Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Czym Polacy jeżdżą na co dzień? Sprawdziliśmy

Sprawdziliśmy dla Was, jakie pojazdy zgłoszono do bazy CEPiK w ubiegłym roku. W naszej analizie pominęliśmy te, z tymczasowymi tablicami. Nie zajmowaliśmy się również wyrejestrowanymi egzemplarzami i tymi, którym skończył się termin rejestracji. W naszym zestawieniu znalazły się zatem nowe pojazdy, kupione w Polsce oraz sprowadzone z zagranicy i po raz pierwszy rejestrowane w naszym kraju. Ogółem w całym 2019 roku przybyło nam ponad 1 016 000 aut, ciągników i przyczep. Czas na szczegóły.
Czym Polacy jeżdżą na co dzień? Sprawdziliśmy

Autor: fot. ExpressElblag Ilustracja do tekstu)

 

Nowoczesny zbiorkom

W minionym roku zarejestrowano ponad 2800 autobusów i dokładnie 16 trolejbusów. Pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej powinien ucieszyć fakt, że w większości to pachnące jeszcze świeżością pojazdy. Niemal 1100 autobusów zjechało z fabrycznej taśmy w 2019 roku, a blisko 200 rok wcześniej. Z kolei wszystkie trolejbusy pochodzą wyłącznie z tych dwóch roczników.

W obu grupach najczęściej rejestrowano produkowane pod Poznaniem Solarisy. Z Bolechowa pochodzi dokładnie 196 autobusów z ubiegłego roku, 30 z 2018 roku i wszystkie odnotowane „autobusy” korzystające z sieci trakcyjnej. Dokładnie 7 z 2019 roku i 9 o rok starszych.

Dodamy jeszcze, że prawie 600 egzemplarzy pochodzących z ostatnich dwóch lat (a zarejestrowanych w 2019 r.) zasiliło tabory autobusów miejskich, przeszło 230 turystycznych, a niespełna 100 międzymiastowych.

Duże gabaryty

Prawie 16000 rolniczych i niemal 18000 samochodowych – tyle ciągników przybyło w CEP między styczniem a grudniem zeszłego roku. Po około 4000 egzemplarzy popularnych TIRów to DAFy i Scanie, przeszło 3000 to pojazdy marki MAN.

W naszej bazie pojawiło się też prawie 15000 naczep ciężarowych i 39 specjalnych (to m.in. biblioteka na kółkach/kino, ambulans, czy pompa do betonu). Oprócz nich także po kilka tysięcy przyczep ciężarowych, rolniczych, czy specjalnych (wśród nich np. niemal 3000 kempingowych i 11 estrad).

Ponad 83000 to samochody ciężarowe. W tym zbiorze znajdziemy np. chłodnie, cysterny do przewozu mleka czy paliw płynnych, lawety i śmieciarki.

Mamy też samochody specjalne. W tej kategorii znaleźliśmy 4565 rekordów. Co się pod nimi kryje? 46 bankowozów, 3 garderoby/charakteryzatornie, 6 laboratoriów technicznych, 117 samochodów pogrzebowych, 2 koparki, 963 pojazdy pomocy drogowej czy 3 ruchome reklamy – to tylko niektóre egzemplarze tej kategorii.

Samochód Kowalskiego

Teraz to, co najciekawsze – czym Polacy jeżdżą na co dzień.

Zacznijmy od rankingu top 10 w kategorii marka:

Volkswagen (81625)
Opel (67240)
Ford (54829)
Audi (52898)
Toyota (52572)
Skoda (45155)
BMW (45895)
Renault (41023)
Peugeot (31349)
Mercedes-Benz (29142)
 

Co jeszcze wiemy na temat osobówek zarejestrowanych w 2019 roku? 215103 auta zostały wyprodukowane w ubiegłym roku. Na drugim miejscu, ze względu na rok produkcji, są samochody z 2018 roku. Tu już sporo mniej rekordów – 69339. Na trzecim rocznik 2008 – 42664.

Najpopularniejszy typ nadwozia to hatchback – 258521 sztuk.

Samochody sprowadziliśmy głównie z Niemiec, Francji i Belgii, ale pojedyncze egzemplarze sprowadziliśmy też np. z Omanu (Ford Expedition z 2014, Audi A8 z 2015, Jeep Wrangler 2013), Zimbabwe (Ford Focus z 2006, Honda Jazz 2015), Meksyku (Ford Focus 2017, Dodge Journey 2015, Volkswagen Golf 2018), czy Ekwadoru (chevrolet Trailblazer 2004).

