Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Wybrano ostateczną koncepcję budowy Portu Centralnego

Dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich – to tylko kilka z elementów Portu Centralnego, który powstanie w Porcie Gdańsk. Zarząd Portu przedstawił koncepcję jednej z największych i najnowocześniejszych inwestycji morskich w Europie.
Wybrano ostateczną koncepcję budowy Portu Centralnego

Autor: fot. Ministerstwo Gospodarki Morskiej

 

– 100 milionów ton przeładowanych towarów w polskich portach w 2018 roku to pięć minut na realizację zamierzeń. Dzisiaj Port Gdańsk otwiera ten proces. Mam nadzieję, że Port Centralny wyznaczy nowy kierunek rozwoju

– mówił podczas konferencji w Gdańsku minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

– Ta inwestycja to właściwie budowa nowego portu. Cały proces inwestycyjny Portu Centralnego musi być rzetelnie zrealizowany. Dlatego też dla naszego rządu niezwykle istotne jest uchwalenie specustawy dotyczącej portów. Ta ustawa realnie przyśpieszy realizację strategicznych inwestycji, takich jak Port Centralny w Gdańsku, Port Zewnętrzny w Gdyni oraz terminal kontenerowy w Świnoujściu

– podkreślał minister Gróbarczyk.

– Dziś o konkurencyjności decydują szlaki transportowe. Infrastruktura, którą mamy, na tę chwilę wystarcza, ale rola i znaczenie Portu Gdańsk, jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi, że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat musimy myśleć o nowoczesnej i wydajnej, głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym, innowacyjnym zapleczem

– mówił z kolei Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Za opracowanie koncepcji odpowiadało konsorcjum, składające się z Projmors Biura Projektów Budowlanych i Mostów Gdańsk. Wykonawcy pracowali niemal rok, podczas którego przygotowali 6 wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną.

Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie 9 terminali. Wybudowane zostaną 4 obrotnice i trzy tory podejściowe.

– Przewidujemy budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Zaplanowaliśmy trzyetapową budowę Portu Centralnego. Które terminale pojawią się najpierw – o tym zadecyduje rynek. Członkowie Zarządu wraz z Departamentem Handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze

– tłumaczył Marcin Osowski, Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. Infrastruktury.

Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 roku. By zrealizować budowę poszczególnych etapów, konieczne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane.

– Nad projektem pracowało ok. 60 osób różnych specjalności, 10 firm, w tym dwa instytuty naukowo-badawcze. Do tej pory wszelkie tego typu inwestycje morskie, jak port gazowy w Świnoujściu czy terminal DCT, miały określonego inwestora i przeznaczenie. Tutaj wszystko musieliśmy określić na podstawie wnikliwych analiz i prognoz, które obejmują kilkadziesiąt kolejnych lat

– wyjaśnił Krzysztof Postoła, Generalny Projektant Projmors.

Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Źródło: Ministerstwo Żeglugi i Gospodarki Morskiej



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
zx 23.06.2019 20:51
No więc czy warto topić miliard w utopię jak kanał przez mierzeję wiślaną a potem pogłębianie 17km z 2,3m do pięciu. do *portu* który dla tej inwestycji nie istnieje? Polska to bardzo bogaty kraj....

Ygo 07.07.2019 11:29
Taak bo najlepiej zaorac żeby nic nie było. W Polsce malkontenci mają przyszłośc.

