"Skandaliczny pomysł sprzedaży dworca Elbląg-Zdrój" - interwencja poselska

  • 14.12.2019, 14:16 (aktualizacja 14.12.2019, 14:32)
  • www.expresselblag.pl | wiadomości i informacje z Elbląga | dodaj portal do ulubionych
"Skandaliczny pomysł sprzedaży dworca Elbląg-Zdrój" - interwencja poselska fot. Paulina Matysiak/Facebook
Poseł Paulina Matysiak (Partia Razem) , przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu d/s Walki z Wykluczeniem Transportowym skierowała do Witolda Wróblewskiego, Prezydenta Elbląga pismo dotyczące sprzedaży budynku kolejowego Elbląg-Zdrój. Pismo trafiło również do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

 

List trafił w dniu wczorajszym (13 grudnia 2019 r.) do Witolda Wróblewskiego - Prezydenta Miasta Elbląga oraz na ręce pana Gustawa Marka Brzezina - Marszałka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Posłanka wskazuje w nim niewłaściwość działań elbląskiego Ratusza w związku z planowanym na 16 grudnia br. przeprowadzeniem licytacji budynku stacji kolejowej Elbląg-Zdrój wraz z działką. Wyraża również swój sprzeciw wobec niekorzystnych dla rozwoju lokalnego (przede wszystkim transportu publicznego) decyzji o sprzedaży tego obiektu użyteczności publicznej - poniżej zamieszczały fragmenty  listu:

-"W ostatnim czasie spotkałam się z mieszkańcami Warmii i Mazur. Poruszyła mną wspomniana podczas spotkania sprawa sprzedaży elbląskiego dworca. Stąd i moja interwencja w tym temacie. W związku z planowanym na 16 grudnia br. przeprowadzeniem licytacji budynku stacji kolejowej Elbląg-Zdrój wraz z działką pragnę wyrazić sprzeciw wobec niekorzystnych dla rozwoju lokalnego decyzji o sprzedaży obiektu użyteczności publicznej. Budynek dworca Elbląg-Zdrój jest integralną częścią linii kolejowej nr 254 – tak zwanej Kolei Nadzalewowej – i jako taki pełni funkcje zwornikowe pomiędzy Miastem a 4 Obszarami Funkcyjnymi wyszczególnionymi w województwach Pomorskim i Warmińsko-Mazurskim1,2,3 , również o znaczeniu ponadregionalnym. Jego bardzo dogodna lokalizacja komunikacyjna – drogowa (sąsiedztwo DW 503 oraz bezpośrednie skomunikowanie przez węzeł Elbląg-Zachód z trasą S7 – europejskimi trasami E28 i E77), wodna (sąsiedztwo basenów portowych na rzece Elbląg) i, co oczywiste, kolejowa – w połączeniu z bliskim sąsiedztwem rozwiniętego przemysłu (chociażby Browar Grupy Żywiec SA czy firmy z branż elektrotechnicznych i stoczniowych) wymusza konieczność rozwoju usług publicznych.

Cena wywoławcza 16000 m2 działki z tak dobrym zapleczem i lokalizacją w ponad 120 tyś mieście wynosząca zaledwie 401133 zł budzi olbrzymie zdziwienie.

Postępująca deglomeracja miasta Elbląga w połączeniu z intensywnym rozwojem miasta w kierunku gmin nadzalewowych, przy braku działań Miasta w celu rozwinięcia publicznej sieci transportowej, może doprowadzić do rozwoju problemów w skali Miejskiego Obszaru Funkcyjnego.

 Sprzedając dworzec Elbląg-Zdrój Miasto przekreśla możliwość przywrócenia ruchu na trasie 254, w długiej perspektywie doprowadzając do pogłębienia problemów komunikacyjnych, i ogranicza rozwój turystyki w rejonie Wysoczyzny Elbląskiej. Zachowanie i rozwój infrastruktury kolejowej daje mieszkańcom długoterminową gwarancję regularnej komunikacji publicznej, w przeciwieństwie do bardzo niepewnego transportu prywatnego. Bliskość sieci kolejowej, z regularną częstotliwością ruchu, podnosi ceny i atrakcyjność obszaru północnego Elbląga, jednocześnie dając mieszkańcom możliwość zwiększenia mobilności zawodowej.