Najczęściej rejestrowaliśmy auta na benzynę – 487486 i na olej napędowy - 279392 razy. Odnotowaliśmy też 1241 samochodów zasilanych energią elektryczną.

Aż 2228 z dodanych do bazy osobówek otrzymało indywidualne tablice rejestracyjne. Zabytkowe – 788, a dyplomatyczne 145. Reszta jeździ z tablicami zwyczajnymi.

Trzy kolory

Skoro już o tablicach mowa, to mamy też informacje, jakie jeszcze pojazdy otrzymały niebieskie blachy, jakie żółte a jakie wyróżniają się napisem z nazwą własną. Jeśli chodzi o te pierwsze, czyli tablice dyplomatyczne, otrzymało je również dziewięć motocykli, jedna przyczepa lekka i dwa samochody ciężarowe. Tablice indywidualne otrzymało także m.in.: 38 autobusów, 12 ciągników rolniczych, 249 motocykli czy 435 samochodów ciężarowych. Z kolei zabytkowe tablice (żółte) posiadają np.: autobus Ikarus 280 z 1990, 327 motocykli, w tym Jawa 175 z 1959 czy 21 samochodów specjalnych (w tym kultowy samochód kempingowy – Volkswagen T2 z 1972). To oczywiście tylko przykłady, bo łącznie w „klubie żółtych” znalazło się 1277 pojazdów.

Jednoślady

To jeszcze na koniec krótko o dwóch kółkach. W 2019 roku zarejestrowano 44944 motocykle i 15293 motorowery. Najwięcej jednośladów zarejestrowano 30 kwietnia – 521 (428 motocykli i 93 motorowery). Najczęściej rejestrowano te wyprodukowane w ciągu ostatnich trzech lat. Z 2019 roku – 12243 (dominowała Yamaha – 1024 rekordy i Romet Motors – 1732), 2018 roku – 7207 i z 2017 roku – 3175.

- CEPiK to źródło ciekawych informacji o tym, co jeździ po polskich drogach – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.- Ale to nie tylko statystyki. Dzięki tej bazie oferujemy kierowcom coraz więcej e-usług. Dużą popularnością cieszy się Historia Pojazdu, z której Polacy w ubiegłym roku skorzystali aż 129 859 339 razy! Ponad 535 814 razy sprawdzali z kolei swoje punkty karne

– dodaje szef MC.

WAŻNE! Jeśli jesteś kierowcą, słyszałeś pewnie, że od początku roku weszło co najmniej kilka zmian, które mogą być dla ciebie istotne. Jedna ze zmian dotyczy tych, którzy nie dopełnią odpowiednich formalności w przypadku sprzedaży lub kupna samochodu (co wiąże się z rejestracją tych faktów) czeka kara finansowa. Zapowiadane zmiany mogły zaniepokoić tych, którzy w przeszłości dokonali sprzedaży auta. Zupełnie niepotrzebnie.

Ewentualne kary dotyczyć mogą osób, które sprzedały lub kupiły samochód i nie dopełniły związanych z tym obowiązków, ale już po wejściu w życie nowych przepisów. A więc osób, które sprzedały lub kupiły samochód już po 1 stycznia. Takie są wytyczne Ministerstwa Infrastruktury.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
jerzy 20.01.2020 19:05
nom

