Problemy mostów zwodzonych na Rzece Elbląg

  • 05.12.2019, 12:21
  • www.expresselblag.pl | wiadomości i informacje z Elbląga | dodaj portal do ulubionych
Problemy mostów zwodzonych na Rzece Elbląg fot. Michał Kisiel/Truso.tv
Od początku użytkowania mostów zwodzonych na Rzece Elbląg są kłopoty z ich nawierzchnią. Trwa obecnie przetarg na wykonanie remontu Mostu Niskiego. Nawierzchnia Mostu Wysokiego jest w niewiele lepszym stanie - wskazuje radny Cezary Balbuza.

 

Radny Cezary Balbuza wystąpił do Urzędu Miasta z zapytaniami:

- Z czego wynika destrukcja nawierzchni mostów zwodzonych?

- Czy nadzór budowlany nad budową mostów i odbiór budowlany był właściwy?

- Jeżeli przyczyną remontu jest wina projektanta lub wykonawcy mostów, czy jest możliwość "partycypacji finansowej z ich strony?

- Kiedy będzie przeprowadzony remont nawierzchni Mostu Wysokiego?

Na zapytania radnego odpowiedział Witold Wróblewski, prezydent Elbląga:

- Mechanizm pojawiających się na Moście Dolnym uszkodzeń polega na różnicy w rozszerzalności materiałów użytych do budowy mostu. W okresie obniżonych temperatur kostka dębowa chłonie wilgoć i rozszerza się, natomiast konstrukcja stalowa mostu, do które kostka została przyklejona ulega skurczeniu. Powoduje to pojawienie się wybrzuszeń w nawierzchni, Niemniej trudno jest obecnie wskazać jednoznacznie wadę projektu z uwagi na identyczną konstrukcję Mostu Górnego, gdzie podobne zjawiska nie występują - dokonuje się jedynie miejscowa erozja kostki dębowej, która jest materiałem naturalnym i w związku z tym jej trwałość jest ograniczona.

Częściowy wpływ na dużo poważniejszą sytuację na Moście Dolnym może mieć sposób użytkowania tego obiektu jako regularnej przeprawy samochodowej. Według projektu Most Dolny miał służyć jedynie do okazjonalnego ruchu pojazdów uprzywilejowanych. Odbywający się regularnie ruch kołowy na moście w znaczący sposób zwiększył obciążenie konstrukcji stalowej przęsła zwodzonego oraz mocowanej do niej za pomocą kleju nawierzchni z kostki dębowej.

Decyzja o uruchomieniu regularnego ruchu samochodów osobowych o masie 3,5 t zapadła 14 stycznia 2014 roku. Podstawą do jej podjęcia były przedłużające się utrudnienia na drodze wojewódzkiej nr 503 (ul Rycerska, Pocztowa i Browarna) z uwagi na trwającą wówczas przebudowę.

Witold Wróblewski, prezydent Elbląga wskazał w odpowiedzi, że sprawowanie nadzoru odbywało się zgodnie z przepisami u sztuką budowlaną oraz zawartą z Gminą Miasto Elbląg umową. 

- "Okres gwarancyjny dla inwestycji zakończył się w 2016 roku"

- dodaje Witold Wróblewski, prezydent Elbląga.

Kompleksowa wymiana całej Mostu Dolnego planowana jest w okresie wiosennym przy sprzyjających warunkach atmosferycznych. Dla znajdującego się w lepszym stanie technicznym Mostu Górnego przewidziane są tylko doraźne naprawy miejscowych ubytków w nawierzchni, które będą przeprowadzane w przyszłym roku.

Łukasz Nosarzewski

www.expresselblag.pl | wiadomości i informacje z Elbląga | dodaj portal do ulubionych

Zdjęcia (4)

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (2)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Stary most
Stary most 10.12.2019, 01:43
Nie można zrobić desek tak było wcześniej 30 lat wytrzymały.
Mieszkaniec
Mieszkaniec 09.12.2019, 13:31
Dziwne bo wybrzuszenia pojawiły się już w okresie wioseno
- letnim gdzie nie było takich różnic temperatur. W Hamburgu jest ponad 2300 mostów i nie mają tam takich problemów. Może radni lub wykonawca poprosił by o poradę jak to zrobić,skoro nie dają sobie sami z tym rady.

Pozostałe