Sprzedając dworzec Elbląg-Zdrój samorząd miasta działa na niekorzyść Mieszkańców. Dodatkowo w świetle bardzo niskiej ceny wywoławczej oburzenie budzi zapis w dokumencie przetargowym iż „przetarg będzie ważny bez względu na liczbę uczestników, jeżeli chociaż jeden uczestnik zaoferuje cenę wyższą od ceny wywoławczej o co najmniej jedno postąpienie.”

 -"Sprzedaż powyższej działki za cenę zbliżoną do wywoławczej będzie nosić znamiona działania na szkodę miasta. Krótkowzroczne cele przyświecające przeprowadzeniu licytacji – podreperowanie budżetu miasta oraz scedowanie odpowiedzialności za utrzymanie terenu i pełnione funkcje publiczne na podmiot prywatny – są niczym w porównaniu z długoterminowymi stratami jakie samorząd i społeczność miasta Elbląga i powiatu elbląskiego mogą ponieść. "

- pisze w liście poseł Paulina Matysiak.

Red.

www.expresselblag.pl | wiadomości i informacje z Elbląga | dodaj portal do ulubionych

Zdjęcia (4)

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (10)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

vb
vb 15.12.2019, 01:54
a gdzie jest artykuł o księdzu, ten najnowszy o prokuraturze.
mnb
mnb 15.12.2019, 01:22
sorry ale Wróblewski powinien siedzieć za to że nic nie robi a tylko bierze kase za nic nie robienie!
tomek
tomek 14.12.2019, 19:51
Dobrze że sprzedaje ma stać i rdzewieć to niech sprzeda ktoś to może z sensem wykorzystać i zarobić dla swojego dobra i dla dobra miasta
Robert Koliński
Robert Koliński 14.12.2019, 18:44
Pięknie dziękuję Redakcji za szybkie przekazanie tej informacji mieszkańcom - jest jeszcze chwila do poniedziałkowej, nierozumnej licytacji a presja ma, przypominam, sens!:) Ze swojej strony mogę poinformować, że właśnie otrzymałem deklarację radnego Marcina Kazimierczuka (PiS) [autora projektu uchwały w tej sprawie z lutego 2019, wtedy usuniętej z porządku obrad przez sejmikową większość PO/PSL w województwie] ponownego złożenia takiej interpelacji radnego już w najbliższy poniedziałek do pana marszałka województwa warmińsko-mazurskiego p. Gustawa Marka Brzezina (PSL). Jeżeli radni opozycji wykażą się tym razem rozsądkiem i odpowiedzialnością, to otwiera się dla Zarządu Województwa droga nacisku na rząd i premiera, aby projekt rewitalizacji Kolei Nadzalewowej został ujęty w rządowym programie Kolej Plus i tym samym wszedł w fazę realizacji, a nie tylko gadania. Towarzysze posłowie (PO-PiS-PSL), towarzyszki radne, do dzieła! ;)
miniu
miniu 15.12.2019, 01:11
weź ty chłopie prace znajdź i przestań żyć z naszych podatków gamoniu
To komuch.
To komuch. 15.12.2019, 10:26
Zaglądali do kufrów, zaglądali do waliz,

nie zajrzeli do *** - tam miałem socjalizm.
Nie opłaca się nic wszystko najlepiej sprzedać
Nie opłaca się nic wszystko najlepiej sprzedać 14.12.2019, 15:13
Pozamykali baseny z parku dolinka ruina z alejek rowerowych też, kolej nadzalewowa nieopłacalna niby. Zrobili drogę na każdym rogu powstają nowe biedronki, sklepy, budynki gdzie tylko da się sprzedać kawałek ziemi nie podoba mi się to rozumiem wszystko ale jeszcze trochę nas samych sprzedadzą nic się im nie Opłaca 😤
mm263
mm263 15.12.2019, 12:59
A kiedy ostatnio jechałeś tą koleją?Ja w roku 1978.
pestka
pestka 15.12.2019, 19:35
ja jechałam jakieś 10 lat temu....oczywiście przewożnik niemiecki...
Obserwator
Obserwator 14.12.2019, 15:05
Wystarczy spojrzeć wokoło Pan Wróblewski sprzedaje każdy kawałek zieleni i co tylko może wszędzie beton i tylko kasa się liczy jeszcze trochę nasze dzieci i wnuki nie będą wiedziały co to drzewo i trawnik.

Pozostałe