Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Kolej dużych prędkości nie dla Elbląga?

Do dzisiaj – 10 marca – można było składać wnioski do projektu budowy Centralnego Portu Lotniczego i integralnie z nim powiązanego Programu Kolejowego.
Kolej dużych prędkości nie dla Elbląga?

Autor: fot. Łukasz Nosarzewski

 

Przypomnę program zakłada budowę lotniska, które ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie – docelowo 100 mln! - i budową sieci połączeń kolejowych, które pozwolą dojechać do lotniska w ciągu 2,5 godziny praktycznie z każdego większego miasta w Polsce. 

- mówił dziś podczas konferencji prasowej senator Jerzy Wcisła.

"Koszt całego projektu szacuje się na 50-60 mld zł i w części dotyczącej budowy lotniska jest – moim zdaniem – tak samo realny jak obietnica, że w Polsce wkrótce będzie jeździło milion samochodów elektrycznych (aktualnie jest ok. 5,5 tys. aut elektrycznych i 3,5 tys. hybryd). Ale Program Kolejowy może w jakiejś formie być realizowany. Jest zgodny z Europejską Polityką Transportową – które wskazuje, że komunikacja na odległości do 500-600 km powinna być realizowana właśnie szybkimi kolejami, a nie samolotami.  Dlatego temu programowi przypominam się od ponad roku bardzo dokładnie. "

- dodaje Jerzy Wcisła.

Program zakłada zbudowanie 10 tzw. Szprych, które będą zbiegały się w Warszawie i lotnisku w Balicach. Pociągi mają jeździć w prędkością 250 km na godzinę i zapewnić dojazd do lotniska w ciągu 2,5 godziny. W ramach inwestycji planuje się wybudowanie 1.600 km nowych torowisk.  Koleje mają połączyć 100 największych miast w Polsce, mają też generować zapotrzebowanie na korzystanie z naszego lotniska obywateli państw sąsiadujących z Polską.

-"Elbląg – 31 miasto pod względem liczby ludności – i jako jedyne z 39 miast ponad stutysięcznych – nie jest objęte siecią kolei dużych prędkości.  Osią – szprychą – w ramach której Elbląg powinien być w sposób naturalny objęty siecią jest połączenie Gdańska z Warszawą i CPL.  Tymczasem, połączenie Gdańska z lotniskiem w Baranowie i z Warszawą zaplanowano przez Grudziądz i Włocławek. By je zrealizować trzeba będzie wykonać ponad 300 km nowych torowisk. W rezultacie nie tylko Elbląg zostanie poza siecią, ale także sieć nie będzie przyciągała mieszkańców Kaliningradu i Obwodu Kaliningradzkiego – przypomnę: Kaliningrad – 400 tys. mieszkańców, Obwód – blisko milion. "

- przekonuje senator Jerzy Wcisła


Senator Jerzy Wcisła złożył trzy wnioski dotyczące Kolei Dużych Prędkości:

1. Zmianę trasy Szprychy nr 1 z Gdańska: z planowanej przez Włocławek i Grudziądz na trasę przez Elbląg, Malbork, Iławę, Działdowo do Warszawy.

2. Odciążenie kierunku przez Grudziądz i Włocławek od potoku pasażerów z Trójmiasta pozwoli tańszym kosztem połączyć te ośrodki z Toruniem
i Bydgoszczą

3. Przedłużenie Szprychy nr 2 o odcinek Olsztyn-Lidzbark Warmiński (ok. 40 km).

- "Uwzględnienie powyższych uwag przyczyni się m.in.: do rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego, regionu, który należąc do najsłabiej rozwiniętych w Unii Europejskiej zasługuje na wsparcie rozwojowe, a nie wykluczania go z projektów centralnych, lepszego wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej i ok. 4-krotnie krótszych odcinków nowej sieci kolejowej koniecznej do wybudowania, co zaskutkuje obniżeniem kosztów inwestycyjnych; włączenie dużych i średnich ośrodków oraz regionów północnej Warmii i Żuław Wiślanych w zasięg oddziaływania CPK, połączenia szybką koleją Gdańska i Elbląga, ośrodków ciążących ku sobie ze względu na uzupełniający się charakter rozwoju przemysłowego."

- uzasadnia senator.

-"Będziemy o to połączenie walczyli. Wspierają mnie senatorowie z Pomorza, prezydent Gdańska, marszałek Warmii i Mazur. Mamy wsparcie m.in. parlamentarzystów z Pomorza, prezydenta Gdańska, marszałka Warmii i Mazur. Dodam, że nieujęcie Elbląga w sieci Kolei Dużych Prędkości to już kolejny nieprzychylna dla Elbląga i regionu decyzja strategiczna Rządu PiS, które w rezultacie wykluczają nasze miast o i region transportowo i komunikacyjnie, po budowie Via Carpatii bez skomunikowania jej z portami w Gdańsku i Elblągu, budowie kanału przez Mierzeję bez przystosowania portu w Elblągu, zamknięcie małego ruchu granicznego czy okłamaniu Elblążan co do budowy obwodnicy Elbląga. "

- zakończył senator Jerzy Wcisła.