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: e.Treść komentarza: ***** *** i jego falszywych poplecznikow,ktorzy za kilka zlotych i odrobine wladzy nad szarakiem by sie dali w d...wydymac.Data dodania komentarza: 17.04.2024, 20:42Źródło komentarza: Port rządowo-samorządowy? PiS wraca do propozycjiAutor komentarza: WyborcaTreść komentarza: Ponoć Niemcy też popierają Missana. Co za rzeźnia 😂😂😂😂Data dodania komentarza: 17.04.2024, 15:01Źródło komentarza: Michał Missan z poparciem Wiceministra Obrony NarodowejAutor komentarza: JacekTreść komentarza: TOMCZYK jak byłeś w Elbląg to przy okazji wyjaśnij postępowania prowadzone w sprawie nielegalnych podsłuchów ŻW wobec kadry 16 batalionu dowodzenia w Elblągu w latach 2006/07 i odpowiedzą na pytania: Dlaczego prokurator Mackiewicz umorzył postępowanie wobec ppor. NS z 16 bdow ,mimo że nikt na tego oficera nie doniósł i nikt nie wnosił o jego ściganie Dlaczego nie zabezpieczono urządzeń podsłuchowych wskazanych przez pokrzywdzonego. Dlaczego umorzono sprawy bez zapoznania się z materiałami operacyjnymi ŻW w Elblągu i ich nie zabezpieczono Dlaczego prokurator TOMASZ MACKIEWICZ z Wojskowej Prokuratury Garnizonowej w Elbląg zataił dane chor. Grzegorza. Kaliszewskiego. z ŻW według akt sprawy w późniejszym czasie oficera SŁUŻBY KONTRWYWIADU WOJSKOWEGO i dlaczego nie poniósł za ten czyn konsekwencji. Dlaczego szef prokuratury garnizonowej w Elblągu JAROSŁAW ŻELAZEK po otrzymaniu ponownego wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie nielegalnych podsłuchów w 2008r nie wykonał czynności sprawdzających . Dlaczego prokurator KAROL KOPCZYK mimo iż potwierdził w aktach sprawy fakt zatajenia informacji przez Mackiewicza nie postawił mu zarzutów Dlaczego tylko pokrzywdzony był przesłuchiwany, żandarmi byli tylko rozpytani bez pouczenia o karalności składania fałszywych zeznań Czy istnieje związek między pierwszym doniesieniem z lipca 2007w sprawie nielegalnie stosowanym podsłuchem , a wypowiedzeniem złożonym przez chor. Grzegorza K w lipcu 2007r .BŁASZCZAK lub Komendant Żandarmerii niech ujawni i poda do publicznej i poda do publicznej wiadomości zakres i wyniki kontroli przeprowadzonej dn.31.01.2008r w oddziale elbląskim ŻW dotyczącej nielegalnego stosowania podsłuchów. Dlaczego pokrzywdzony nie otrzymał informacji mimo upływu 8 lat na temat zakresu i wyników kontroli. Dlaczego Komendant Żandarmerii woli pisać bezskuteczne doniesienia do prokuratury rejonowej w sprawie znieważania funkcjonariuszy żandarmerii zamiast publicznie odpowiedzieć na pytania. 25.05.2017 do ministra sprawiedliwości wpłynęła petycja mieszkańców Elbląga o odwołanie prokuratora rejonowego jarosława żelazka. Dlaczego Ziobro boi się opublikować jej zgodnie z ustawą o petycjach z dn.11.07.2014 (Dz. U. z 2014 r. Poz. 1195 art. 8 §1 )? Dlaczego do dnia dzisiejszego nie udzielono odpowiedzi autorom petycji. W marcu 2020r Żelazek został zwolniony z zajmowanego stanowiska bez podaniu powodów . Żądamy podania do publicznej wiadomości przyczyn tego odwołania. Więcej informacji tel 48 261 840 230 zadzwoń PS CZY to prawda że w wydziale oświadczeń majątkowych KG służy zołnierz który w przeszłości kradł paliwo kolegom z pojazdów KTO w oddziale żandarmerii odpowiadał w latach 2006-07 za zabezpieczenie urządzeń podsłuchowych. Czy to prawda że szefem sztabu oddziału elbląskiego do lipca 2007 był niejaki połuch obecny komendant główny żandarmeriiData dodania komentarza: 17.04.2024, 14:45Źródło komentarza: Michał Missan z poparciem Wiceministra Obrony NarodowejAutor komentarza: pracownik ŚDSTreść komentarza: Nie wszystkie jednostki organizacyjne elbląskiego samorządu dostały podwyżkę 500 zł średnio na etat od 1 kwietnia 2024. Pracownicy Środowiskowego Domu Samopomocy ul. Zamkowa 16A niestety zostali pominięci.Data dodania komentarza: 17.04.2024, 13:48Źródło komentarza: Podwyżki dla pracowników - pismo prezydenta ElblągaAutor komentarza: PawelTreść komentarza: a z tyłu ministranci ?Data dodania komentarza: 17.04.2024, 13:29Źródło komentarza: Port rządowo-samorządowy? PiS wraca do propozycjiAutor komentarza: MieszkankaTreść komentarza: Której części Pan Śliwka nie zrozumiał - elblążanie wypowiedzieli się jasno "NIE ODDAMY portu"?Data dodania komentarza: 17.04.2024, 13:29Źródło komentarza: Port rządowo-samorządowy? PiS wraca do propozycji
Reklama