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: ObserwatorkaTreść komentarza: Brawo Andrzeju :} masz styl i klasęData dodania komentarza: 18.04.2024, 08:08Źródło komentarza: Ostatnie starcie Andrzej Śliwka vs Michał MissanAutor komentarza: obserwatorkaTreść komentarza: drodzy komentatorzy, trochę mniej jadu w wypowiedziach... jak tak wierzycie dalej obecnym w władzom miasta to dlaczego tkwimy w takim bagnie ? spółka zatrudnia 6 osób , a wynagrodzenia to przecież nie najniższa krajowa, NIEROBY!!! za swoją najniższą krajową większość musi ciężko się napracować, a co do " ministrantów" to obyście się moi drodzy nie zdziwili- to zapał, młodość i chęć do zrobienia czegoś konstruktywnego, czego obecnej wypalonej władzy mocno brakuje, za Panem Missanem w tle raczej pustka , takie SOLO , słabo bez młodego zaplecza a sam kandydat nie najmłodszyData dodania komentarza: 18.04.2024, 08:01Źródło komentarza: Port rządowo-samorządowy? PiS wraca do propozycjiAutor komentarza: e.Treść komentarza: ***** *** i jego falszywych poplecznikow,ktorzy za kilka zlotych i odrobine wladzy nad szarakiem by sie dali w d...wydymac.Data dodania komentarza: 17.04.2024, 20:42Źródło komentarza: Port rządowo-samorządowy? PiS wraca do propozycjiAutor komentarza: WyborcaTreść komentarza: Ponoć Niemcy też popierają Missana. Co za rzeźnia 😂😂😂😂Data dodania komentarza: 17.04.2024, 15:01Źródło komentarza: Michał Missan z poparciem Wiceministra Obrony NarodowejAutor komentarza: JacekTreść komentarza: TOMCZYK jak byłeś w Elbląg to przy okazji wyjaśnij postępowania prowadzone w sprawie nielegalnych podsłuchów ŻW wobec kadry 16 batalionu dowodzenia w Elblągu w latach 2006/07 i odpowiedzą na pytania: Dlaczego prokurator Mackiewicz umorzył postępowanie wobec ppor. NS z 16 bdow ,mimo że nikt na tego oficera nie doniósł i nikt nie wnosił o jego ściganie Dlaczego nie zabezpieczono urządzeń podsłuchowych wskazanych przez pokrzywdzonego. Dlaczego umorzono sprawy bez zapoznania się z materiałami operacyjnymi ŻW w Elblągu i ich nie zabezpieczono Dlaczego prokurator TOMASZ MACKIEWICZ z Wojskowej Prokuratury Garnizonowej w Elbląg zataił dane chor. Grzegorza. Kaliszewskiego. z ŻW według akt sprawy w późniejszym czasie oficera SŁUŻBY KONTRWYWIADU WOJSKOWEGO i dlaczego nie poniósł za ten czyn konsekwencji. Dlaczego szef prokuratury garnizonowej w Elblągu JAROSŁAW ŻELAZEK po otrzymaniu ponownego wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie nielegalnych podsłuchów w 2008r nie wykonał czynności sprawdzających . Dlaczego prokurator KAROL KOPCZYK mimo iż potwierdził w aktach sprawy fakt zatajenia informacji przez Mackiewicza nie postawił mu zarzutów Dlaczego tylko pokrzywdzony był przesłuchiwany, żandarmi byli tylko rozpytani bez pouczenia o karalności składania fałszywych zeznań Czy istnieje związek między pierwszym doniesieniem z lipca 2007w sprawie nielegalnie stosowanym podsłuchem , a wypowiedzeniem złożonym przez chor. Grzegorza K w lipcu 2007r .BŁASZCZAK lub Komendant Żandarmerii niech ujawni i poda do publicznej i poda do publicznej wiadomości zakres i wyniki kontroli przeprowadzonej dn.31.01.2008r w oddziale elbląskim ŻW dotyczącej nielegalnego stosowania podsłuchów. Dlaczego pokrzywdzony nie otrzymał informacji mimo upływu 8 lat na temat zakresu i wyników kontroli. Dlaczego Komendant Żandarmerii woli pisać bezskuteczne doniesienia do prokuratury rejonowej w sprawie znieważania funkcjonariuszy żandarmerii zamiast publicznie odpowiedzieć na pytania. 25.05.2017 do ministra sprawiedliwości wpłynęła petycja mieszkańców Elbląga o odwołanie prokuratora rejonowego jarosława żelazka. Dlaczego Ziobro boi się opublikować jej zgodnie z ustawą o petycjach z dn.11.07.2014 (Dz. U. z 2014 r. Poz. 1195 art. 8 §1 )? Dlaczego do dnia dzisiejszego nie udzielono odpowiedzi autorom petycji. W marcu 2020r Żelazek został zwolniony z zajmowanego stanowiska bez podaniu powodów . Żądamy podania do publicznej wiadomości przyczyn tego odwołania. Więcej informacji tel 48 261 840 230 zadzwoń PS CZY to prawda że w wydziale oświadczeń majątkowych KG służy zołnierz który w przeszłości kradł paliwo kolegom z pojazdów KTO w oddziale żandarmerii odpowiadał w latach 2006-07 za zabezpieczenie urządzeń podsłuchowych. Czy to prawda że szefem sztabu oddziału elbląskiego do lipca 2007 był niejaki połuch obecny komendant główny żandarmeriiData dodania komentarza: 17.04.2024, 14:45Źródło komentarza: Michał Missan z poparciem Wiceministra Obrony NarodowejAutor komentarza: pracownik ŚDSTreść komentarza: Nie wszystkie jednostki organizacyjne elbląskiego samorządu dostały podwyżkę 500 zł średnio na etat od 1 kwietnia 2024. Pracownicy Środowiskowego Domu Samopomocy ul. Zamkowa 16A niestety zostali pominięci.Data dodania komentarza: 17.04.2024, 13:48Źródło komentarza: Podwyżki dla pracowników - pismo prezydenta Elbląga
Reklama