspektach działalności, zarówno naszej jak i wykonawcy, wdrożone zostały wszelki rekomendacje Głównego Inspektora Sanitarnego oraz innych organów państwowych

– mówi kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

– Aktualnie wykonawca przygotowuje projekty technologiczne dla śluzy, obudowy kanału żeglugowego oraz falochronu wschodniego.

W ramach zawartej umowy realizowana jest cz. I przedsięwzięcia, która obejmuje:

• budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej,
• budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynkami technicznymi (wraz z instalacjami), parkingami, punktem widokowym, nowym układem drogowym z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą, sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, ujęcia wody podziemnej,
• budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym.

Całe przedsięwzięcie inwestycyjne obejmuje ww. zadania w ramach Części I oraz:
• przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych i budowy przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki; budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego – Część II;
• budowę toru wodnego na Zalewie Wiślanym – Część III.

Urząd Morski w Gdyni obecnie finalizuje dokumentację niezbędną do ogłoszenia przetargu na Część II inwestycji (przebudowa rzeki Elbląg z umocnieniami brzegów i most w Nowakowie).

Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,880 km (w tym przejście przez Zalew Wiślany – 10,176 km; Rzekę Elbląg – 10,381 km; pozostałe 2,323 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego), a jej głębokość to 5 m. Docelowo ma ona umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4-4,5 m, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą konsorcjum firm NDI i Besix.

 

Źródło: NDI/Besix

 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Bocianowski 22.04.2020 21:39
Czy to nie dziwne,że kierownik budowy ma takie samo nazwisko,jak prezydent miasta?

Kopia 22.04.2020 18:23
Słyszeliście co w Elstar na Modrzewinie zrobili ??? Tam większość na samozatrudnieniu pracuje i ich firma obniżyła wszystkim wypłaty o 25%, Na pytanie dlaczego (w firmie nie dzieje się źle), bo możecie nie płacić ZUS i wychodzicie wam na "0". Pieniądze z tarczy antykryzysowej ukradło im szefostwo !!!. Janusze biznesu. Do prokuratury się nadaje. Podobno właściciel to milioner. ..

Mira 22.04.2020 16:56
Bardzo dobrze ze prace trwają !!! Brawo! To akurat jest potrzebne jeżeli chodzi i długoterminowe korzyści dla Elbląga

Czesiek 22.04.2020 19:21
A co ten przekop da?

Reklama
Reklama