Łukasz Nosarzewski


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
koeś 10.03.2020 14:55
ESWIP - jak dla mnie grupa darmozjadów, która w swoim życiu nie przepracowała ani jednego dnia!, tylko kawki, obiadki, i czcza gadka o pseudo potrzebnych projektach, co najgorsze że to trwa już kupe lat, i ile kasy poszło w błoto. ! przecież to jawne lenistwo

karlusek 10.03.2020 14:33
skończ nierobie, wstydu oszczędź, a koleżanka niech się zajmię bajzlem w szpitalu, wszak bierze 20 tysięcy pensji miesięcznie

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: e.Treść komentarza: ***** *** i jego falszywych poplecznikow,ktorzy za kilka zlotych i odrobine wladzy nad szarakiem by sie dali w d...wydymac.Data dodania komentarza: 17.04.2024, 20:42Źródło komentarza: Port rządowo-samorządowy? PiS wraca do propozycjiAutor komentarza: WyborcaTreść komentarza: Ponoć Niemcy też popierają Missana. Co za rzeźnia 😂😂😂😂Data dodania komentarza: 17.04.2024, 15:01Źródło komentarza: Michał Missan z poparciem Wiceministra Obrony NarodowejAutor komentarza: JacekTreść komentarza: TOMCZYK jak byłeś w Elbląg to przy okazji wyjaśnij postępowania prowadzone w sprawie nielegalnych podsłuchów ŻW wobec kadry 16 batalionu dowodzenia w Elblągu w latach 2006/07 i odpowiedzą na pytania: Dlaczego prokurator Mackiewicz umorzył postępowanie wobec ppor. NS z 16 bdow ,mimo że nikt na tego oficera nie doniósł i nikt nie wnosił o jego ściganie Dlaczego nie zabezpieczono urządzeń podsłuchowych wskazanych przez pokrzywdzonego. Dlaczego umorzono sprawy bez zapoznania się z materiałami operacyjnymi ŻW w Elblągu i ich nie zabezpieczono Dlaczego prokurator TOMASZ MACKIEWICZ z Wojskowej Prokuratury Garnizonowej w Elbląg zataił dane chor. Grzegorza. Kaliszewskiego. z ŻW według akt sprawy w późniejszym czasie oficera SŁUŻBY KONTRWYWIADU WOJSKOWEGO i dlaczego nie poniósł za ten czyn konsekwencji. Dlaczego szef prokuratury garnizonowej w Elblągu JAROSŁAW ŻELAZEK po otrzymaniu ponownego wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie nielegalnych podsłuchów w 2008r nie wykonał czynności sprawdzających . Dlaczego prokurator KAROL KOPCZYK mimo iż potwierdził w aktach sprawy fakt zatajenia informacji przez Mackiewicza nie postawił mu zarzutów Dlaczego tylko pokrzywdzony był przesłuchiwany, żandarmi byli tylko rozpytani bez pouczenia o karalności składania fałszywych zeznań Czy istnieje związek między pierwszym doniesieniem z lipca 2007w sprawie nielegalnie stosowanym podsłuchem , a wypowiedzeniem złożonym przez chor. Grzegorza K w lipcu 2007r .BŁASZCZAK lub Komendant Żandarmerii niech ujawni i poda do publicznej i poda do publicznej wiadomości zakres i wyniki kontroli przeprowadzonej dn.31.01.2008r w oddziale elbląskim ŻW dotyczącej nielegalnego stosowania podsłuchów. Dlaczego pokrzywdzony nie otrzymał informacji mimo upływu 8 lat na temat zakresu i wyników kontroli. Dlaczego Komendant Żandarmerii woli pisać bezskuteczne doniesienia do prokuratury rejonowej w sprawie znieważania funkcjonariuszy żandarmerii zamiast publicznie odpowiedzieć na pytania. 25.05.2017 do ministra sprawiedliwości wpłynęła petycja mieszkańców Elbląga o odwołanie prokuratora rejonowego jarosława żelazka. Dlaczego Ziobro boi się opublikować jej zgodnie z ustawą o petycjach z dn.11.07.2014 (Dz. U. z 2014 r. Poz. 1195 art. 8 §1 )? Dlaczego do dnia dzisiejszego nie udzielono odpowiedzi autorom petycji. W marcu 2020r Żelazek został zwolniony z zajmowanego stanowiska bez podaniu powodów . Żądamy podania do publicznej wiadomości przyczyn tego odwołania. Więcej informacji tel 48 261 840 230 zadzwoń PS CZY to prawda że w wydziale oświadczeń majątkowych KG służy zołnierz który w przeszłości kradł paliwo kolegom z pojazdów KTO w oddziale żandarmerii odpowiadał w latach 2006-07 za zabezpieczenie urządzeń podsłuchowych. Czy to prawda że szefem sztabu oddziału elbląskiego do lipca 2007 był niejaki połuch obecny komendant główny żandarmeriiData dodania komentarza: 17.04.2024, 14:45Źródło komentarza: Michał Missan z poparciem Wiceministra Obrony NarodowejAutor komentarza: pracownik ŚDSTreść komentarza: Nie wszystkie jednostki organizacyjne elbląskiego samorządu dostały podwyżkę 500 zł średnio na etat od 1 kwietnia 2024. Pracownicy Środowiskowego Domu Samopomocy ul. Zamkowa 16A niestety zostali pominięci.Data dodania komentarza: 17.04.2024, 13:48Źródło komentarza: Podwyżki dla pracowników - pismo prezydenta ElblągaAutor komentarza: PawelTreść komentarza: a z tyłu ministranci ?Data dodania komentarza: 17.04.2024, 13:29Źródło komentarza: Port rządowo-samorządowy? PiS wraca do propozycjiAutor komentarza: MieszkankaTreść komentarza: Której części Pan Śliwka nie zrozumiał - elblążanie wypowiedzieli się jasno "NIE ODDAMY portu"?Data dodania komentarza: 17.04.2024, 13:29Źródło komentarza: Port rządowo-samorządowy? PiS wraca do propozycji
Reklama